Cum arată ”Drumul Cartofului” în fabrica PepsiCo din Popești-Leordeni – De la intrarea în fabrică și până ajunge într-o pungă de chipsuri Lay’s, cartofii nu sunt atinși de nicio mână de om

PepsiCo depozit Popești-Leordeni

Producătorul PepsiCo și-a inaugurat ieri depozitul automatizat Popești-Leordeni, de unde vor fi livrate snacks-urile Lay’s, Doritos și Star către magazine din România și Europa Centrală și de Sud-Est. Investiția s-a ridicat la 33,5 milioane de euro, iar aici vor fi angajați 80 de oameni, inclusiv muncitori necalificați convertiți profesional.

Punctele cheie: 

  • Compania se bazează pe producția agricolă locală: transmite că folosește 95% din cartofi și 100% din porumb din surse românești
  • Exporturile de snacksuri au crescut la 50% din producția locală față de 30% cât erau anul trecut
  • În mai puțin de o lună depozitul va fi alimentat în totalitate de energie solară
  • Sistemul automatizat a fost realizat la Cluj
  • Grecia și Serbia importă cele mai mari cantități de snacksuri din România

Construcția s-a desfășurat pe o suprafață de 32.500 metri pătrați, având în centru un depozit de tip high bay cu o înălțime de 34 metri. Capacitatea totală a depozitului este de 23.500 de paleți, iar capacitatea totală de procesare este de 320 de paleți pe oră. (…) Producția anuală de snacksuri și gustări sărate se ridică la 39.000 de tone, conform companiei.

Depozitul face parte din investiția totală de 100 de milioane de euro anunțată în 2022. Anul trecut, capacitatea de producție a fost dublată prin implementarea a trei noi linii de procesare. În 2023 se estima că investiția aferentă depozitului va fi de 30 de milioane de euro și că va dura un an. În timp ce construcția a fost într-adevăr rapidă, suma totală a ajuns la 33,5 milioane de euro, cu 11,6% mai mult decât se considera inițial. În zona de depozitare lucrează aproximativ 80 de angajați.

PepsiCo exportă din România în tot atâtea țări ca anul trecut – 16, cu mențiunea că ponderea de producție locală exportată a crescut de la 30% la aproximativ 50% în aceeași perioadă. Conform reprezentanților PepsiCo România, Grecia și Serbia sunt cei mai mari importatori de snacksuri din România, însă consideră că Italia prezintă o piață cu potențial mare, în timp ce țările din fosta Iugoslavie sunt o țintă de rang secundar, motivul principal având de a face mai puțin cu preferințele consumatorilor și mai mult cu faptul că populațiile mici de locuitori din aceste țări constituie în mod direct piețe mici de consumatori.

General Managerul PepsiCo România, Radu Berevoescu, a declarat în cadrul evenimentului de inaugurare a depozitului automatizat din Popești-Leordeni că în ultimul deceniu compania americană a investit peste 320 de milioane de euro în fabricile sale din România. Seria de investiții culminează astfel cu depozitul automatizat ce consolidează locația din sudul Bucureștiului ca important centru strategic pentru operațiunile firmei în Europa Centrală și de Sud-Est. Fabrica de snacksuri din Popești-Leordeni este una dintre cele mai mari din țară și cea mai automatizată din România, a mai spus Radu Berevoescu.

Din ce este alcătuit depozitul proiectat și construit la Cluj

Cele 3 elemente cheie care conferă eficiența ridicată a depozitului din Popești sunt: paletizatorul automatizat care preia toate baxurile de pe benzile de transportare, conveyoarele (liniile de intrare-ieșire) și depozitul propriu-zis. Pe “Drumul Cartofului”, adică de la intrarea în fabrică a acestuia și până la depozitarea pe raft într-o pungă marca Lay’s, acesta nu este atins de nicio mână umană.

În plus față de depozitul automatizat de tip high-bay care are o înălțime de 34 de metri, mai este folosit și un depozit tradițional, mai mic, destinat vânzătorilor mici din București care nu au capacitățile necesare de a prelua baxuri paletizate, cum ar fi chioșcuri și magazine de cartier.

Sistemul a fost construit la Cluj, iar proiectul a fost gândit în așa fel încât să fie folosite cât mai multe componente care au putut fi procurate direct din România.

PepsiCo depozit Popești-Leordeni

Muncitori necalificați transformați în electromecanici

Automatizarea depozitului a însemnat și nevoia companiei de a facilita reconversia profesională a muncitorilor necalificați care se ocupau cu munca fizică din depozit, transformați astfel în mecanici, electromecanici prin programe de recalificare.

De asemenea, reprezentanții companiei sunt de părere că în ceea ce privește forța de muncă, a fost de mare ajutor și parteneriatul cu Universitatea Politehnica București (UPB). PepsiCo oferă stagii de practică studenților aflați în anii de studiu 3 sau 4 de la Politehnica, cu posibilitatea obținerii unor poziții în companie la finalul acestora.

Cât de sustenabil este depozitul

Eficiența energetică a fost o prioritate în construcția depozitului, susțin reprezentanții companiei.

PepsiCo anunță că în scurt timp peste 6000 de metri pătrați de acoperiș vor fi ”tapetați” cu panouri fotovoltaice ce vor asigura o capacitate de 700 de kW. În acest fel, în maximum o lună tot depozitul va fi susținut energetic doar din energia produsă cu ajutorul panourilor solare.

În contextul în care PepsiCo și-a impus anul 2040 ca termen-limită pentru atingerea neutralității emisiilor de CO2, compania susține că, pe parcursul unui an, ”automatizarea depozitului va contribui la eliminarea a peste 9000 de camioane” de transfer între fabrică și depozit și ”va reduce amprenta de carbon a unui palet depozitat de până la 5 ori”.

Compania se bazează pe materie primă locală

Dacă în 2023 compania spunea că peste 90% din uleiul și cartofii folosiți pentru snacksurile sale provin din România, Managerul General al companiei a anunțat că anul acesta peste 95% din uleiul și cartofii folosiți provin din surse locale, în timp ce porumbul românesc, folosit pentru marca de snacksuri de tip tortilla chips Doritos, a reprezentat 100% din materia primă utilizată. PepsiCo colaborează cu aproximativ 27 de fermieri români, dintre care jumătate se află în parteneriat de peste 20 de ani.

”Această localizare a sursei de porumb pentru produsele din tot portofoliul Doritos nu doar că sprijină agricultura locală, dar are și un impact pozitiv asupra mediului, reducând emisiile de CO2 cu până la 1.900 de tone metrice anul și scurtând distanțele de transport cu aproximativ 1.400.000 de kilometri, comparativ cu aprovizionarea din altă țară europeană”, transmit reprezentanții PepsiCo.

Amintim că printre brand-urile PepsiCo regăsite în România se numără mărci de snacksuri precum Lay’s, Doritos sau Star, băuturi răcoritoare ca Pepsi, Mirinda și Lipton, dar și Aqua Carpatica.

Profit de 2000%

Premierul Marcel Ciolacu a participat, miercuri, la deschiderea un depozit automatizat PepsiCo, care marchează finalizarea unui proiect de investiţii în valoare de peste 100 milioane de dolari, unde a declarat că şi-ar dori să cunoască secretul creşterii de profit de anul trecut, de peste 2000%, al companiei. Detalii AICI

De asemenea, Marcel Ciolacu a spus că și-ar dori ca astfel de companii să se concentreze pe viitor pe produse cu mai puțin zahăr sau sare.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *