Constructorii au transmis Companiei de Drumuri facturi de sute de milioane de lei pentru lucrări la autostrăzi și drumuri expres doar în ultimele zile, conform datelor financiare ale CNAIR pe care le-a analizat Economedia.
Cea mai mare factură, 97,5 milioane de lei, este de la WeBuild pentru lotul 5 al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, lot de 30 de kilometri care se apropie de 40% execuție. Factura de aproape 98 de milioane lei a fost înregistrată pe 11 iulie și reprezintă un procent semnificativ (5,7%) din contractul total de 1,7 miliarde lei pentru lotul Pitești – Curtea de Argeș. Lotul 5 al Autostrăzii Sibiu – Pitești a depășit 35% execuție, dar finalizarea lucrărilor în 2025, termenul din contract, este condiționată de o mobilizare mai bună a antreprenorului WeBuild (Astaldi), a transmis în urmă cu o lună directorul general CNAIR Cristian Pistol. O eventuală creștere a mobilizării ar putea veni chiar în această vară după deschiderea parțială a Podului Brăila, dar italienii trebuie să continue lucrările pe restul de 11 de kilometri ai variantei lungi de la Jijila. Pe de altă parte, din 2024 WeBuild va începe lucrările pe lotul 3 al Autostrăzii A1, 37 km, între Cornetu și Tigveni (zonă de munte). Finanțarea contractului este din POIM/Program Transport 2021-2027.
A doua factură ca valoare este pentru loturile UMB de pe Autostrada Transilvania: 64 milioane lei pentru secțiunea de 30 km dintre Nădășelu, Mihești și Zimbor, contract de 1,4 miliarde lei suplimentat cu 236 milioane lei (rezerve de implementare). Finanțarea este asigurată din PNRR (împrumuturi). Despre zonele critice de la Nădășelu și Topa Mic, Economedia a scris aici. „Nădășelu – Zimbor, din fruntaș codaș. Estimăm că stadiul fizic este 57%. Deși cei de la UMB sunt în continuare bine mobilizați, lotul a trecut de la categoria “circulăm în 2024, poate chiar din 2023” în urmă cu 12 luni la ”mai vorbim prin 2025” în prezent. În 2022 speram că aceasta va fi prima autostradă finanțată prin PNRR deschisă traficului, iar acum începem să avem emoții pentru 2025. În noiembrie 2022 antreprenorul a primit o extensie de timp până în aprilie 2025 și în decembrie a mai primit una. Momentan, graficul de execuție actualizat aprobat indică finalizarea în data de 13.07.2025! Însă cel mai mult ne îngrijorează lentoarea CNAIR în tranșarea situației soluțiilor noi de la Nădășelu și Topa Mică. Alunecarea masivă de la Nădășelu a ”bubuit” la început de septembrie 2021. Oficialii CNAIR au avut nevoie de vreo 18 luni de dezbateri și scărpinat în cap ca să se decidă că vor licita separat lucrările fiindcă nu mai este loc în rezervele de implementare și în spațiul legal de adiționare a contractului, dar tot nu au lansat procedura de achiziție! Această ”mișcare” birocratică nu este o premieră, dimpotrivă. Cel mai bun exemplu similar este lotul 3 al A1 Lugoj-Deva, acolo unde constructorul spaniol Comsa care executa autostrada a fost singurul ofertant și (până la urmă) câștigător al contractului pentru lucrările suplimentare. Solicităm CNAIR să demareze de urgență licitația aferentă soluțiilor de la Nădășelu și Topa Mică. Altfel riscăm să ajungem în 2026 cu inaugurarea”, transmitea luna trecută Asociația Pro Infrastructură.
UMB a trimis și a treia factură ca valoare din ultimele zile, 52 milioane lei, pentru lotul 3 al Drumului Expres Craiova – Pitești (6,6%). Lotul Valea Mare – Colonești (32 km) este la aprox. 70 % execuție, costă 782 milioane lei (valoare suplimentată) și ar putea fi deschis până la sfârșitul anului (CNAIR trebuie să asigure nodul rutier de la Colonești). Termenul contractual de finalizare este 2024, iar finanțarea este din fonduri europene.
O factură de 35 de milioane lei a fost emisă și pentru primul lot al secțiunii Bacău – Pașcani, contract semnat în martie pentru aproape 1,7 miliarde lei și finanțare din PNRR.