Doomscrolling, adică timpul petrecut pe telefon citind știri negative, ar face ca amprenta anuală de carbon a TikTok să fie aproape cât cea a Greciei

TikTok Sursă foto: Unsplash

Emisiile de carbon ale TikTok sunt aproape la fel de mari ca întreaga țară Grecia, potrivit unui studiu realizat de firma de consultanță Greenly, specializată în contabilitatea carbonului. Dar TikTok contestă concluziile, spunând că nu își face publice cifrele de utilizatori, scrie Fortune.

Dar doomscrolling-ul are efecte mai răspândite, care pot să nu fie la fel de evidente. Un studiu recent al firmei de consultanță în contabilitatea carbonului Greenly a scos la iveală costurile de mediu ascunse ale social media, în mare parte fiind vorba de emisiile de carbon. Doomscrolling este definit de Dicționarul Cambridge drept activitatea de a petrece mult timp uitându-vă la telefon sau calculator și citind știri proaste sau negative

„În spatele fiecărei postări sau videoclipuri din social media se află o vastă infrastructură digitală, alimentată de centre de date și servere care consumă cantități semnificative de energie electrică”, inclusiv cărbune, petrol și gaze, potrivit Greenly.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

„Acest impact ascuns asupra mediului, determinat atât de companii, cât și de utilizatorii lor, a devenit o preocupare tot mai mare în contextul schimbărilor climatice”.

Potrivit Greenly, TikTok se numără printre cei mai mari vinovați de emisiile ridicate de carbon, în principal din cauza platformei sale cu conținut video ridicat, care consumă „semnificativ mai multă energie” decât platformele bazate pe text sau imagini precum X și Facebook.

În plus, timpul mediu de utilizare pe TikTok este de 45,8 minute pe zi, potrivit Statista, iar utilizatorii TikTok au al doilea cel mai mare nivel de emisii pe minut de utilizare pe social media, potrivit Greenly, după YouTube.

„Relația dintre doomscrolling și emisiile de carbon este destul de directă”, a declarat pentru Fortune Abdullah Choudhry, Chief Impact Officer și co-fondator al platformei de contabilizare a carbonului Arbor.

„Fiecare minut petrecut pe aceste platforme necesită putere de procesare a serverului și transmisie de date. Ceea ce mulți trebuie să realizeze este că derularea fără noimă are un cost de mediu foarte real.”

Cu toate acestea, TikTok contestă constatările Greenly, deoarece nu își dezvăluie public baza de utilizatori. TikTok a refuzat să ofere publicației citate informații despre baza sa de utilizatori.

Emisiile totale de carbon ale ByteDance din 2023, care acoperă toate operațiunile din afara TikTok, sunt mai mici de 20% din emisiile estimate de Greenly, a declarat un purtător de cuvânt al TikTok. În fiecare an începând cu 2021, ByteDance completează o evaluare a amprentei de carbon aliniată la Protocolul privind gazele cu efect de seră, inclusiv emisiile de la centrele de date de colocare ale terților în toate regiunile în care operează compania.

În martie 2023, ByteDance a anunțat că s-a angajat, de asemenea, să atingă neutralitatea carbonului în operațiunile lor de afaceri până în 2030.

„Centrele noastre de date globale joacă un rol esențial în a ne ajuta să oferim o experiență creativă, centrată pe utilizator în toate produsele și platformele noastre”, potrivit ByteDance. „Am început tranziția către energia regenerabilă în centrele noastre de date, iar astăzi ne angajăm, de asemenea, să ne aprovizionăm cu 100% din energia electrică regenerabilă pentru operațiunile noastre globale până în 2030.”

Un pas spre neutralitatea carbonului a fost anunțarea unui nou centru de date în Norvegia care va funcționa cu 100% energie regenerabilă locală „pentru a ne alinia aspirației noastre pe termen lung de a construi o afacere durabilă”, a declarat Theo Bertram, vicepreședintele TikTok pentru relații guvernamentale și politici publice pentru Europa.

Constatările Greenly

Pentru a pune concluziile Greenly în perspectivă, un minut petrecut pe TikTok arde 2,921 grame de dioxid de carbon echivalent (CO₂e), ceea ce înseamnă că utilizatorii TikTok ard aproximativ 133,8 grame de CO₂e pe zi. Înmulțind această cifră cu numărul de zile dintr-un an, rezultă 48 830 de grame de CO₂e sau echivalentul parcurgerii a 122 de kilometri în plus cu o mașină pe benzină în fiecare an. (Conform Agenției pentru Protecția Mediului din SUA, un autoturism mediu emite aproximativ 400 de grame de dioxid de carbon pe kilometru).

În plus, emisiile de CO₂e ale TikTok au devenit atât de mari, încât ar putea fi mai mari decât cele ale întregii țări Grecia – deși TikTok nu este de acord.

SUA, Regatul Unit și Franța reprezintă doar aproximativ 15% din baza globală de utilizatori a TikTok (aproximativ 156 de milioane), care este estimată la un total de 1 miliard de utilizatori globali. Greenly estimează că TikTok emite aproximativ 7,6 tone de CO₂e doar în SUA, Regatul Unit și Franța, ceea ce ar însemna că amprenta globală de carbon a platformei este probabil de aproximativ 50 de milioane de tone de CO₂e. În 2022, întreaga țară Grecia a emis aproximativ 51 de milioane de tone de CO₂e, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie.

„Doomscrolling-ul, sau căutarea activă a știrilor negative, este doar o subcategorie a motivelor pentru care oamenii fac scroll pe TikTok și contribuie la amprenta sa de carbon”, a declarat pentru Fortune Frank Maguire, vicepreședinte pentru insight-uri, strategie și sustenabilitate la Sharethrough, o companie de publicitate sustenabilă. „Motivul mai larg pentru amprenta masivă de carbon a TikTok este un rezultat al dependenței și preciziei algoritmului lor”.

TikTok, care este deținut de compania chineză de tehnologie ByteDance, nu publică statistici privind amprenta sa de carbon, dar Greenly a urmărit datele privind consumul de energie, datele privind consumul specific dispozitivelor, factorii emisiilor de carbon și datele utilizatorilor pentru a-și fundamenta studiul.

În ceea ce privește promisiunea de neutralitate a emisiilor de carbon a TikTok, Choudhry este sceptic.

„Pe baza traiectoriei lor actuale și a centrului de date unic regenerabil din Norvegia, pare foarte ambițios”, a declarat Choudhry. „Fără o foaie de parcurs clară pentru tranziția operațiunilor lor masive de centre de date către energia regenerabilă, 2030 pare mai mult o țintă de PR decât un obiectiv realist.”

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.