Ministrul interimar al Transporturilor, liberalul Dan Vîlceanu l-ar fi revocat pe fostul şef al ISCTR (instituţia care verifică transporturile de mărfuri) la presiune politică după ce Gavril Bejuşcă începuse în vară controale „pe bune” la camioanele grele, susţine fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, într-un interviu la Digi24. Despre înlocuirea fostului inspector-şef al ISCTR, Gavril Bejuşcă, Economedia a scris joi, în exclusivitate, arătând numeroasele abateri şi depăşiri de tonaj care duc la deteriorarea drumului şi creşterea riscului de accidente.
Cătălin Drulă a vorbit despre cum interesele politicienilor afectează mersul şantierelor din ţară şi schimbările şefilor din companiile ministerului la ordin politic.
„Zona de balastiere, de exemplu, acele materiale care se folosesc pe şantierele de autostradă, pentru umplutură. O întreagă reţea clientelară, politică în jur, care, prin primarii pe care îi are, spre exemplu la Autostrada A 0 în Sud, în zona de sus a Bucureştiului, sunt primarii PNL în acest caz, întârzie avize, pun diverse piedici, ştiţi cum e… şi trimit contoale pentru că nu se cumpără materialele de unde trebuie. În zona de autostrăzi şi de materiale de construcţii există monopoluri conectate la partide”, a susţinut Drulă.
Întrebat dacă poate prezenta şi dovezi care să-i susţină acuzele, Drulă a spus că are anumite indicii pe care le-ar avea şi alte insituţii ale statului şi pe care le pot valorifica.
Despre problema aprovizionării cu agregate pe şantierele din zona Capitalei, fostul Vicepremier Dan Barna a vorbit în luna mai, într-o verificare pe A 0 atunci când a cerut premierului Cîţu să rezolve problema autorizaţiilor.
Revocarea fostului şef al Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier s-ar fi făcut pentru că, verificările în traffic s-au făcut „pe bune” şi au deranjat politicienii care au firme de transport.
„La ISCTR, de exemplu, am găsit un om OK (n.r Gavril Bejuşcă) care a fost schimbat acum 2-3 zile, care a făcut controale pe bune la camioane. Din 1.000 de camioane cântărite, 600 aveau depăşiri grave. Ce s-a întâmplat după aceste verificări? S-a normalizat piaţa, sunt semnale din partea constructorilor de autostrăzi şi de la transportatori, adică a trebuit să plăteşti dăuă transporturi în loc de unul, adică preţul real. A existat întotdeauna un cost al corupţiei… asta nu s-a mai întâmplat, din mărturiile oamenilor din domeniu. Şi a început ca o mare parte din transporturi să meargă pe bune. Se ştie că funcţiile din aceste instituţii sunt vânate, că vorbim despre şeful ISCTR, la nivel de judeţ, la nivel de regiune, sunt vânate de politicieni pentru că politicienii au firme de transport”, a spus el.
Pe 28 octombrie, ministrul interimar Dan Vîlceanu l-a „transferat” pe Mihai Alecu de la şefia Autorităţii Rutiere Române (ARR) la conducerea ISCTR. Mihai Alecu începuse un proeict de digitalizare la ARR, iar la ISCTR va trebui să resolve problema trecerii inspectorilor ISCTR din personal contractual în categoria funţionarilor publici şi a pierderii posibilităţii de autofinanţare din amenzile rutiere (Legea 352/2015).
Lista completă a şefilor schimbaţi din companiile pe care le administrează Ministerul Transporturilor după ieşirea USR de la guvernare, poate fi citită aici.