Companiile sunt provocate să regândească designul şi livrarea produselor şi a serviciilor digitale, din perspectiva accesibilității, odată cu intrarea în vigoare, începând cu 28 mai 2025, a noii obligaţii legislative European Accessibility Act (EAA).
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
„Începând cu 28 mai 2025, European Accessibility Act (EAA) devine obligaţie legală pentru o multitudine de actori din piaţa digitală, prin Legea 232/2022, care transpune la nivel naţional o directivă esenţială pentru digitalizarea incluzivă a Uniunii Europene. Actul normativ aduce schimbări profunde pentru sectorul public şi privat, în special pentru furnizorii de produse şi servicii digitale: site-uri, aplicaţii, platforme e-commerce, automate de plată, e-books şi servicii bancare digitale. În esenţă, EAA cere ca anumite produse şi servicii — inclusiv bancomate, terminale de plată, e-commerce sau e-books — să fie accesibile inclusiv cetăţenilor europeni cu dizabilităţi. De asemenea, EAA redefineşte standardele de calitate digitală în UE. Cei care aleg să se conformeze de formă, doar pentru a evita amenzi, pierd oportunitatea de a-şi pregăti businessul pentru o piaţă în care inovaţia, sustenabilitatea şi incluziunea vor trece în prim plan şi vor marca diferenţa faţă de competitori. Dacă adăugăm că peste 90 de milioane de europeni trăiesc cu o formă de dizabilitate, vom avea o imagine mai bună asupra importanţei acestui act, prin prisma căruia produsele şi serviciile trebuie să fie accesibile acestei categorii importante de consumatori, practic un segment imens de clienţi format de ei, dar şi de familiile, partenerii şi susţinătorii lor”, explică, într-un comunicat de presă transmis marţi AGERPRES, experta în cybersecurity şi servicii digitale, Cristiana Deca, CEO şi cofondator Decalex Digital, transmite Agerpres.
EAA și GDPR: Obiective Comune
În context, noua prevedere EAA, la fel ca Regulamentul General privind Protecţia Datelor (GDPR), conturează un singur obiectiv, şi anume un spaţiu digital incluziv, sigur şi transparent pentru toţi utilizatorii, indiferent de abilităţi.
„Vorbim aici despre integrarea şi tratarea la «pachet» a trei chestiuni esenţiale: drepturile persoanelor vizate, privacy by design/by default şi securitate cibernetică. În noua eră digitală, protecţia datelor şi accesibilitatea nu mai pot fi tratate separat. GDPR şi EAA converg către un ideal comun: ca orice utilizator să poată accesa, înţelege şi controla propriile date într-un mediu online fără bariere”, a spus Deca.
Ca exemplu concret, în timp ce articolul 5 din Regulamentul GDPR cere ca prelucrarea datelor să respecte principiul transparenţei, EAA impune interfeţe digitale clare, intuitive şi nediscriminatorii. Astfel, dacă un utilizator cu deficienţe de vedere nu poate citi notificarea privind cookie-urile din cauza unei implementări inaccesibile, atunci acel utilizator nu este informat în mod real — iar transparenţa devine iluzorie.
De asemenea, articolul 7 din GDPR stipulează că un consimţământ trebuie să fie informat, liber şi lipsit de ambiguitate; însă dacă butonul de consimţământ este vizibil doar pentru utilizatorii care pot interacţiona vizual cu interfaţa, atunci aceasta reprezintă o încălcare a legii. În context, o persoană nevăzătoare nu poate bifa o căsuţă de consimţământ inaccesibilă, iar consimţământul obţinut în acest fel este, practic, invalid.
Potrivit sursei citate, în privinţa securităţii prelucrării datelor, EAA adaugă o condiţie esenţială: măsurile de securitate, cum ar fi autentificarea cu doi factori (2FA), trebuie să fie accesibile. „O metodă de autentificare imposibil de utilizat de o persoană cu deficienţe de mobilitate devine un obstacol în calea exercitării unui drept fundamental: protecţia datelor”, subliniază Cristiana Deca.
Specialiştii Decalex Digital au întocmit o listă de recomandări pentru conformare, printre care: analiza completă a site-urilor, aplicaţiilor, documentaţiei digitale, interfeţelor de autentificare şi plată; investiţii în formarea echipelor de experţi (designerii, dezvoltatorii, marketerii şi echipele legale trebuie să înţeleagă principiile accesibilităţii şi cum le pot aplica); testarea interfeţelor cu persoane care au dizabilităţi; colaborarea cu consultanţi sau organizaţii specializate în accesibilitate digitală pentru a avea un parcurs clar şi eficient.