Primăria Cluj Napoca începe vineri, 24 mai 2024, lucrările pe primul lot al Centurii Metropolitane, lotul de 2 kilometri de la Florești (DN1) potrivit unui anunț de presă. Contractul între Primăria Cluj Napoca și constructorul român Viarom a fost semnat în vara anului 2023 și prevede lărgirea la 3 benzi pe DN 1 la Florești, unul dintre cele mai aglomerate segmente de Drum Național din România (peste 50 000 autovehicule/zi). Autorizația de Construire este incompletă, acoperă lucrări de doar 2 milioane de lei din contractul total de 92 milioane și s ereferă la relocări de utilități (țevi, cabluri). Este o situație asemănătoare inaugurării șantierului Centurii Comarnic, în toamna anului 2023 când, demn de o scenetă desprinsă din Caragiale, avizul era emis pentru 480 de metri din cei 6 kilometri ai centurii (detalii aici).
Viarom va moderniza și cei 36 de kilometri dintre Fundata și Brașov pe DN 73 Pitești-Brașov. După șase ani trecuți în etapa Studiului de Fezabilitate, Primăria a ratat și a doua licitație pentru lotul 2 al Centurii, investiție de 3,5 miliarde lei din fonduri europene, dar anularea licitației se va decide la CNSC după cum Economedia a explicat aici.
,,Denumire câștigător: Asocierea VIAROM CONSTRUCT (Leader)- Electrogrup, Valoare: 92.240.936,79 lei fără TVA, Perioadă contract: 20 luni, din care 6 luni proiectare și 14 luni execuție”, a afirmat, în 2023, la semnarea contractului, primarul Emil Boc, în prezent candidat (PNL) pentru un nou mandat.
,,Încep lucrările la Centura metropolitană
Vineri, 24 mai 2024, la ora 12.30, cu ocazia demarării lucrărilor, vă invităm pe șantierul primului tronson din cadrul proiectului ”Drum TransRegio Feleac TR 35 – Etapa I Centura Metropolitană TR 35 și Drumuri de Legătură, Faza I – Centura Metropolitană TR 35 şi Drumuri de legătură Tronson 1 – Drum B4.1- Modernizare DN1 de la km la 481+500 km 483+655” -anunțul Primăriei Cluj Napoca.
Pe de altă parte, fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Horațiu Cosma, candidat USR în Consiliul Local Zalău, susține că Primăria Cluj ar organiza vineri, 24 mai o ,,inaugurare electorală”, deși proiectul nu este complet :
,,Săptămâna și panglica. A venit rândul centurii Cluj. Aia preluată de Boc în 2017, cu licitație anulată de 2 ori, după un studiu de fezabilitate ce a durat 5 ani. Dar ce credeți că inaugurează Boc pe centura Cluj? Debutul lucrărilor la centură? Evident că nu, că doar nu există nici măcar constructor. Startul șantierului la vreun drum de legătură spre centura inexistentă? Nici așa. Țineți-vă bine. Emil Boc taie panglica pentru mutarea a 370 de metri de țevi și cabluri în Florești. Adică 1% din proiectul de lărgire la 6 benzi a drumului Cluj – Florești, care trebuia să intre în șantier luna trecută, dar cu exproprieri întârziate de același primar. Care, la rândul lui, e 1% din proiectul centurii Cluj.” -Horațiu Cosma.
Potrivit Autorizației de Construire, avizul este emis doar pentru relocări de utilități :
Primăria Cluj Napoca derulează contractul Metroului M 1 Cluj Napoca, cel mai mare contract pentru infrastructura de transport din România. Consiliul Județean Cluj a emis Autorizația de Construire ,,în regim de urgență” pentru linia de metrou. Asociația Declic-Cluj a solicitat autorităților să publice Autorizația de Construire pentru a verifica dacă s-a respectat legislația privind ,,urgența” emiterii.
Centura Metropolitană Lot 1, date suplimentare :
Modernizarea tronsonului de 2 kilometri înseamnă lărgirea carosabilului la 3 benzi/sens, dar managementul de trafic prevede ca în timpul lucrărilor să se circule pe o singură bandă pe sens, DN 1 fiind la un trafic de peste 50.000 mașini/zi.
„În baza protocolului de colaborare încheiat în data de 13.12.2022 între părțile Unitatea Administrativ-Teritoriala Municipiul Cluj-Napoca, prin Primăria Municipiului ClujNapoca si Compania Națională de Administrare a infrastructurii Rutiere S.A.(abreviat CNAIR SA) s-a convenit implementarea proiectului ”Drum TransRegio Feleac TR35 Etapa I – Centura Metropolitana TR35 si drumuri de legătură”, cuprinzând si Sectorul prioritar: Drum de legătură B4 – Drum pentru acces la Spitalul Regional de Urgenta amplasat in localitatea Florești, care se realizează prin nodul rutier nr. 7 (km 18+839) cu secțiunea B4.1 modernizare DN1, L=2,155 km”, arată documentele publicate în SEAP.
„Modernizarea drumului DN1 de la km la 481+500 km 483+655 cu extinderea la trei benzi pe sens , dintre una destinată special transportului public de persoane și vehiculelor speciale -poliție, salvare, pompieri cu lățimea de 3,25m și două benzi de 3,0m destinate autovehiculelor. Se va prevedea o pistă pentru biciclete de 3,00m pe partea dreapta a drumului de la km 480+500 până la km 483+625. Pe partea dreaptă nu se vor prevedea trotuare decât pe zona stației de transport în comun de la km 482+393 la km 482+442. Pe partea dreaptă nu sunt amplasate construcții de locuințe sau alte obiective socio-economice ci întreaga parte dreaptă a drumului este mărginită de un gard care împrejmuiește zona de restricție sanitară severă a Companiei de Apă Someș Cluj. Pe partea stângă s-a prevăzut o pistă pentru biciclete bidirecțională cu lățimea de 3,00 m de la km 481+500 până la km 482+665, iar in continuare de la km 482+665 la km 483+655 o pista unidirecțională cu lățimea de 1,50. Se vor prevedea pe partea stângă trotuare cu lățimea de 3 m de la 481+500 la km 482+593 și în continuare s-a prevăzut un trotuar cu lățimea de 1,50 m până la sfârșitul proiectului”, mai arată caietul de sarcini.