Digitalizarea a devenit noul trend în domeniul agriculturii, din ce în ce mai mulți fermieri dorind să apeleze la tehnologie pentru a crește în final productivitatea fermei, a declarat Antonio Primera, chief technology oficer al companiei AgroCity, într-un interviu acordat Economedia. Startup-ul AgroCity a dezvoltat un software care îi ajută pe fermieri să gestioneze mai ușor și mai eficient toate datele și activitățile din cadrul unei ferme. Concret, AgroCity pune la dispoziție fermierului o fișă a culturii care planifică tot ceea ce are de făcut, în funcție de informațiile pe care le introduce în platformă. Astfel, fermierii vor putea controla foarte bine ce cantitate de inputuri au nevoie pentru recolta respectivă fără a irosi materie primă, când este perioada potrivită pentru a recolta sau poate face o predicție financiară la sfârșitul recoltei. De asemenea, cu ajutorul modulelor GPS ale utilajelor, vor putea vedea poziția lor și traseul din ultimele zile.
„AgroCity există de circa doi ani și a apărut în urma unei nevoi. Împreună cu Marius Pască am fondat Agrocity în 2020 pentru că soft-urile pentru ferme existente în momentul respectiv pe piață nu erau suficient de performante din punctul nostru de vedere. Am hotărât să investim într-un soft care se adresează fermierilor și nu doar celor care sunt obișnuiți cu tehnologia, ci și angajaților lor. Tuturor celor care sunt implicați în procesele tehnologice în fermă”, precizează reprezentantul AgroCity.
https://www.youtube.com/watch?v=TCU4OS7pK6M&t=1s
Economedia: Concret, cum funcționează soluția AgroCity?
Antonio Primera: Noi încercăm să integrăm sursele de date și trebuie să înțelegem că pentru a beneficia de avantajele acestui soft, trebuie depus un efort inițial de introducere a datelor. Aici venim în ajutorul fermier pentru a le mapa structura fermei: le importam parcelele pe o hartă de pe Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) sau alte instrumente de acest tip. Ei vor trebui să își introducă numărul de utilaje folosite, precum și utilizatorii care vor avea acces în aplicație. Odată ce avem aceste baze de date introduse în aplicație și înțelegem cu arată ferma și ce parcele sunt lucrate, ce utilaje folosesc și ce produse utilizează (inputuri), fermierii pot deja să înceapă operarea.
Ce tipuri de pachete oferiți fermierilor?
În AgroCity există mai multe module: lucrările agricole, modul de stocuri în timp real, modul de recoltă, modul de raportare (informații financiare despre costuri, profitabilitate pe recoltă sau pe parcelă). În funcție de nevoie există mai multe module. Acum lucrăm la un modul de arendă. În principiu, modulul funcționează la fel ca celelalte module: trebuie introduse contractele de arendă și mapate terenurile pe care le luăm în arendă cu parcelele lucrate pentru a reduce această fărâmițare a terenurilor. Există situații în care se schimbă proprietarii sau sunt achiziționate terenurilor. La fel și nivelul arendei va fi introdus în platformă. În momentul în care se dă arenda, AgroCity va avea rapoarte în care fermierul va vedea plata arendatorului și rapoarte fiscale pentru plata taxelor. Acest modul este în lucru de 2 luni și va fi gata până în toamnă, până când începem noul an agricol pentru că aceste contracte să fie introduse și operate pentru 2022-2023.
Care este costul modulelor?
Costul este de 3-5 euro pe hectar, în funcție de dimensiunea fermei. Modulul de arendă va veni cu un cost de 1-2-3 euro pe hectar, în funcție de complexitate și nevoi. Vom negocia un preț fix pe hectar sau număr pe contracte. Va fi un abonament anual pe hectar de 3-5 euro.
Cum ajută AgroCity să crească productivitatea fermei?
Putem lua un exemplu. O fermă de 1.500 hectare care ar avea costuri anuale de aproximativ 1,5 milioane euro, iar costul cu soft-ul AgroCity ar fi de 4.500 euro, asta înseamnă că întreg costul pentru soft este de 0,3%. Orice optimizare de peste 0,3% ar acoperi costul softului de management al fermierului. Am văzut la clienți creșteri și optimizări de peste 5%. Dacă suntem puțin mai pesimiști, am putea spune că reușim să creștem productivitatea cu 3% și deja am avea un beneficiu de 10 ori. Pentru o investiție de 4.500 euro putem vedea un profit de 50.000 euro.
Cine sunt clienții voștri și câte ferme folosesc soluția voastră?
În general oferim soluția noastră unor ferme mai mari. Avem ferme și de 50 de hectare. Nu înseamnă că nu ne adresăm și fermelor mai mici, dar așa cum suntem după 2 ani de activitate avem în general ferme de peste 1.000 de hectare până la 15.000 de hectare. În prezent avem 20 de clienți.
Cum arată digitalizarea în agricultură din timpul pandemiei și până în prezent?
Pandemia nu prea a influențat agricultura din punct de vede al digitalizării. A fost mai mult lovită de războiul din Ucraina, de creșterile de preț din îngrășăminte. Partea de digitalizare nu a fost foarte mult influențată până în 2021, dar acum vedem un trend ascendent. Vedem o nevoie de a se digitaliza. Este clar că în România avem o problemă cu fărâmițarea terenurilor. Circa 54% dintre ferme lucrează suprafețe de sub 1 hectar, dar 1% din fermele din România lucrează suprafețe de peste 500 de hectare. Aceste 1% din ferme lucrează 54% din suprafața agricolă. Tot mai multe ferme încep să crească și să înghită mai multe ferme mai mici. Crește concurența. Fermele digitalizate își permit să achiziționeze utilaje, să primească finanțare sau creditare mai ușor și să achiziționeze terenuri.
Ce planuri pentru extindere aveți cu AgroCity?
Momentan suntem în discuții cu un potențial partener pentru niște soluții pentru digitalizarea fermelor verticale, a serelor, unde există un deficit destul de mare de softuri bune. Urmează să încercăm să accesam și niște fonduri pentru cercetare mai spre sfârșitul anului. Suntem încă într-o fază incipientă cu discuțiile pentru a vedea ce proiecte de cercetare sunt fezabile.
Tot anul acesta sau spre sfârșitul anului viitor planificăm să ne extindem pe alte piețe. Suntem în discuții cu un potențial partener din SUA, un partener care are un business financiar și ar dori să intre în agricultură și are nevoie de un soft care să completeze setul lor de servicii. Ne concentrăm pe creșterea soluție și posibil să oferim Agrocity ca white-label (sub un alt nume), dar soft-ul va fi creat și îmbunătățit de noi. Probabil de anul viitor vom încerca să ne extindem în țările din jur care va fi sub brandul AgroCity: Bulgaria, Ungaria, Polonia, Cehia. Discutăm de țări unde încă e loc pentru digitalizare și având în vedere ca avem și parteneri din Austria, este posibil să intrăm și pe piața din Austria și Germania.