Contractul pentru 62 de trenuri electrice noi : Curtea de Apel București a decis reevaluarea ofertei PESA și a menținut soluția ARF pentru trenurile ALSTOM. ,,Portița” CAB pentru continuarea contractului cu producătorul din Polonia

Tren PESA ARF

Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) ar putea continua contractul semnat cu producătorul polonez PESA pentru cele 62 de trenuri electrice noi de scurt parcurs, însă după reevaluarea ofertei așa cum a solicitat Curtea de Apel București care a admis, în parte, contestația ALSTOM (Franța). Decizia Curții de Apel București a fost publicată integral la sfârșitul lunii aprilie, iar Instanța a dispus reevaluarea ofertei PESA și a menținut decizia ARF privind neconformitatea ofertei ALSTOM. În funcție de reevaluarea ofertei polonezilor, soluția definitivă a CAB poate fi o ,,portiță” pentru continuarea contractului așa cum a fost atribuit.

ARF a semnat contractul cu PESA pentru 62 de rame electrice noi pe 30 ianuarie 2024, conform legii, după decizia CNSC care ,,obligă” Autoritatea Contractantă la atribuirea contractului, dar ALSTOM depusese contrstație la Curtea de Apel București după cum Economedia a explicat aici.Curtea de Apel București a ,,întors” în februarie 2024, la apelul ALSTOM, și o altă decizie CNSC la contractul semnat în decembrie 2023 cu PESA pentru 20 de trenuri de lung parcurs (detalii aici)

Decizia CAB pentru contractul PESA (62 trenuri)  :

Curtea de Apel București a admis, parțial plângerea Alstom pe motiv că nu este clar dacă prețul ofertat înclude sau nu și întreținerea echipamentelor : ,,Este însă întemeiată critica referitoare la modalitatea de structurare a ofertei PESA, respectiv corelarea ofertei tehnice cu cea financiare. Curtea reține că obiectul contractului de achiziție publică, pentru toate cele trei loturi, este unul mixt, reprezentat atât de achiziționarea de produse (trenuri electrice), cât și achiziționarea de servicii (servicii de mentenanță și reparații). Distinct de natura diferită a celor două componente ale achiziției, acestea sunt diferite
și prin prisma executării lor viitoare. Astfel, achiziția de trenuri se realizează uno icto, la momentul livrării, iar serviciile de mentenanță sunt susceptibile de o lungă desfășurare în timp, ulterior livrării trenurilor. Curtea observă că PESA, în oferta sa financiară, la justificarea costului întreținerii – Anexa 14.3-2, a susținut că: „Autoritatea contractanta a solicitat să fie prezentate următoarele elemente în justificarea prețului de întreținere: a) Manopera – este inclusă în tabel, b) Piese – 69 sunt incluse în tabel ca „material și servicii” înțeles ca material care trebuie înlocuit în timpul inspecției cu unul nou și servicii pe materiale specifice, deoarece unele materiale sunt deservite de furnizori externi în timpul inspecției, c) Echipamente și dispozitive – au fost incluse de către Furnizor în prețul de livrare a vehiculului, prin urmare nu sunt incluse în tabelul care justifică prețul de intretinere” – CAB.

,,Prin urmare, Curtea reține că plângerea Alstom este fondată, în parte, cu privire la critica din contestație ce vizează modalitatea de structurare a ofertei PESA, urmând să o admită în aceste limite și să modifice decizia CNSC atacată, în sensul admiterii în parte a contestației. Ca urmare a admiterii în parte a contestației, autoritatea contractantă va fi obligată să reevalueze oferta PESA, pentru toate cele trei loturi, cu emiterea unor noi rapoarte ale procedurii, urmând ca, în prealabil, să solicite operatorului economic să clarifice care au fost considerentele pentru care a înțeles să prezinte valoarea echipamentelor și dispozitivelor din componența costului întreținerii în cadrul prețului de livrare a vehiculului, respectiv dacă această valoare este ofertată de PESA pentru serviciile de mentenanță, sau, dimpotrivă, nu face parte din oferta financiară pentru serviciile de mentenanță.”

Pe de altă parte, CAB constată că ARF a declarat corect oferta Alstom drept neconformă, iar CNSC a respins întemeiat contestația producătorului francez :   ,,Prin urmare, Curtea reține că declararea ca neconformă a ofertei Alstom, pentru toate cele trei loturi, a fost judicios dispusă de autoritatea contractantă, iar contestația a fost în mod întemeiat respinsă de către CNSC sub acest aspect”

Reamintim că valoarea totală a proiectului este cuprinsă între 3.237.711.753 și 4.150.288.451 lei, fără TVA, împărțită pe trei loturi, și anume:

Lotul 1 – 20 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești S – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 1.044.933.546 și 1.339.823.526 lei, fără TVA;
Lotul 2 – 23 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj – Bistrița, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 1.208.571.156 și 1.554.592.210 lei, fără TVA;
Lotul 3 – 19 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești V – Brașov, București N – Roșiori, București N – București Obor/Fundulea, Constanța – Fetești, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 984.207.051 și 1.255.872.715 lei, fără TVA. Durata contractelor aferente loturilor atribuite va fi de 221 – 222 luni, în funcție de lotul atribuit. De asemenea, menționăm că potrivit art. 22 din H.G. nr. 1453 din 8 decembrie 2022 pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada decembrie 2022-11 decembrie 2032 în transportul feroviar public de călători, ramele achiziționate sunt puse la dispoziția operatorilor de transport feroviar de călători, în conformitate cu prevederile Metodologiei de alocare a materialului rulant nou achiziţionat”, a transmis ARF.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *