CNAIR montează panouri fonoabsorbante pe Centura Capitalei, pe A1 București – Pitești și pe A2 Autostrada Soarelui/ Panourile anti-zgomot costă aproape 100 de milioane de lei

Panouri FonoAbsorbante

Compania de Drumuri începe montarea panourilor fonoabsorbante pe Centura Capitalei, pe A1 București – Pitești, pe A2 Autostrada Soarelui, dar și pe alte trei șosele europene care pornesc din București, DN 2 spre Buzău, DN 5 spre Giurgiu respectiv DN 6 București – Alexandria. Este un proiect de aproape 100 de milioane de lei finanțat din fonduri europene pentru reducerea zgomotului produs de traficul rutier, principala sursă de poluare fonică și o cauză majoră care afectează sănătatea umană.

În total, se vor monta panouri fonoabsorbante pe A1 și A2 și pe alte 9 sectoare de Drumuri Naționale, lungimea totală a panourilor fiind de 22,1 kilometri. Fiecare panou are o înălțime de 3 metri.

Scopul principal al obiectivului de implementare a planurilor de acțiune pentru reducerea zgomotului generat de traficul rutier și constă în achiziția de panouri fonoabsorbante. Acestea fiind prevăzute a fi amplasate pe autostrăzile A1 București – Pitești, A2 București – Constanța, Centura București, Centura Oradea, Varianta de ocolire Cluj Est, DN 2, DN 5, DN 6, DN 15, DN 22 și DN 59. Panourile fonoabsorbante, indiferent de materialul din care sunt confecționate vor asigura reducerea nivelului de zgomot cu minim 25Db, potrivit CNAIR.

Ministerul Transporturilor a aprobat proiectul încă din octombrie 2020 (Hotărâre de Guvern), pe Autostrada Soarelui Direcția Regională de Drumuri și Poduri Constanța a început montarea panourilor la Lehliu, lângă Drajna și la Fetești, iar pentru șoselele pe care le administrează Regionala de Drumuri București (Centura Capitalei, A1 București – Pitești, A2 București – Lehliu, DN 2 București – Buzău, DN 5 și DN 6) Ministerul Transporturilor a emis Autorizația pe 21 aprilie 2022.

Pe Centură, panourile transparente/netransparente se montează la Chitila și Dragomirești (semi-inelul de nord), pe A1 la Ulmi, Florești – Stoenești, Petrești, Căteasca și Ștefănești, pe A2 la Glina, Brănești, Fundulea și Nicolae Bălcescu, pe DN 2 București – Buzău la Costești, pe DN 5 la Adunații Copăceni, iar pe DN 6 la Bragadiru. Durata lucrărilor este de 3,5 luni.

În Nota de Fundamentare, Ministerul Transporturilor arată că, poluare fonică poate duce, în timp la boli cardiovasculare și tensiune arterială: „La nivelul Uniunii Europene, zgomotul generat de traficul rutier reprezintă principala sursă de poluare fonică. Astfel, în urma desfăşurării celei de-a doua etape de cartare a zgomotului în 2011-2012, se estimează că aproximativ 125 milioane de persoane sunt afectate de zgomotul generat de traficul rutier care depăşeşte pragul de 55 dB pe timpul zilei şi aproximativ 35 milioane sunt expuse zgomotului generat de traficul rutier mai mare de 65 dB pe timpul nopţii. Conform Organizaţiei Mondiale de Sănătate, zgomotul este ce-a de-a doua cauză majoră care afectează sănătatea umană. Principalele probleme de sănătate dezvoltate de persoanele expuse la niveluri ale zgomotului pe timpul nopţii mai mari de 40 dB sunt tulburări ale somnului şi insomnii, care duc în timp la dezvoltarea unor afecţiuni cum ar fi tensiunea arterială sau bolile cardiovasculare. În vederea reducerii zgomotului generat de traficul rutier, prin proiectul ”Măsuri prevăzute în planurile de acțiune pentru reducerea zgomotului generat de traficul rutier prin dotarea cu panouri fonoabsorbante” urmează să se implementeze măsuri de reducere a zgomotului prin dotarea anumitor sectoare de drum cu panouri fonoabsorbante. Obiectivul general este de a oferi un confort acustic minim necesar persoanelor care locuiesc în vecinătatea anumitor sectoare de drumuri naţionale pe care s-a înregistrat un nivel foarte ridicat al zgomotului datorat traficului rutier intens”.

În total vor fi amplasate panouri cu o suprafață de peste 66.000 mp, notează CNAIR: „Obiectivul general al acestui proiect îl reprezinta reducerea impactului transporturilor asupra mediului, respectiv reducerea nivelului de zgomot pe anumite sectoare de drumuri naționale cu trafic intens, prin îmbunătațirea conditiilor de mediu pentru persoanele care locuiesc în vecinatatea acestora.

Rezultatele așteptate:

1. Reducerea numarului de persoane afectate de zgomot cu minim 40% (medie pe întreg proiectul) în primul an de operare (2023);

2. Reducerea nivelului de zgomot sub limita maxima admisa de 70 dB (Lszn)în primul an de operare (2023);

3. Amplasarea a 66 300 mp de panouri fonoabsorbante pâna în anul 2022 inclusiv.

Valoarea totală a  proiectului este de 92.422.647,50 lei și va fi finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 85% contribuția Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regionala-48.580.775,63 lei, 15% contribuția proprie-8.573.078,07 lei, restul de 35.268.793,80 lei reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA. Durata proiectului: 18 luni”.

Sursa Foto DRDP Constanța

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.