Raiffeisen Bank a restituit până în prezent clienților suma de 13,4 milioane de euro dintr-un total de aproape 22 de milioane de euro, sumă stabilită drept dobânzi încasate nelegal de la clienți, printr-o decizie a Înaltei Curți de Casație și Justiție.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a anunţat, vineri, că Raiffeisen Bank a început returnarea sumelor pentru clienţii păgubiţi.
Conform sursei citate, până în acest moment, Raiffeisen Bank SA a restituit pentru aproximativ 5.530 de clienţi, cu conturi active în moneda creditului şi conturi în lei, pentru plata dobânzii legale calculate, începand cu 21 noiembrie 2021, aproximativ 13.400.000 euro (respectiv 10.930.000 euro reprezentand sume provenind din calculele efectuate pentru implementarea ordinului şi aproximativ 2.470.000 euro reprezentând dobânda legală).
ANPC a precizat că pentru aproximativ 3.050 de clienţi, care au sume de primit, în urma calculelor efectuate, dar care nu deţin conturi active în moneda creditului sau în lei, la Raiffeisen Bank SA, în acest moment, şi care au de primit aproximativ 7.200.000 euro (respectiv 6.260.000 euro, reprezentând sume provenind din calculele efectuate pentru implementarea ordinului şi aproximativ 940.000 euro reprezentând dobanda legală), rambursările încă nu au fost realizate.
Aceştia sunt aşteptaţi, la oricare dintre sediile Raiffeisen Bank, pentru a indica, în scris, contul – deschis la oricare altă bancă -, în care le pot fi restituite sumele, conform Ordinului, precum şi dobânda legală.
Raiffeisen Bank va restitui consumatorilor, în total, în urma aplicării Ordinul preşedintelui ANPC, o sumă totată de aproximativ 21,7 milioane de euro, care cuprinde şi dobânda legală aferentă, a mai transmis Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
În noiembrie, ANPC a anunțat că Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a soluţionat definitiv cauza prin care se constatau practici comerciale incorecte ale Raiffeisen Bank SA, menite a afecta interesele financiare ale consumatorilor, decizia instanţei confirmând Ordinul nr.837/20.10.2017 emis de preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
Procesul, deschis în 2017, a fost pierdut definitiv de Raiffeisen Bank în luna martie, însă abia acum a venit motivarea ÎCCJ, potrivit ANPC. Banca a contestat un ordin al Autorității prin care se solicita încetarea unor practici comerciale incorecte și restituirea sumelor încasate fără temei de la debitori.
Ordinul în cauză a venit după un control și o sancțiune în care ANPC arăta că Raiffeisen a premeditat majorarea discreționară și unilaterală a ratelor de dobândă pentru creditele acordate înainte de criza din 2009-2010 încă de la semnarea contractelor cu clienții. Și această sancțiune a fost contestată, separat, de Raiffeisen Bank, însă acțiunea a fost respinsă definitiv încă din iunie 2020.
Acțiunea ANPC a fost declanșată după ce în spațiul public au apărut mai multe documente interne ale băncii – ce s-au dovedit autentice – în care putea fi observată politica comercială a băncii (mai ales în legătură cu creditele în franci elvețieni) – dar și pașii pentru majorarea costurilor plătite de clienți.
Creditele vizate erau cele cu o dobândă iniţială care a fost menţinută fixă timp de 1 an şi care, începând cu al doilea an de creditare, a fost majorată de către bancă, având în vedere că, în contract, era stipulat că dobânda este/devine revizuibilă «în funcţie de evoluţia pieţei financiare»; credite active la data emiterii ordinului; credite în raport cu care nu există o hotărâre judecătorească individuală prin care instanţa s-a pronunţat deja cu privire la dobândă.
ANPC preciza că 9.155 de credite deschise la Raiffeisen Bank se încadrează în ordinul confirmat de instanță.