Noua platformă informatică a Oficiului Național al Registrului Comerțului a generat un val de plângeri din partea contabililor care interacționează cu ea. Ei scriu de câteva zile că nu pot încărca anumite documente în platformă, că așteaptă multe ore pentru o simplă operațiune pe care nu o pot finaliza, ori primesc înapoi cereri pe care nu le înțeleg. De asemenea, spun unii dintre ei, contabililor le ia si 10 ore pentru o rezervare de nume la Registrul Comerțului.
UPDATE Într-un răspuns pentru Economedia, Oficiul Național al Registrului Comerțului a transmis următoarele: „Începând cu data de 26.07.2024 se monitorizează permanent sistemul informatic, fiind verificate, analizate și tratate situațiile atipice de natură tehnică ce se înregistrează din exploatarea sistemului. Vă asigurăm că se depun toate eforturile pentru optimizarea continuă a utilizării sistemului informatic.”
Răspunsul integral, la finalul articolului.
Știrea inițială
Iată mai jos câteva dintre mesajele contabililor publicate în ultimele zile pe Facebook:
La jumătatea lunii iulie, directoarea generală a ONRC, Valentina Burdescu, anunța că Registrului Comerțului se va afla, din 26 iulie, pe noul sistem informatic integrat. Noul sistem informatic al ONRC va asigura în sistem online integral furnizarea de informații.
“La nivelul ONRC se execută operațiunile finale pentru implementarea noilor tehnologii cu privire la echipamentele hardware, software, de comunicații aferente noului sistem informatic integrat la nivel național. Din 26 iulie, suntem pe noul sistem informatic integrat al ONRC, în integralitate. El începuse să se implementeze de la începutul acestui an. Vom avea la dispoziție noi centre de date, un portal de servicii, un sistem informatic integrat în back office, care să asigure funcționarea serviciilor publice online”, a spus Burdescu.
“A fost o muncă foarte solicitantă, care presupune schimbarea întregului sistem informatic al ONRC pe toate registrele pe care le gestionează, registrul comerțului, registrul beneficiarilor reali, registrul litigiilor, buletinul procedurilor de insolvență, portalul de servicii online, sistemul de back office, ce asigură funcționalitatea, centrele de date, avem două centre de date, la București și Constanta, precum și toate echipamentele hardware și software care sunt aferente oficiilor registrelor comerțului de pe lângă tribunale”, a spus directorul ONRC.
Noul sistem informatic care se bazează pe tehnologii moderne ar urma să asigure continuitatea serviciilor necesare.
Ca element de noutate, pe partea de furnizare de informații, noul sistem informatic al ONRC va asigura în sistem online integral furnizarea de informații. “Nu doar certificatul pe firmă, așa cum se furnizează acum, ci și raportul istoric, cu toate înregistrările care s-au efectuat la o firmă în registrul comerțului și certificatul pe persoană, pe calități, necesar în general pentru CAS. Mai exact, eliberăm certificatul în care certificăm ce calități a deținut o persoană în registrul comerțului, perioada, funcția, atât în datele la zi, cât și în datele de tip istoric. De asemenea, pe parte de înregistrare în registrul comerțului, serviciile au fost optimizate, acestea interacționează, oferim o serie de informații la accesarea lor, astfel încât solicitantul să vadă care sunt ultimele date înregistrate în registrul comerțului pe mențiunea pe care intenționează să o înregistreze, un formular interactiv de act constitutiv la înființarea unei firme în registrul comerțului, extinderea furnizări informații din registrul de beneficiari reali istoric și certificat pe persoane, extinderea pe procedurile de insolvenților, certificat online pe debitor și raport istoric”, a spus Burdescu.
La rândul său, premierul Marcel Ciolacu, a anunţat joi 01 august o nouă etapă în proiectul de digitalizare de la Registrul Comerţului care va avea ca efect reducerea timpului necesar înfiinţării unei firme de la 72 de ore la doar 24. De asemenea, în maximum 15 minute se pot completa şi încărca documentele în noul portal dezvoltat de ONRC, a adăugat premierul.
Răspunsul ONRC, integral, la solicitarea Economedia
” Oficiul Național al Registrului Comerțului își desfășoară activitatea de ținere a Registrului Comerțului, a Registrului Beneficiarilor Reali și a Buletinului Procedurilor de Insolvență exclusiv în sistem computerizat prin intermediul Sistemului informatic integrat ONRC la nivel național.
În cadrul portalului de servicii au fost adaptate o serie de servicii on-line pentru a asigura comunicarea bidirecțională integral on-line cu solicitanții de servicii, printre altele, și de asemenea, au fost realizate servicii on-line noi.
Principalele evenimente de viață ce privesc Registrul Comerțului și care pot fi înregistrate prin serviciile on-line disponibile pe portalul de servicii on-line al ONRC vizează înființarea unei firme, modificarea elementelor actului constitutiv și/sau a datelor înregistrate în registrul comerțului (denumire, sediu, durata de funcționare, obiect de activitate, acționari/asociați, administratori, puncte de lucru, activități autorizate a fi desfășurate etc.), radierea unei firme, furnizarea de informații privind firmele înregistrate în registrul comerțului (certificat constatator privind datele la zi, raport istoric privind toate mențiunile înregistrate în registrul comerțului), furnizarea de informații privind calitățile exercitate de o persoană în cadrul firmelor înregistrate în registrul comerțului (date la zi și raport istoric).
Furnizarea de informații privind firmele înregistrate în registrul comerțului – raport istoric privind toate mențiunile înregistrate în registrul comerțului și furnizarea de informații privind calitățile exercitate de o persoană în cadrul firmelor înregistrate în registrul comerțului – date la zi și raport istoric reprezintă servicii on – line noi.
În ceea ce privește Registrului Beneficiarilor Reali, evenimentele de viață ce pot fi înregistrate prin serviciile on-line disponibile pe portalul de servicii on-line al ONRC vizează depunerea declarației privind beneficiarii reali ai unei firme și furnizarea de informații privind beneficiarii reali ai unei firme (date la zi și raport istoric).
Furnizarea de informații privind beneficierii reali ai unei firme – date la zi și raport istoric reprezintă serviciu on – line nou.
Principalele evenimente de viață ce privesc Buletinul Procedurilor de Insolvență și care pot fi înregistrate prin serviciile on-line disponibile pe portalul de servicii on-line al ONRC vizează publicarea actelor de procedură emise în cadrul procedurilor de insolvență de către instanțele judecătorești și practicienii în insolvență, furnizarea publicației Buletinul Procedurilor de Insolvență, furnizarea de informații privind debitorii publicați (certificat constatator privind datele la zi, raport istoric privind toate actele publicate pentru un debitor).
Furnizarea de informații privind debitorii publicați – certificat constatator privind datele la zi, raport istoric privind toate actele publicate pentru un debitor reprezintă serviciu on – line nou.
Începând cu data de 26.07.2024 se monitorizează permanent sistemul informatic, fiind verificate, analizate și tratate situațiile atipice de natură tehnică ce se înregistrează din exploatarea sistemului.
Vă asigurăm că se depun toate eforturile pentru optimizarea continuă a utilizării sistemului informatic.”