Directorii generali ai mai multor companii europene mari anticipează o recesiune semnificativă în Europa, transmite News.ro, citând CNBC. Continentul este deosebit de vulnerabil la consecinţele războiului Rusia-Ucraina, la sancţiunile economice asociate şi la preocupările legate de aprovizionarea cu energie, în ultimele săptămâni economiştii retrogradând previziunile de creştere pentru zona euro.
Zona euro se confruntă concomitent cu şocuri economice din cauza războiului din Ucraina şi o creştere a preţurilor alimentelor şi energiei, exacerbată de conflict, împreună cu un şoc de aprovizionare care decurge din politica Chinei de zero Covid. Acest lucru a generat îngrijorări cu privire la ”stagflaţie”, care reprezintă un mediu de creştere economică scăzută şi de inflaţie ridicată, şi la eventuala recesiune.
”Cu siguranţă, vedem o mare recesiune în curs de dezvoltare, dar asta este exact ceea ce vedem, este în devenire. Există încă o cerere majoră din cauza crizei Covid pe care tocmai suntem pe cale să o părăsim”, a declarat Stefan Hartung, CEO al gigantului german de inginerie şi tehnologie Bosch.
El a mai spus că pandemia ”este încă acolo şi vedeţi că ne loveşte puternic în China, dar vedeţi că în multe zone ale lumii cererea consumatorilor a crescut în unele zone”.
Hartung a remarcat cererea persistentă a consumatorilor pentru aparate de uz casnic, scule electrice şi vehicule, dar a sugerat că aceasta se va disipa.
”Asta înseamnă că pentru o anumită perioadă de timp această cerere va fi în continuare acolo, chiar dacă vedem creşterea dobânzii şi vedem creşterea preţurilor, dar, la un moment dat, nu va fi doar o criză de ofertă, va fi fi, de asemenea, o criză a cererii şi, cu siguranţă, suntem într-o recesiune profundă”, a adăugat el.
Inflaţia din zona euro a atins un nivel record de 7,5% în martie. Până acum, Banca Centrală Europeană (BCE) a rămas mai conciliantă decât alte bănci centrale, cum ar fi Banca Angliei şi Rezerva Federală (Fed) a SUA, care au început deja să majoreze ratele dobânzilor în încercarea de a controla inflaţia.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Cu toate acestea, BCE se aşteaptă acum să încheie achiziţiile nete de active în cadrul APP (programul de achiziţie de active) în trimestrul al treilea, după care va începe înăsprirea politicii monetare, în funcţie de perspectivele economice.
Economistul-şef de la Berenberg, Holger Schmieding, a declarat într-o notă de vineri că riscurile pe termen scurt pentru economiei sunt de scădere în Europa.
Cu toate acestea, Schmieding a sugerat că zona euro este probabil să intre în recesiune doar ”în cazul cel mai rău” şi că nu este o aşteptare de bază.
Mark Branson, preşedintele autorităţii germane de reglementare financiară BaFin, a declarat că orice escaladare militară în Ucraina sau o întrerupere ulterioară a aprovizionării cu energie ar putea prezenta riscuri serioase pentru creştere în cea mai mare economie a Europei, sectoarele industriale fiind deosebit de vulnerabile.
Slawomir Krupa, CEO adjunct la Societe Generale, a declarat joi pentru CNBC că banca franceză monitorizează îndeaproape imaginea macroeconomică.
”Avem aşteptările inflaţioniste în creştere şi riscul unui impact final, fundamental asupra macroeconomiei, de intrare într-o recesiune”, a spus el, adăugând că acest lucru ar putea afecta ”întregul sistem şi (SocGen) de asemenea”.
Ola Kallenius, CEO-ul Mercedes-Benz, a mai spus săptămâna trecută pentru CNBC că situaţia din China şi războiul din Ucraina creează ”un mediu de afaceri dificil” pentru producătorul german de automobile de lux, în trei moduri distincte.
Comentariile sale au fost reluate de CEO-ul Volkswagen, Herbert Diess, care a declarat joi pentru CNBC că compania s-a confruntat în primul trimestru şi cu un ”mediu dificil” din cauza Covid, penuria de cipuri şi războiul din Ucraina.
CEO-ul Maersk, Soren Skou, a declarat joi că cea mai mare companie de transport maritim din lume este, de asemenea, cu ochii pe riscurile de recesiune, în special în Statele Unite, dar nu se aşteaptă ca acestea să iasă în prim-plan până la sfârşitul lui 2022 sau începutul lui 2023.