Sistemul RO e-TVA, o măsură adoptată pe repede-înainte care introduce decontul precompletat de TVA pentru firme de la 1 august 2024, va crește munca administrativă și costurile pentru firmele din România, va avea numeroase erori din moment ce Fiscul nu deține date suficiente despre firme, nu va opri evaziunea fiscală și nici nu va aduce un leu în plus de TVA la bugetul de stat, spune, într-un interviu pentru Economedia, Loredana Mihăilă, vicepreședinte OFA UGIR, coordonator al domeniului Fiscalitate, expert contabil din anul 2002 și consultant fiscal din anul 2007, precum și expert judiciar specializat în fiscalitate. Ea mai spune că modificarea va veni la pachet cu măsuri complementare care grăbesc termene de declarare pentru firme și va atrage după sine și eliminarea unei alte facilități fiscale, respectiv TVA la încasare.
Amintim că Guvernul a adoptat în ședința de vineri o ordonanță de urgență prin care introduce decontul precompletat e-TVA, iar măsura nu a fost dezbătută cu mediul de afaceri. (Detalii, AICI) Contabilii, economiștii și mediul de afaceri au reacționat deja spunând că măsura va bloca activitatea antreprenorilor, fără a-și atinge scopul de reducere a evaziunii fiscale, că se vrea a fi soluția pentru a umple vistieria statului, dar asfixiază antreprenorii, profesioniștii contabili și inovația, și că evazioniștii vor avea timp să își acopere urmele.
Costuri mai mari pentru firme și stat
Cel mai mare impact va fi cel asupra business-urilor, spune Loredana Mihăilă, care susține că firmele se vor confrunta cu costuri mai mari, dar și statul va cheltui resurse pentru a verifica date.
Fiecare firmă va trebui să verifice, odată ce ANAF trimite decontul precompletat, date pe care chiar firma le-a trimis, spune Mihăilă. „Eu mă voi verifica pe mine”, spune ea.
Nu există un soft care să automatizeze acest proces, ceea ce va însemna că firmele trebuie să mărească schema de personal care să se ocupe de verificare. Un departament mare de contabilitate va avea nevoie de 2 posturi în plus pentru a termina declararea. Acest lucru va aduce atât mai multă muncă administrativă, cât și costuri mai mari pentru o firmă. „Să te duci atât de mult în amănunt înseamnă că ANAF va implementa un micromanagement al taxelor la nivelul instituției”, afirmă ea.
Totodată, și ANAF va trebui să cheltuiască bani cu softul pentru generarea decontului, softul pentru verificarea decontului și oameni care să facă aceste lucruri, ceea ce va însemna muncă administrativă cheltuitoare de bani și pentru bugetul de stat.
Loredana Mihăilă spune că această măsură va fi „o biciuială, un abuz către mediul de afaceri”.
Statul nu are suficiente date / Experții se așteaptă la eliminarea unei facilități fiscale și la grăbirea unor termene de declarare
ANAF nu deține în acest moment toate informațiile necesare pentru precompletarea decontului de TVA, afirmă Loredana Mihăilă, iar acest lucru va face să existe diferențe majore între ce a găsit Fiscul și ce a completat contribuabilul, deci o nouă nevoie ca firmele să dea și mai multe clarificări.
Astfel, experții fiscali se așteaptă astfel ca ANAF și Ministerul de Finanțe să vină cu noi modificări prin care să grăbească unele termene de depunere a declarațiilor fiscale.
„Pentru ca ANAF să poată încărca un decont precompletat până pe data de 20 a fiecărei luni, vor avea loc câteva modificări semnificative de termene. Primele măsuri care deja sunt anunțate pe surse se referă la coborârea temenului pentru două declarații. Pentru o declarație informativă în care se declară achizițiile și livrările înregistrate pe teritoriul României, Fiscul va muta data de depunere de pe 25 ale lunii pe 15 ale lunii. Iar pentru declarația în care se achizițiile și livrările înregistrate pe teritoriul Europei, Fiscul va muta data de pe 25 ale lunii pe 15 ale lunii. În fapt, se va mută termenul de finalizare a evidenței fiscale din contabilitate de pe 25 pe 15 ale lunii”, spune Loredana Mihăilă.
Nici așa Fiscul nu va avea informații complete, astfel că experții se așteaptă la eliminarea facilității fiscale a TVA la încasare.
„ANAF nu deține informații nici pe partea de TVA colectat, nici pe partea de TVA deductibil. Asta pentru că în legislația națională există o facilitate fiscală pe TVA care se numește TVA la încasare. Societățile comerciale cu o cifră de afaceri până în 4,5 milioane de lei beneficiază de această facilitate fiscală de a opta pentru TVA la încasare. Chiar dacă emiți factura în ianuarie, nu vei plăti TVA în ianaurie, ci în luna în care firma încasează. Astfel, se decalează momentul plății TVA de la momentul facturării la momentul încasării. Există un număr semnificativ de societăți care aplică această facilitate. Nu există un sistem de raportare pus la punct și nici date transmise prin e-Factura și nici o modalitate de detectare din partea ANAF a acelor facturi cu TVA la încasare. Vor exista diferențe semnificative la toate deconturile precompletate. În unele cazuri vor fi peste 20%. Ce anticipăm noi este că următorul pas legislativ va fi să fie eliminat TVA la încasare, măsură care va afecta grav tot ce înseamnă mediul de business”, declară Loredana Mihăilă.
„Trebuie să mă verific pe mine”
Loredana Mihăilă critică măsura spunând că tot ce va face ANAF va fi să pună firmele să verifice niște date pe care tot aceste firme le-au trimis.
„De pe 20 ale lunii începe dansul între contribuabil și Fisc. De pe 20 până pe 25 ale lunii, teoretic, în viziunea Fiscului, trebuie să verifici ce ți-au transmis ei. Practic eu mă verific pe mine. Ei trimit decont precompletat în baza a ce am declarat eu și eu mă verific pe mine. Nu va fi decât o muncă administrativă cheltuitoare de bani și în mediul privat și la bugetul de stat”.
Experții spun că, dacă ar fi o simplă declarație, aceasta ar fi suportabilă, dar nu este o singură declarație.
„Un leu în plus nu va veni la bugetul de stat”
Loredana Mihăilă este de părere că această sarcină administrativă în plus nu va aduce mai mult TVA la bugetul de stat și că nu este un mod de a rezolva evaziunea, deoarece cei care fac evaziune nu sunt cei care deja declară și depun date.
„Nu va duce la nicio reducere a gap-ului de TVA, un leu în plus nu va veni a bugetul de stat, maxim 0,1% din ce încasează acum. Vor crește costurile pe mediul privat, pe firmele mari care au volume mari de achiziții. Evaziunea se face fără acte, nu o poți evidenția printr-un decont prin care pui toată țara să verifice ce ți-a trimis tot ea ție”, spune ea.
Potrivit ei, statul român are absolut toate instrumentele să combată evaziunea și să îi protejeze pe cei care nu fac evaziune. Astfel, toate datele corelate pe care le deține ANAF pot fi puse într-un program de conformare fiscală, de identificare a riscului, de creștere a vitezei de detectare a riscurilor fiscale, afirmă Mihăilă.
Mihăilă spune că România ar fi prima țară care ar implementa o astfel de măsură, iar ea nu este impusă, obligatorie sau solicitată de cineva anume, ci vine de la Ministerul de Finanțe.
De asemenea, măsura a venit foarte rapid, fără a fi dezbătută public, spune ea. „RO e-TVA a fost pusă în transparență publică marți noaptea, pe 18 iunie. Comisia de dialog social a fost anunțată de miercuri pe miercuri. Miercuri a fost suplimentată ordinea de zi cu această ordonanță. Nimeni nu știa. Decât foarte puțini știau că o să urmeze”, spune Mihăilă.
Astfel, expertul spune că, dacă o astfel de măsură urmează să fie implementată, ea ar trebui să vină cu un termen de aplicare de 2 ani, de exemplu, pentru a lăsa firmele să se pregătească. În plus, ea spune că la 1 ianuarie 2025 va intra în vigoare și un sistem de raportare a contabilității de către toate societățile, iar ANAF își va putea lua de acolo toate informațiile și poate face o analiză de risc.