Compania de Drumuri construieşte 10 pasarele pietonale pe Centura Capitalei, la 10 ani de la modernizarea tronsonului de Nord. Două pasarele au contracte semnate, iar pentru opt pasaje pietonale s-a lansat licitaţia. Pasarelele pietonale de pe Centură au scări, nu elevatoare, aşa cum sunt prevăzute cele de pe DN 2 la Afumaţi.
Astfel, Compania de Drumuri a lansat două licitaţii pentru construirea a opt pasarele pietonale pe Centura Bucureşti Nord, pe actuala centură a Capitalei (traseul complet de 71 km Nord şi Sud) nefiind amenajată nicio trecere de pietoni supraterană.
Trei pasarele pietonale urmează să fie construite pe tronsonul cuprins între Autostrada A1 Bucureşti – Piteşti şi DN 7 Chitila la kilometrii 57, 59 şi 61. Sunt pasarele metalice cu piloni de beton şi structură din metal, suprastructura având o lungime cuprinsă între 25 şi 28 de metri. Spre deosebire de cele cinci pasajele pietonale subterane scoase la licitaţie pe DN 2 zona Afumaţi, care au lifturi, cele de pe Centura Capitalei sunt prevăzute cu scări (n.r. – la sfârşitul anului trecut CNAIR a scos la licitaţie un contract de 36 de milioane de lei pentru modernizarea DN 2 la Afumaţi în Ilfov, care cuprinde şi construirea a cinci pasaje pietonale subterane). Contractul pentru proiectarea şi execuţia primelor trei pasarele pietonale de pe Centura Bucureşti Nord A 1- DN 7 este estimat la 4 milioane lei.
Al doilea contract scos la licitaţie este pentru tronsonul DN 1 A Mogoşoaia – DN 1 Otopeni şi cuprinde cinci pasarele pietonale, valoarea estimată fiind de 11 milioane lei, finanţare de la buget, iar durata lucrărilor va fi de 180 de zile, potrivit caietului de sarcini. Cele cinci pasarele vor fi amplasate între kilometrii 68 şi 71, iar ofertele pot fi depuse până la sfârşitul lunii. Şi pentru această a doua licitaţie, pasarelele pietonale vor fi cu scări. Pentru persoanele cu dizabilităţi locomotorii CNAIR va amenaja platforme speciale. „Pentru persoanele cu dizabilităţi locomotorii se va amenaja accesul acestora. Se asigură cu platforme ce au ca element principal de susţinere balustrada de pe partea dreaptă a scărilor de acces. Alimentarea se va face prin racordarea la o sursă de alimentare electrică”, se arată în caietul de sarcini. Înălţimea maximă va fi de 5,6 metri.
Pentru alte două pasarele de pe Centura Capitalei, contractele sunt deja semnate.
Pe Centura Bucureşti Nord, tronsonul cuprins între A1 – DN 1 şi DN 2 este modernizat şi lărgit la patru benzi, dar cu trafic foarte aglomerat, valorile fiind cuprinse între 15 şi 20.000 de autovehicule pe zi. Traversarea neregulamentară a pietonilor şi neacordarea priorităţii de trecerea a pietonilor angajaţi regulamentar în traversare sunt printre cele mai importante cauze de accidente de circulaţie, potrivit statisticilor Poliţiei Rutiere.
Două pasaje pietonale subterane/supraterane urmează să fie amenajate şi pe DN 1 – Valea Prahovei la Comarnic şi câte unul la Poiana Ţapului, Buşteni şi Predeal în cadrul unui proiect pentru fluidizarea circulaţiei şi creşterea siguranţei rutiere.
Compania de Drumuri a modificat standardele de rezistenţă pentru pasajele pietonale supraterane după accidentul produs în 2008 pe DN 1 la Tâncăbeşti. Atunci, bena unui camion care s-a ridicat în mers a acroşat pasarela metalică şi a doborât-o, două persoane pierzându-şi viaţa.