„Autostrada cu tuneluri Lugoj-Deva este în afara PNRR”, fiind imposibilă finalizarea celor 10 kilometri până la termenul-limită august 2026, susține fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, într-un interviu la Digi24.
Afirmațiile lui Drulă vin după ce sâmbătă, la același post TV, Sorin Grindeanu lăsa să se înțeleagă că este rezervat în privința respectării termenelor pentru „capetele” Autostrăzii Unirii A8 și, parțial, pentru „gaura” A1 Lugoj – Deva, precizând că o opinie mai clară se poate contura după 9 mai, atunci când CNAIR va anunța constructorii care depun oferte.
De ratarea licitației este vinovată conducerea CNAIR care nu ar fi dat răspunsuri clare la solicitările constructorilor, spune Drulă, principala problemă care a dus la anularea licitației fiind costul estimat de maxim 1,5 miliarde lei (la prețurile din 2019), față de 2,5 miliarde costul estimat la relansarea licitației. Cum s-au contrazis Grindeanu și CNAIR cu privire la ratarea licitației, Economedia a explicat aici.
„Sectorul din A1, o zonă cu tuneluri dintre Lugoj și Deva, ar trebui s-o știe bine domnul Grindeanu, e din Timișoara, acolo a anulat licitația pentru că au fost niște clarificări făcute foarte neprofesionist de Compania de Drumuri și atunci constructorii nu au mai depus ofertele finale. Era o listă preselectată de când eram eu ministru, deci era un interes. La anumite chestiuni din documentație unde se puteau da clarificările necesare nu s-au dat cum trebuie. Acolo nu mai există nicio șansă, sectorul A 1 Lugoj-Deva este în afara PNRR-ului. Această contra performanță a ministrului actual ne afectează…ne luăm cu mâinile de cap, efectiv. E imposibil să nu vezi contraperformanța, cred că PSD-ul nu mai vrea să fie la guvernare în mai 2023, la rotativă”, a spus Drulă.
Calendarul oficial pentru Autostrada A1 Lugoj – Deva
Calendarul oficial stabilit de noua procedură de achiziție pentru Autostrada cu o lungime de 10 kilometri confirmă, practic, afirmațiile fostului ministru al Transporturilor. Cu un termen de 57 de luni pentru proiectare și execuție stabilit de autoritatea contractantă (47 de luni pentru constructorii care merg la punctaj mai bun), proiectul chiar este „în afara PNRR”.
Pentru ca acest proiect destul de dificil să fie terminat la timp ar trebui să fie îndeplinite, cumulativ, condiții imposibile pentru România: contractul să fie semnat în august 2022 (varianta realistă arată sfârșitul anului în funcție de mulți factori precum numărul ofertelor, contestații, proceduri), de la momentul semnării contractului să se dea și ordinul de începere și să se respecte întocmai termenele de proiectare și execuție. (n.r contractul pentru Lotul 2 al Autostrăzii Pitești-Sibiu a fost semnat cu turcii de la MAPA la începutul lunii februarie, însă ordinul pentru începerea efectivă a proiectării este estimat pentru luna iunie)