Ministerul Transporturilor a publicat Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru modernizarea Magistralei CFR Craiova-Caransebeș, valoarea totală a investiției fiind de 12,5 miliarde lei, din care 10 miliarde lei (2 miliarde Euro) estimare pentru execuție. Este proiectul cu cea mai mare valoare de până acum, o investiție comparabilă cu Magistrala de Metrou de la Cluj Napoca, licitație pe care o derulează Primăria Cluj Napoca. Din valoarea de 2 miliarde de Euro, Tunelul cu o lungime de 6 km. de la Balota (Mehedinți) ar putea costa aprox. 500 de milioane de Euro. Pentru lansarea licitației estimată la finalul anului mai este nevoie de aprobarea unui Proiect de Hotărâre de Guvern. CFR Infrastructură urmează să decidă câte loturi vor fi licitate (probabil 4 sau 5 loturi). Durata de execuție a investiției este de 5 ani. De la Caransebeș la Timișoara și Arad, pe Magistrala M 100, cele 4 loturi din programul de modernizare sunt finanțate prin PNRR. Durata de execuție a investiției este de 5 ani, iar finanțarea este asigurată din Programul Operațional Transport 2021-2027. Pe M 100 București-Craiova-Timișoara ( 533 km.) cele mai rapide trenuri CFR Călători fac peste 10 ore din cauza liniilor vechi și nereparate, la Balota în județul Mehedinți viteza fiind limitată la doar 10-20 km/h.
Secțiunea Craiova – Caransebeș străbate județele Dolj, Mehedinți și Caraș-Severin, are o lungime de 226 kilometri, din care 50 urmează să fie dublați și vor fi construite două tuneluri, primul la Balota de 6 kilometri, iar al doilea la Poarta I de 1,2 kilometri pentru a reduce declivitatea liniei : ,,Prin realizarea acestui obiectiv de investiții de utilitate publică de interes național, se va realiza o legătură rapidă între Craiova – Drobeta Turnu – Severin – Caransebeș, cu efecte benefice pe toate planurile (aglomerare, poluare, consum crescut de carburanți, scăderea timpului de transport pentru călători şi mărfuri etc.). Prin implementarea proiectului, linia de cale ferată va fi proiectată în conformitate cu parametrii tehnici ceruţi de standardele şi legislaţia europeană în vigoare. Necesitatea şi oportunitatea promovǎrii acestui obiectiv de investiții rezultǎ, în principal, din necesitatea executǎrii lucrărilor modernizare a liniilor cale ferată existente, pentru a permite viteze de circulație de 100 – 120 km/h (pentru trenurile de marfă) și 120 – 160 km/h (pentru trenurile de călători) în conformitate cu previziunile cererii de trafic de călători şi de marfă naţional şi internaţional.
Proiectul de reabilitare a liniei de cale feratǎ Craiova – Drobeta – Turnu Severin – Caransebeș va contribui la:
– Generarea de noi locuri de muncă, pe perioada de implementare a proiectului;
– Economii la nivelul costurilor de întreţinere a infrastructurii;
– Economii la nivelul costurilor de operare a infrastructurii;
– Economii la nivelul costurilor aferente trenurilor;
– Economie de timp pentru călători;
– Economie de timp pentru transportul de marfă;
– Câștiguri în eficiență;
– Economii la nivelul emisiilor de CO2;
– Economii la nivelul costurilor aferente accidentelor;
– Reducerea poluării.
Obiectivele principale ale proiectului vizează reabilitarea liniei de cale ferată în conformitate cu Specificațiile Tehnice de Interoperabilitate (STI) şi cu previziunile cererii de trafic de călători şi de marfă naţional şi internaţional, astfel:
– linie dublă, electrificată, de 25 kV; Notă: Referitor la acest obiectiv, din motive de relief și costuri, prin soluțiile proiectate s-au obținut următoarele rezultate:
· Linie CF simplă existentă care se reabilitează: 59,840 km
· Linie CF simplă existentă care se reabilitează și va fi dublată: 65,327 km
· Linie CF dublă existentă care se reabilitează: 52,338 km
· Linie CF dublă noua pe variante de traseu: 47,782 km”
Proiectul ”Reabilitarea liniei feroviare Craiova – Drobeta-Turnu Severin – Caransebeș, parte a Coridorului Orient/Est – Mediteraneanˮ face parte din Master Planul General de Transport al României aprobat prin H.G. 666/2016 pentru aprobarea documentului strategic Master Planul General de Transport al României şi este propus pentru finanţare prin Programul Operațional Transport 2021 – 2027, mai notează Ministerul Transporturilor.