Indicatorul Sentimentului Economic (ESI) al României a crescut la 103 în martie 2025, față de 101,7 în februarie, continuând să se redreseze de la nivelul sub medie înregistrat în ianuarie, arată o analiză Erste Group, banca mamă a BCR.
Redresarea continuă sugerează o creștere a optimismului pe măsură ce incertitudinile politice se diminuează. Încrederea s-a îmbunătățit în toate sectoarele, cu excepția încrederii consumatorilor, mai notează sursa citată.
Cu toate acestea, ESI din primul trimestru a scăzut la 101,6 comparativ cu ultimul trimestru din 2024, când a înregistrat o medie de 104,4.
“Estimăm o creștere economică de +2,0% în 2025, cu o balanță a riscurilor înclinată în sens negativ, deoarece este probabil ca impulsul fiscal să devină negativ pentru a atinge ținta de deficit bugetar. Investițiile susținute de fondurile UE vor crește probabil mai rapid decât consumul gospodăriilor, în timp ce deficitul comercial s-ar putea reduce marginal.”
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Încrederea în industria prelucrătoare a crescut la -0,1 în martie, de la -1,1 în februarie, susținută de așteptările semnificativ mai mari privind producția și de creșterea volumului de comenzi. Cu toate acestea, nivelul stocurilor a înregistrat o ușoară creștere.
Încrederea în sectorul serviciilor a crescut la 7,4 în martie, de la 5,0 în februarie, deoarece managerii au raportat o îmbunătățire a activității anterioare, a cererii anterioare și o creștere a cererii preconizate.
Încrederea consumatorilor a scăzut marginal la -17,2 în martie, de la -17 în februarie, din cauza unei opinii mai negative cu privire la situația financiară anterioară, precum și la situația economică viitoare. Cu toate acestea, consumatorii se așteaptă la o îmbunătățire semnificativă a situației lor financiare comparativ cu luna trecută. Consumatorii sunt, de asemenea, puțin mai puțin predispuși să economisească, deoarece incertitudinea s-a redus, și au intenții ușor mai mari de achiziții majore.
Încrederea în comerțul cu amănuntul a crescut la 11,5 în martie față de 8,7 în luna precedentă, ca urmare a creșterii activității anterioare raportate și a scăderii stocurilor. Cu toate acestea, așteptările întreprinderilor cu privire la viitor au scăzut față de luna precedentă.
Încrederea în construcții a crescut la -7,1 în martie față de -7,6 în februarie. Această îmbunătățire a moralului a fost determinată de o ușoară creștere a portofoliilor de comenzi și de așteptările mai solide privind ocuparea forței de muncă.
La nivel european, ESI pentru UE a scăzut la 96,0 de la 96,9 în februarie, semnalând o ușoară deteriorare a sentimentului economic, cel mai probabil din cauza incertitudinii politice.
Așteptările privind prețurile de vânzare au crescut în industria prelucrătoare și în construcții, au stagnat în servicii și au scăzut în comerțul cu amănuntul. Așteptările privind prețurile de consum pentru următoarele douăsprezece luni au crescut substanțial.
Indicatorul așteptărilor privind ocuparea forței de muncă (EEI) a crescut la 105,2 în martie față de 102,6 în februarie, toate sectoarele raportând intenții de angajare mai mari, cu excepția comerțului cu amănuntul.