Anul 2023 se arată a fi unul important pentru marile companii, multe firme din străinătate anunțând deja concedieri la început de an. Specialiști din piața muncii spun că firmele vor fi tot mai precaute cu direcționarea resurselor în 2023, iar reducerea forței de muncă sau încetinirea angajărilor poate fi o opțiune pentru companii. În aceste condiții, Economedia a întrebat mai multe companii din România din domenii precum retail, IT, auto, curierat, telecom, bănci despre planurile de angajări pentru 2023.
Vom publica pe parcurs ce răspunsuri mai vin ulterior de la companiile chestionate.
Per total, companiile chestionate spun că anul acesta nu au stopat și nici nu își propun să oprească angajările în acest an, chiar dimpotrivă. Majoritatea companiilor spun că vor extinde angajările și în 2023, fiind în plină expansiune: spre exemplu, FAN Courier anunță că va continua și în 2023 să facă recrutări, numărul de angajați noi urmând să crească cu 5-6%, în funcție de condițiile din piață, iar Orange transmite că se așteaptă anul acesta la o dinamică a pieței mai puțin „agresivă” decât în 2022, luând în considerare contextul economic în care ne aflăm.
Pe de altă parte, sunt și companii din IT care au fost ceva mai rezervate. Fie nu au dorit să răspundă întrebărilor noastre, așa cum a fost Oracle, fie au transmis un răspuns vag. Microsoft, care a anunțat recent că va da afară 10.000 de angajați până la finalul celui de-al treilea sfert al anului 2023, a transmis într-un mesaj pentru Economedia: „Asemenea tuturor companiilor, ne evaluăm periodic prioritățile și vrem să ne asigurăm că resursele potrivite sunt aliniate cu oportunitățile potrivite, iar planurile de angajare sunt gândite în funcție de acestea. Pe viitor, vom continua să investim în compania noastră și să angajăm în domenii cheie de creștere, în linie cu cerințele pe care le vom identifica la nivelul companiei”.
Tot din domeniul IT, rivalul Microsoft, Alphabet, compania mamă a motorului de căutare Google, va reduce 12.000 de posturi, a anunţat recent grupul, la câteva zile după ce compania rivală Microsoft anunţase, la rândul ei, că va da afară 10.000 de angajaţi. Pentru moment, reprezentanții Google România nu au transmis mai multe detalii.
O altă companie care nu a pus punctul pe i în ceea ce privește disponibilizările sau stopările de angajați, Mercedes-Benz a transmis că nu comentează detaliile privind schimbările specifice de personal, însă spune că este în căutare de personal specializat în industrie.
Banca Transilvania
Nevenca Doca, director executiv senior resurse umane, Banca Transilvania, a transmis că nu au stopat și nici nu își propun să oprească angajările, compania având mai multe proiecte în curs de dezvoltare pentru care are nevoie în permanență de colegi noi.
„Planurile noastre de angajare din acest an urmăresc atât strategia de business, cât și dinamica de personal din interiorul și exteriorul Băncii Transilvania. Avem o echipă mare și diversă, care evoluează permanent atât datorită programelor de reskilling și upskilling pe care le organizăm periodic, precum și datorită dorințelor și așteptărilor de dezvoltare personală ale colegilor. De aceea, o parte dintre posturile vacante sunt ocupate prin transferul sau promovarea unor colegi care sunt deja în bancă. În același timp, continuăm să angajăm din exterior cu prioritate colegi care să consolideze relațiile de afaceri ale băncii cu clienții noștri persoane fizice și companii”, transmite aceasta.
În prezent, BT caută angajați pe poziții precum: manager relații clienți persoane fizice, manager relații clienți IMM, specialist servicii clienți și șef agenție. De asemenea, BT angajează persoane cu competențe în anumite tehnologii, dar și în analiză financiară și managementul riscurilor.
În medie, în ultimii ani compania a avut același ritm în ceea ce privește angajările. În 2022, au fost aduse în echipă mai multe persoane noi, aproape 1.600, atât prin recrutare, cât și în urma alăturării colegilor din băncile și subsidiarele achiziționate de bancă.
FAN Courier
Compania FAN Courier anunță că va continua și în 2023 să facă recrutări, numărul de angajați noi urmând să crească cu 5-6%, în funcție de condițiile din piață. Totodată, investim anual sume semnificative în pregătirea profesională a angajaților, pentru care organizăm mai multe cursuri de dezvoltare.
„Cea mai mare nevoie o avem pe zona de curieri, manipulați și Customer Support. Să găsim forță de muncă rămâne în continuare o mare provocare pentru noi și în acest an și încercăm, prin toate mijloacele, să aducem profesioniști în companie și să îi păstrăm pe cei pe care îi avem”, transmit reprezentanții companiei.
De asemenea, compania spune că angajările urmează evoluția business-ului, iar business-ul este pe creștere și nu se pune problema nici de concedieri, nici de stopat angajările.
„Din contră, nevoia de angajați în plus este într-o continuă creștere, având în vedere avansul de activitate pe fondul creșterii exponențiale a comerțului online. Iar piața de e-commerce este abia la început de drum în România. În 2022, FAN Courier a majorat numărul de angajați la nivel național de la 7.500 la 7.900”, mai transmite FAN Courier.
Alpha Bank
Nici Alpha Bank nu își modifică politica de recrutare, compania va acoperi ca până în prezent pozițiile vacante atât pentru persoanele care lucrează sau nu cu publicul.
Banca este în căutare de candidați pentru poziții de Relationship Manager, dar și pentru echipele IT, Digital Banking, Conformitate etc.
„În afara anului 2020, care a marcat o încetinire în ritmul de recrutare în întreaga piață a forței de muncă, banca a continuat angajările într-un ritm constant, determinat în special de mișcările interne (promovări, transferuri, fluctuație etc)”, transmite banca.
Ikea
Compania suedeză de mobilă Ikea spune că în prezent caută angajați pentru magazinul Ikea din Timișoara, acesta fiind prioritatea companiei, dând de înțeles că nu plănuiește stopări de angajări.
Printre principalele posturi se numără în departamentele de vânzări, logistică, relații cu clienții, design interior, restaurant, cât și pentru departamentele de mentenanță sau resurse umane.
„Datorită planurilor noastre de expansiune prin deschiderea a noi puncte de ridicare comenzi, viitorul magazin IKEA Timișoara, cât și introducerea unor noi servicii pentru clienți, IKEA a fost intr-un continuu proces de recrutare, care nu a suferit întreruperi. În 2022, am continuat să angajăm noi colegi pe baza unor nevoi punctuale pentru departamentele din cadrul magazinelor sau în punctele de ridicare comenzi. Procesul de recrutare ne-a permis să ne extindem familia de talente”, potrivit reprezentanților Ikea.
Altex
Retailerul Altex are aproximativ 4.000 de angajați, iar în ultimii ani compania spune că a avut un nivel constant de angajări, trend care se va păstra. „Sunt planificate noi deschideri de magazine, prin urmare ne așteptăm să crească necesarul de personal anul acesta”, spune Elena Cozianu, director HR Altex.
Compania are poziții deschise pe toate nivelurile, de la funcții de execuție până la cele de management. De asemenea, firma caută colegi și în zona de digital și IT.
„Având în vedere dinamica companiei Altex și planurile moderate de dezvoltare din acest an, nu vom recurge la măsuri de blocare a recrutării sau restructurări. Este adevărat că suntem mult mai atenți la eficientizarea costurilor în interiorul companiei, dar beneficiile angajaților rămân aceleași. Fluctuația de personal a rămas la un nivel constant în ultimii ani și vom continua să deschidem noi poziții”, transmite Elena Cozianu.
Nestlé România
Pentru Nestlé 2022 a fost un an atipic, în sensul în care am avut un număr mai mare de poziții deschise, atât pentru înlocuirea colegilor care s-au mutat în alte divizii/companii cât și prin creșterea numărului de poziții existente.
„O data cu „revenirea” la birou, am continuat lucrul în sistem hybrid, fără a perturba sau afecta tranziția. Estimăm că 2023 va continua în aceeași tendință a anului precedent”, a declarat Loredana Gîlmeanu, SEM HR Business Partner & Country Lead Nestlé România.
Compania caută angajați pe poziții de entry level la specialiști în diferite domenii (vânzări, marketing, logistică, financiar etc). Potrivit companiei, ritmul angajărilor în 2022 a fost unul mai intens, competiția dintre companii pentru atragerea de talente fiind din ce în ce mai acerbă.
„Observăm permanent fluctuațiile și tendințele pieței, în special cele recente axate pe optimizare și reducere de costuri. Cu toate acestea, Nestlé România continuă planul de angajări care să acopere nevoile previzionate pentru acest an, adaptându-l constant la schimbările din piață”, spune Loredana Gîlmeanu.
Orange
„În 2022 a continuat accelerarea dinamicii de pe piața muncii din România: cerere mai mare decât oferta, rată mare a plecărilor în toate domeniile, dar în special în zonele IT și Retail etc. Din fericire, noi ne-am adaptat rapid la această nouă realitate a pieței și am reușit să răspundem prompt, anticipând, chiar, nevoile tot mai clar enunțate ale candidaților: viteză, transparență și flexibilitate.
În ultimul an, am modificat strategia de recrutare, prin crearea unei noi dinamici între managerul care a solicitat recrutarea și candidat, și am redus termenele de livrare către business. Suntem în permanență conectați la nevoile de business, dar, în același timp, suntem foarte atenți la cerințele candidaților – avem candidați care doresc să lucreze 100% remote, iar alții care vor să lucreze 100% de la birou, ca să dăm doar un exemplu. Anul 2023 va fi, de asemenea, un an în care va trebui să asigurăm echilibrul între nevoia de business, resurse, competențe etc., și dorințele candidaților. Ne așteptăm, totuși, la o dinamică a pieței mai puțin „agresivă” decât în 2022, luând în considerare contextul economic în care ne aflăm”, transmit reprezentanții Orange.
Raiffeisen Bank
Raiffeisen Bank susține că nu intenționează să stopeze angajările nici în 2023 și nu dorește să diminueze resursele actuale de personal. Potrivit băncii, procesele de recrutare se vor desfășura ca până acum, vor fi acoperi nevoile de angajare în funcție de prioritățile strategice și, nu în ultimul rând, vor ocupa pozițiilor acelora dintre colegi care se mută pe alte roluri sau care părăsesc organizația. „Nu se pune problema unor restructurări, așa cum nu s-a pus nici anul trecut”.
„Privim cu încredere anul 2023 din punct de vedere al planurilor de angajare și, la început de an, ne propunem să creștem numărul specialiștilor cu puternică expertiză bancară în rețeaua de agenții. Este o acțiune menită să întărească unul din obiectivele noastre strategice de anul ăsta, creșterea numărului de consultanți financiari cu nivel de performanță ridicat. Avem mulți colegi specialiști de top în agenții și performanța demonstrată de către ei ne fac să ne dorim să atragem cât mai multe resurse similare, cu un nivel de expertiză la superlativ, de pe piața forței de muncă. De asemenea, intenționăm să extindem și să consolidăm echipa de Marketing, Comunicare și Customer Experience. Este o zonă cheie în comunicarea cu clienții interni (angajații) și cu cei externi (clienții) ai băncii, care facilitează apropierea față de aceștia, dorim sa fim aproape de ambele tipologii de client, să comunicăm cât mai mult și cât mai transparent cu ei”, potrivit reprezentanților Raiffeisen Bank.
Compania caută angajați pentru rețeaua de agenții: Expert Clienți PF și IMM, Responsabil Clientelă IMM Medii, Expert Clienți PF, Specialist Clienți PF și IMM, Director Agenție, etc. Pentru sediul central: Specialist Guvernanță Date cu Caracter Personal, Specialist Conformitate, Specialist Comunicare Corporativă, Auditor Intern, Analist Risc, Product Owner, Agile Coach, Consilier Juridic, Dezvoltator Software, Analist Sisteme de Business, Analist Testare, Public Affairs Manager, Content Marketing Manager, Sustainability & ESG Manager, etc. Pentru Centrul Operațional Brașov, unde este call center-ul băncii: Operator call center
„În ultimul an volumul de recrutare a crescut exponențial, am închis anul cu 1200 de poziții recrutate, deci putem spune că a fost un ritm alert, într-o piață plină de provocări. Candidații sunt sofisticați, foarte informați și bine documentați, au acces la multe surse de informare și sunt mult mai selectivi decât în trecut”, transmite compania.
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz a transmis că nu comentează detaliile privind schimbările specifice de personal, însă spune că este în căutare de personal specializat în industrie.
„Mercedes-Benz este un brand foarte atractiv și oferă condiții de lucru și oportunități de dezvoltare foarte bune. Drept urmare, până acum am reușit să ocupăm toate posturile cu candidați înalt calificați. Cu toate acestea, simțim, de asemenea, concurența crescută pentru specialiști calificați și ne afectează indirect dacă furnizorii și partenerii noștri nu au suficienți oameni calificați. Pentru a se asigura că acest lucru rămâne valabil, Mercedes-Benz urmărește dezvoltarea durabilă și sustenabilă a personalului. Pe lângă recrutarea de experți țintită, ne concentrăm pe formarea orientată spre cerere și pe educația continuă, precum și pe reconversia profesională a angajaților noștri.
Prin modelul nostru de afaceri și investițiile semnificative în unitățile de la Sebeș și Cugir, reușim să asigurăm locuri de muncă – angajați și furnizori deopotrivă, să aducem venituri, să investim în calificarea forței de muncă – fie a angajaților proprii sau în cadrul școlii duale, care își propune să formeze elevii în calificările specifice necesare viitoarelor locuri de muncă. Fabricile Star Assembly de la Sebeș și Star Transmission de la Cugir numără aproximativ 2.600 de angajați. Ca principiu, nu comentăm detalii privind schimbările specifice de personal”, transmite compania.
Renault Group
„Continuăm să facem angajări și în acest an. Astfel, vă putem confirma că pentru anul 2023 Renault Group România are în plan recrutarea de angajați pentru aproximativ 500 de posturi permanente. Aceste recrutări ne vor permite să câștigăm în competitivitate și să aliniem competențele angajaților la noile exigențe ale industriei de automobile. Continuăm și angajamentul nostru către generația tânără. Astfel ne propunem să avem 200 de oportunități de stagiu în toate meseriile din organizație. În contextul acestor angajări ne-am propus un echilibru de diversitate de gen și incluziune în tot ceea ce întreprindem”, a declarat Simona Popovici, director executiv resurse umane Renault Group România.
MOL România
„În procesul de recrutare considerăm că este esențial să identificăm și să aducem în echipă viitori colegi care, dincolo de faptul că dețin setul de competențe profesionale necesare fiecărui post în parte, se regăsesc cu adevărat în valorile și cultura noastră organizațională. Pentru noi este important ca fiecare coleg nou care ni se alătură să rezoneze cu viziunea companiei, să simtă o afinitate reală față de valorile noastre, și anume: oameni, clienți, agilitate și asumarea responsabilității. Anul acesta vom continua să construim o echipă diversă și incluzivă, și un mediu de lucru care astfel stimulează performanța și excelența. Ne dorim în continuare să extindem rețeaua de stații de servicii și portofoliul de produse și servicii din România, astfel că avem nevoie să atragem în echipa noastră colegi noi, atât pentru rolurile care se creează în mod natural odată cu extinderea activității, cât și pentru cele strategice. Noi credem că obiectivele ambițioase pe care ni le propunem pot fi atinse doar în echipă, într-un mediu în care fiecare coleg este încurajat să-și valorifice adevăratul potențial, transformând diferențele dintre noi în cel mai mare avantaj pe care îl putem avea ca echipă”, a declarat Gabriela Neamțu, director resurse umane MOL România.
Reprezentantul MOL România precizează că, în această perioadă, recrutează activ pentru poziții în cadrul departamentelor de Retail și Financiar. Compania transmite că nu își dorește să restrângă echipa ci, dimpotrivă, are planuri de dezvoltare și are nevoie de o echipă care să poată susține pe mai departe dezvoltarea companiei.
„În 2023 ne vom concentra, ca și până acum, asupra consolidării și creșterii echipelor noastre, pentru a aduce în companie oamenii potriviți, alături de care să putem să ducem mai departe planurile noastre strategice. De asemenea, vom continua să îmbunătățim procesele de lucru prin digitalizare și automatizare, astfel încât angajații noștri să lucreze mai ușor și să se poată concentra pe acțiuni nerepetitive, care pot aduce valoare adăugată și avea un impact mai mare în cadrul proiectelor”, a declarat Gabriela Neamțu, director resurse umane MOL România.