Autoritățile din China au organizat joi o ceremonie de certificare a avionului său de pasageri cu corp îngust C919, după cum arată fotografiile de pe rețelele de socializare, scrie Reuters.
Modelul C919, proiectat să transporte până la 168 de pasageri, va concura cu Airbus A320neo și Boeing 737 MAX pe piața chineză, a doua cea mai mare piață aviatică din lume, după cea a Statelor Unite.
Tipul de certificat acordat joi înseamnă că poate fi livrat primului client, China Eastern Airlines, deși presa locală a scris că este puțin probabil ca avionul să intre în serviciul comercial cu pasageri până anul viitor.
Pe de altă parte, deși avionul este asamblat în China, el se bazează în mare măsură pe componente occidentale, inclusiv motoare și avionică, de la companii precum General Electric, Safran și Honeywell International.
Normele stricte de acordare a licențelor de export din SUA au dus la întârzieri în aprovizionarea cu piese și va mai dura o vreme până când China va înlocui motoarele și componentele străine cu tehnologie autohtonă.
Richard Aboulafia, directorul general al firmei de consultanță AeroDynamic Advisory, cu sediul în SUA, a declarat că avionul pare o relicvă a unei epoci apuse de integrare tot mai mare între China și Occident.
“Astfel, avem un avion care este doar superficial chinezesc, dar care este de fapt propulsat de tehnologii și sisteme occidentale”, a spus el. “Transformarea acestuia într-un avion autentic chinezesc ar necesita mai bine de un deceniu și multe miliarde de dolari”.
Un hop mai greu de trecut pentru avionul chinezesc, certificarea străină
La fel ca modelul ARJ21, avionul C919 nu e certificat de către autoritățile de reglementare din SUA și Europa, ceea ce limitează zborurile la piața internă și, eventual, la țările cu legături strânse cu China.
Agenția Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației (EASA) lucrează de ani de zile la un proces de validare a certificării pentru C919 împreună cu producătorul chinez al aeronavei, a declarat un purtător de cuvânt al EASA.
“Nu putem comenta data la care această validare ar urma să fie finalizată”, a spus purtătorul de cuvânt.
Iar Administrația Federală a Aviației din SUA nu a răspuns la o solicitare de comentarii cu privire la o potențială certificare a aeronavei C919.
Au existat 815 comenzi pentru C919 de la 28 de clienți, potrivit site-ului COMAC. Dar China Eastern este singurul client care a anunțat un program ferm de livrare și se așteaptă să primească doar patru anul viitor.
Între timp, Boeing 737 MAX nu a revenit încă în serviciul comercial în China, fiind oprit la sol din martie 2019 după două accidente fatale.
Cu toate acestea, în urmă cu trei luni, marile companii aeriene chineze au plasat o comandă pentru aproape 300 de avioane din familia Airbus A320neo, ceea ce arată că țara intenționează să continue importurile pentru o perioadă de timp.
Aboulafia a declarat că, dacă Beijingul ar decide să oprească importurile de avioane occidentale, Statele Unite și țările aliate ar putea distruge C919 timp de ani de zile prin interzicerea exporturilor de componente.
“Încercați să construiți o aeronavă fără motor sau avionică”, a spus el. “Ar fi doar o carcasă metalică”.
Sursa foto: Comac