Comisia Europeană are deja în analiză finanțarea europeană pentru Podul Giurgiu – Ruse 2 și așteaptă pentru finanțare proiectul Fast Danube 2, a precizat luni, la Varna, în Bulgaria, cu ocazia trilateralei România – Bulgaria – Grecia, comisarul European pentru Transporturi, Adina Vălean. La Varna, cele trei țări sunt reprezentate de premierii Marcel Ciolacu, Nikolai Denkov (Bulgaria) și Kyriakos Mitsotakis (Grecia).
Ambele proiecte, podul mixt, rutier și feroviar Giurgiu – Ruse 2 și Fast Danube 2 (pentru asigurarea navigabilității pe Dunăre pe tot parcursul anului) ar urma să fie finanțate prin CEF, Connectig Europe Facility, program care asigură atât proiecte transfrontaliere cât și interne pentru infrastructura duală, civilă și militară. Actualul pod, denumit „al Prieteniei”, este în circulație de 69 de ani, capacitatea este cu mult depășită depășită pentru că are o singură bandă/sens, iar reparații capitale s-au făcut doar pe jumătatea pe care o administrează CNAIR (în 2015-2016). De asemenea. războiul din Ucraina a crescut semnificativ volumul de mărfuri transportate. Mai mult, publicația Kapital de la sudul Dunării menționează că, din primăvara anului viitor, Podul Giurgiu – Ruse va intra în reabilitare cu lucrări estimate să dureze 24 de luni (detalii aici). Valoarea noului pod ar putea fi de 500 de milioane de euro (aproximativ costul celui de la Brăila, pod exclusiv rutier).
Anunțul comisarului Adina Valean de la Varna, confirmă, practic, că România și Bulgaria au înaintat la Bruxelles proiectul comun (la nivel de studiu de fezabilitate) pentru un nou pod peste Dunăre la Giurgiu – Ruse pe coridorul european și pe ruta „Drumul Siretului” Giurgiu – București – Siret. „Resursele limitate de finanțare înseamnă să ne concentrăm pe proiecte care au rezultate optime într-un timp scurt. De exemplu, un al doilea pod între Ruse și Giurgiu și asigurarea navigabilității Dunării pe parcursul întregului an. Dunărea e foarte importantă pentru tranzitul de mărfuri pe axele Est-Vest și Nord-Sud. Comisia așteaptă pentru finanțare proiectul Fast Danube 2 de la autoritățile române și bulgare și are deja în analiză podul Giurgiu – Ruse 2. Proiectul Fast Danube 1 trebuie încheiat și proiectul Fast Danube 2 trebuie depus la Comisia Europeană până la finalul lunii ianuarie 2024”, sunt precizările Adinei Vălean cu ocazia trilateralei România, Bulgaria și Grecia.
De ce este importantă dragarea Dunării în contextul crizei cerealelor din Ucraina
Până la izbucnirea războiului din Ucraina, dragarea Dunării și asigurarea navigabilității pe tot parcursul anului era prioritară pentru România pentru a crește volumele din Portul Constanța, iar pentru Comisia Europeană pentru proiectele de tip „inland waterways” Dunărea – Autostrada verde. Însă, în contextul crizei cerealelor și angajamentului României de a dubla volumul de tranzit de la 2 la 4 milioane de tone de cereale, Dunărea poate prelua barjele spre Constanța, a explicat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. „De asemenea, în octombrie avem proiectul european care va permite navigarea pe Canalul Sulina 24 de ore din 24, șapte zile pe săptămână. Când vom face aceste investiții și va crește numărul de piloți, automat porturile Galați și Brăila vor fi folosite alături de Reni și Ismail. Noi am propus să folosim toate porturile inclusiv amonte de Galați și Brăila, până la Orșova folosind rețeaua feroviară și apoi pe barje până la Portul Constanța – Marea Neagră”, a subliniat Grindeanu.