Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) ar putea continua contractul semnat cu producătorul polonez PESA pentru cele 62 de trenuri electrice noi de scurt parcurs, însă după reevaluarea ofertei așa cum a solicitat Curtea de Apel București care a admis, în parte, contestația ALSTOM (Franța). Decizia Curții de Apel București a fost publicată integral la sfârșitul lunii aprilie, iar Instanța a dispus reevaluarea ofertei PESA și a menținut decizia ARF privind neconformitatea ofertei ALSTOM. În funcție de reevaluarea ofertei polonezilor, soluția definitivă a CAB poate fi o ,,portiță” pentru continuarea contractului așa cum a fost atribuit.
ARF a semnat contractul cu PESA pentru 62 de rame electrice noi pe 30 ianuarie 2024, conform legii, după decizia CNSC care ,,obligă” Autoritatea Contractantă la atribuirea contractului, dar ALSTOM depusese contrstație la Curtea de Apel București după cum Economedia a explicat aici.Curtea de Apel București a ,,întors” în februarie 2024, la apelul ALSTOM, și o altă decizie CNSC la contractul semnat în decembrie 2023 cu PESA pentru 20 de trenuri de lung parcurs (detalii aici)
Decizia CAB pentru contractul PESA (62 trenuri) :
Curtea de Apel București a admis, parțial plângerea Alstom pe motiv că nu este clar dacă prețul ofertat înclude sau nu și întreținerea echipamentelor : ,,Este însă întemeiată critica referitoare la modalitatea de structurare a ofertei PESA, respectiv corelarea ofertei tehnice cu cea financiare. Curtea reține că obiectul contractului de achiziție publică, pentru toate cele trei loturi, este unul mixt, reprezentat atât de achiziționarea de produse (trenuri electrice), cât și achiziționarea de servicii (servicii de mentenanță și reparații). Distinct de natura diferită a celor două componente ale achiziției, acestea sunt diferite
și prin prisma executării lor viitoare. Astfel, achiziția de trenuri se realizează uno icto, la momentul livrării, iar serviciile de mentenanță sunt susceptibile de o lungă desfășurare în timp, ulterior livrării trenurilor. Curtea observă că PESA, în oferta sa financiară, la justificarea costului întreținerii – Anexa 14.3-2, a susținut că: „Autoritatea contractanta a solicitat să fie prezentate următoarele elemente în justificarea prețului de întreținere: a) Manopera – este inclusă în tabel, b) Piese – 69 sunt incluse în tabel ca „material și servicii” înțeles ca material care trebuie înlocuit în timpul inspecției cu unul nou și servicii pe materiale specifice, deoarece unele materiale sunt deservite de furnizori externi în timpul inspecției, c) Echipamente și dispozitive – au fost incluse de către Furnizor în prețul de livrare a vehiculului, prin urmare nu sunt incluse în tabelul care justifică prețul de intretinere” – CAB.
,,Prin urmare, Curtea reține că plângerea Alstom este fondată, în parte, cu privire la critica din contestație ce vizează modalitatea de structurare a ofertei PESA, urmând să o admită în aceste limite și să modifice decizia CNSC atacată, în sensul admiterii în parte a contestației. Ca urmare a admiterii în parte a contestației, autoritatea contractantă va fi obligată să reevalueze oferta PESA, pentru toate cele trei loturi, cu emiterea unor noi rapoarte ale procedurii, urmând ca, în prealabil, să solicite operatorului economic să clarifice care au fost considerentele pentru care a înțeles să prezinte valoarea echipamentelor și dispozitivelor din componența costului întreținerii în cadrul prețului de livrare a vehiculului, respectiv dacă această valoare este ofertată de PESA pentru serviciile de mentenanță, sau, dimpotrivă, nu face parte din oferta financiară pentru serviciile de mentenanță.”
Pe de altă parte, CAB constată că ARF a declarat corect oferta Alstom drept neconformă, iar CNSC a respins întemeiat contestația producătorului francez : ,,Prin urmare, Curtea reține că declararea ca neconformă a ofertei Alstom, pentru toate cele trei loturi, a fost judicios dispusă de autoritatea contractantă, iar contestația a fost în mod întemeiat respinsă de către CNSC sub acest aspect”
Reamintim că valoarea totală a proiectului este cuprinsă între 3.237.711.753 și 4.150.288.451 lei, fără TVA, împărțită pe trei loturi, și anume: