Cum încearcă Guvernul să salveze contractele cu UMB. Ministrul Boloș promite o nouă Ordonanță de Urgență până pe 15 iulie care să permită suplimentarea contractelor la autostrăzi și căi ferate cu până la 40%

A3 UMB Nădăşelu Poarta Sălajului

O Ordonanță de Urgență care va permite suplimentarea costurilor la contractele de autostrăzi și căi ferate este în pregătire și ar trebui emisă până pe 15 iulie, a anunțat vineri, la Guvern, ministrul Fondurilor Europene Marcel Boloș, care a prezentat stadiul respectării jaloanelor din PNRR. Întrebat despre ce va face Guvernul pentru a „salva” contractele cu firmele drumarului Dorinel Umbrărescu, care a cerut rezilierea contractelor dacă ajustarea costurilor pe care o acordă CNAIR pe actuala legislație nu acoperă valoarea reală de pe șantiere, Boloș a răspuns că noul act normativ în pregătire va permite suplimentarea contractelor cu până la 40% și va cuprinde 10 dintre cele mai importante materiale de construcții și escaladarea prețurilor pe care o monitorizează Institutul Național de Statistică.

„Noul act normativ, Ordonanța 64 din 2022 privind ajustarea costurilor, la articolul 30 are o formulă care, la proiectele de infrastructură ale României se potrivește cel mai bine pentru ca noi să putem sprijini cu adevărat aceste proiecte. Am prevăzut în OUG o măsură tranzitorie care să poată fi aplicată contractelor de lucrări. Am avut personal patru întâlniri cu reprezentanții INS, cu cei ai CNAIR pentru a pune în aplicare acest mecanism. Formula presupune că se selectează 10 materiale cele mai importante pentru un anumit șantier pe care le selectează CNAIR, iar INS urmărește prețurile la acele materiale, astfel încât să nu mai facem ce am făcut până acum. Ajustările de preț s-a arătat că sunt neputincioase pentru situațiile de criză pentru creșterile de preț produse brusc. Sper ca până în 15 iulie modificările la OUG 64 să fie aprobate modificările. Va permite suplimentarea contractelor cu până la 40%”, a transmis Boloș.

Înainte de a depune solicitarea de reziliere, Dorinel Umbrărescu a fost la Ministerul Transporturilor unde s-a întâlnit inclusiv cu ministrul Grindeanu, potrivit surselor Economedia. Cătălin Urtoi, consilierul ministrului Grindeanu a descris întâlnirea de la minister: „Ieri (n.r marți) am avut o discuție de aproximativ 15 minute cu dl Dorinel Umbrarescu, cel care deține firma de construcții UMB, una dintre cele mai mari firme din țară în domeniul lucrărilor de drumuri și poduri. Întâlnirea a avut loc la MT, nu a fost programată, dar m-am bucurat că am putut vorbi cu acest om. O primă impresie: Un om vizionar, hotărât, modest și cu multă deschidere pentru dezvoltarea imediată a infrastructurii rutiere în Moldova”.

Ce a transmis Compania de Drumuri după ce UMB a depus miercuri o solicitare de încetare/reziliere amiabilă a tuturor contractelor: „Reprezentantul UMB Spedition a reconfirmat că a depus la CNAIR o solicitare de încetare amiabilă a contractelor doar pentru că dorește să se înscrie în termenul legal oferit de OUG 64/2022, care permite ca în cazul în care ambele părți sunt de acord, constructorul să nu suporte consecințele unei rezilieri obișnuite. Constructorul a precizat că în condițiile actuale de creștere a prețurilor la materiale și utilități se află în imposibilitatea finalizării contractelor. Acesta a dat asigurări că nu intenționează  să renunțe la contractele încheiate cu CNAIR ci doar să se asigure că firma sa va beneficia de prevederile noilor modificări legislative privind formulele de ajustare a  prețurilor. Reprezentantul firmei băcăuane a precizat că imediat ce va fi aprobată în ședința de Guvern Ordonanța privind mecanismul de punere în aplicare a OUG 64/2022, care vizează formula polinomială de ajustare a prețurilor, va renunța la solicitările de încetare amiabilă remise CNAIR”.

UMB, cel mai puternic construct din România, a trimis Companiei de Drumuri o notificare oficială prin care solicită rezilierea pe cale amiabilă a contractelor în derulare, inclusiv a celor două contracte pentru loturile Nădășelu – Zimbor (30 km), respectiv Zimbor – Poarta Sălajului (12 km), pentru că valoarea reală a lucrărilor depășește costurile din contract. Cele două loturi de pe Autostrada Transilvania sunt singurele proiecte de infrastructură rutieră finanțate prin PNRR, în șantier.

Sursa Foto : Cătălin Drulă/Facebook

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.