Ministerul Finanțelor a publicat, integral, pe site-ul propriu, raportul realizat de Banca Mondială care recomandă Guvernului o reformă completă a politicii fiscale, document realizat cu finanțare din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Economedia și G4Media au scris, anterior, AICI, despre acest raport, în care echipa de experți recomandă trecerea la impozitarea progresivă a salariaților și renunțarea la scutirea de impozit pe venit pentru angajații din IT, construcții și agricultură.
Documentul elaborat de experții Băncii Mondiale mai propune creșterea impozitului pe dividende la 10% (de la 8% în acest moment), creșterea impozitelor pe proprietate și creșterea impozitării microîntreprinderilor, despre care susțin că distorsionează mediul economic.
Raportul arată că nici una dintre reformele fiscale propuse nu poate fi realizată însă fără reforma și digitalizarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).
- Raport privind sistemul fiscal din România, inclusiv analiza comparativă și recomandări pentru reforma cadrului fiscal
- Report on the tax system in Romania, including benchmarking and recommendations to inform Client’s reform of the tax framework
Amintim că coaliția PSD-PNL negociază în aceste zile un mega-pachet de măsuri fiscale, creșteri de taxe și impozite, care ar urma să fie aplicate fie de la 1 septembrie, fie de la 1 ianuarie 2024, pentru a acoperi gaura bugetară de câteva zeci de miliarde de lei și pentru ca România să se încadreze în deficitul negociat cu Comisia Europeană, au declarat pentru G4Media.ro surse de la vârful celor două partide aflate la guvernare.
Unele dintre măsuri coincid cu cele propuse de Banca Mondială în raport, însă multe dintre ele au termen de aplicare devansat față de cel propus de Banca Mondială.
Raportul realizat de Banca Mondială propune următorul set de reforme și următoarele termene:
Reformarea impozitării veniturilor din muncă
Se propune un pachet de reforme care să fie puse în aplicare împreună, după cum urmează:
Reevaluarea meritelor structurii actuale a cotei de impozit pe venitul persoanelor fizice și luarea în considerare a introducerii unui program progresiv al cotei de impozit pe venitul persoanelor fizice – 2025-2028
Eliminarea scutirilor de impozit pe veniturile persoanelor fizice pentru lucrătorii din agricultură, construcții și sectorul IT – 2025-2028
Reducerea sarcinii totale impuse lucrătorilor cu venituri mici din cauza contribuțiilor substanțiale la sănătate și la pensii, fie prin:
- Eliminarea contribuției de 10% pentru sănătate (și finanțarea serviciilor medicale în întregime prin impozitarea generală – 2025-2028
- sau Introducerea unui credit fiscal rambursabil pentru veniturile obținute (CFVS) care să compenseze o parte din sarcina actuală a contribuțiilor la sănătate și/sau la pensii pentru lucrătorii cu venituri mici. Dacă contribuțiile la sănătate sunt menținute, să se ia în considerare lărgirea bazei de contribuție, de exemplu, prin eliminarea scutirii pentru lucrătorii din domeniul construcțiilor și, eventual, și pentru pensionarii cu venituri ridicate.
Se propune, de asemenea, ca reformele impozitului pe veniturile persoanelor fizice de mai sus să se bazeze pe sistemul existent, astfel încâtschema progresivă a ratei impozitului pe veniturile persoanelor fizice să se aplice inițial numai veniturilor din muncă și din întreprinderi individuale (fără personalitate juridică. Pe termen mai lung, însă, România ar putea lua în consideraretrecerea de la o schemă la un sistem cuprinzător care să aplice calendarul ratei marginale pe veniturile persoanelor fizice la toate veniturile personale (inclusiv la veniturile din capital).
Reformarea impozitării câștigurilor din capital
Acest lucruvanecesita o serie de reforme, după cum urmează:
Eliminarea impozitului pe tranzacțiile de vânzare a proprietăților rezidențiale și înlocuirea acestuia cu un impozit de 10% pe câștigurile de capital, eventual cu o sumă de scutire moderatăpentru proprietățile ocupate de proprietari – 2023
Menținerea cotei actuale de impozitare de 10% pentru câștigurile de capital obținute prin intermediul unui intermediar (de ex. un fond de investiţii), şi să nu se procedeze la reforma anunțată a cotei divizate de 1%/3%, ceea ce va menține neutralitatea între investițiile directeși cele intermediate în acțiuni – 2023
Creșterea cotei de impozitare a dividendelor la 10% pentru a se alinia la impozitarea majorității celorlalte forme de venituri din capital – 2023
Pe termen mai lung, trebuie să se ia în considerare trecerea de la un sistemde regim la unsistem cuprinzător care să aplice regimul marginal impozitului pe veniturile persoanelor fizice la toate veniturile personale (inclusiv la câștigurile din capital), ceea ce ar crește progresivitatea generală a sistemului fiscal.
Îmbunătățirea conceperii impozitării recurente a proprietății
Trecerea de la un sistem de impozitare a proprietății bazat pe suprafață la un sistem bazat pe valoarea de piață. Să se ia în considerare, de asemenea, fuzionarea impozitului pe teren și a impozitului pe clădiri într-un singur impozit, deoarece acest lucru ar permite o estimare mai ușoară a valorilor de piață pe baza tranzacțiilor de piață – Ținta în 2025, dar în funcție de progresele înregistrate în dezvoltarea modelului de evaluare în masă și a sistemelor administrative aferente.
Să se ia în considerare echivalarea plajelor de impozitare aplicabile proprietăților rezidențiale și comerciale/industriale pentru a reflecta cu mai multă acuratețe furnizarea de servicii locale.
Limitarea folosirii facilităților fiscale pentru impozitul pe proprietate la cele destinate contribuabililor cu venituri mici și persoanelor în vârstă, clădirilor guvernamentale și unei game cât mai limitate de organizații de utilitate publică.
Reformarea stimulentelor fiscale pentru întreprinderi
Simplificarea stimulentului fiscal pentru cercetare și dezvoltare la o singură deducere sporită, eliminând actuala scutire de impozit pentru întreprinderile nou înființate în domeniul cercetării și dezvoltării – 2023
Reevaluarea obiectivului de politică și a eficacității scutirii fiscale pentru profiturile reinvestite. Dacă obiectivul principal este de a stimula investițiile, să se ia în considerare implementareaunui credit fiscal pentru investiții – Revizuire în 2023; reformă în 2024.
Eliminarea reducerii cotei de impozit pe profit disponibilă pentru societățile care își măresc capitalul social.
Îmbunătățirea proiectării regimului microîntreprinderilor
Reducerea pragului de eligibilitate pentru regimul microîntreprinderilor pentru a egala pragul TVA (în prezent, 88.500 EUR). Pentru a da timp întreprinderilor să se adapteze, această reformă ar putea fi pusă în aplicare etapizat, începând cu reducerea deja convenită la 500.000 EUR de la 1 ianuarie 2023, apoi la 250.000 EUR de la 1 ianuarie 2024 și ajungând la pragul de TVA (ajustat la inflație) de la 1 ianuarie 2025. Pragurile de înregistrare a microîntreprinderilor și de înregistrare în scopuri de TVA trebuie apoi să rămână aliniate – 2023-2025
Implementarea unor norme suplimentare pentru a preveni divizarea artificială a întreprinderilorpentru a avea acces la regimul microîntreprinderilor. Limitarea propusă în prezent, conform căreia o persoană fizică nu poate deține participații în trei microîntreprinderi, nu merge suficientde departe – 2023
Eliminarea posibilității de a deduce anumite cheltuieli din cifra de afaceri. Acest lucru va simplifica și mai mult regimul și va reduce posibilitățile de evaziune fiscală. Dacă se dorește, se poate aplica, în schimb, o sumă fixă de deducere (ca procent din cifra de afaceri) – 2023
Să se efectueze o reevaluare a cotei adecvate de impozitare a cifrei de afaceri. Cota propusă de 1% implică o marjă de profit de aproximativ 6,25%, care este probabil să fie mai mică decât marja reală de profit a majorității microîntreprinderilor, ceea ce duce la un tratament fiscal preferențial pentru microîntreprinderi în comparație cu societățile care fac obiectul regimului obișnuit de impozitare a impozitului pe profit.
Echivalarea impozitării salariaților și a lucrătorilor independenți prin eliminarea plafonului CAS aplicat în prezent lucrătorilor independenți – 2023
Lărgirea bazei TVA
Pe termen scurt, România trebuie să ia în considerare eliminarea cotelor reduse care au fost introduse în scopuri nedistributive, cum ar fi cotele reduse pentru mâncarea din restaurante, cazarea la hotel, cărți, ziare, reviste, muzee, grădini zoologice, grădini și parcuri – 2023
Pe termen mai lung, și cu siguranță nu înainte de încheierea actualei crize a prețurilor laalimente și energie, trebuie să se ia în considerare o extindere suplimentară a bazei de impozitare în legătură cu cotele reduse de TVA care au fost introduse în scopuri distributive, inclusiv cotele reduse pentru alimente, produse farmaceutice, aprovizionarea cu apă, lemnedefoc și energie termică. – 2025
Îmbunătățirea capacității analitice în cadrul Ministerului Finanțelor
Pentru o mai bună implementare a reformelor privind IVPF, IP și TVA, România trebuie să își îmbunătățească capacitatea de modelare prin microsimulare. Acest lucru poate contribui la fundamentarea etapei de implementare a procesului de reformă. De asemenea, trebuie să se ia în considerare dezvoltarea unor instrumente analitice suplimentare, cumar fi modelele de decalaje de TVA. Banca Mondială poate acorda asistență Ministerului Finanțelor în dezvoltareaacestor instrumente analitice
Altele
Creșterea ratelor accizelor la combustibilii fosili – 2024-2030
Eliminarea subvențiilor pentru combustibilii fosili – 2024-2030