Doar 8 din 17 companii de stat din Energie și-au ales șefii „corporatiști”, conform reformei asumate de România prin PNRR, și toate dintre aceste proceduri prezintă probleme, conform informațiilor obținute în exclusivitate de Economedia. Selecțiile la unele dintre companii suspiciuni de conflict de interese, deoarece au existat suprapuneri, relații ierarhice sau influențe politice între candidați și membrii comitetului care a făcut selecția, conform informațiilor obținute în exclusivitate de Economedia. De asemenea, există indicii că concursurile nu au fost organizate serios, deoarece anunțurile de angajare au fost publicate în secțiunea „mica publicitate” a ziarelor, nu la scară largă, pe site-uri de specialitate, astfel încât să atragă cât mai mulți candidați. Există, de asemenea, suspiciuni de conflict de interese pentru modul în care a fost stabilită remunerarea pentru șefii acestor companii. La una dintre companii, niciunul dintre candidații de pe lista scurtă nu a fost numit, în timp ce la altă companie a fost desemnată administrator o persoană care nu fusese preselectată, conform informațiilor Economedia.
România trebuia să selecteze șefi corporatiști, printr-o procedură transparentă și predictibilă, pentru companiile de stat din Energie, conform unei reforme asumate prin PNRR. Cu toate acestea, până în acest moment, doar pentru 8 din cele 17 companii au fost derulate proceduri de selecție și de numire a membrilor consiliului de administrație. În plus, chiar și aceste selecții ridică semne de întrebare că nu au fost efectuate pe baza unor proceduri transparente și competitive.
Această reformă este încă considerată neîndeplinită și este una dintre cele care încă blochează cererea de plată numărul 3 din PNRR, în valoare de 2 miliarde de euro. O alta este selecția conducerii RAAPPS, după cum Economedia a scris AICI, iar alta este înființarea super-agenției AMEPIP.
- Vineri, ministrul Energiei Sebastian Burduja participă la o serie de discuții la Bruxelles inclusiv cu „șefa PNRR” Celine Gauer cu privire la această reformă din PNRR, conform informațiilor Economedia. Discuțiile vor viza și conducerea AMEPIP, urmând să participe secretarul general al Guvernului Mircea Abrudean. La discuții vor participa și reprezentanți ai Ministerului Transporturilor. Discuțiile ar putea viza și pragul la microîntreprinderi, pe care Comisia îl vrea scăzut, dar Guvernul se opune, ținând cont că condițiile pentru microîntreprinderi deja au fost modificate în acest an.
În rândurile care urmează, Economedia prezintă câteva dintre cele mai grave probleme descoperite la procedurile de selecție pentru cele 8 companii de stat din Energie pentru care au fost alese conducerile, conform scrisorii de observație a Comisiei Europene.
-
Hidroelectrica
Consiliul de Supraveghere
Anunțarea publică a posturilor din consiliul de administrație – dovezile furnizate indică faptul că au fost plasate anunțuri banale în secțiunea „mica publicitate” a ziarelor. Clarificați dacă posturile disponibile în consiliul de administrație au fost anunțate public prin diverse canale pentru a atrage un număr mare de potențiali candidați și perioada exactă pentru care a fost publicat acest anunț.
Proces de selecție competitiv și transparent – Divulgarea conflictului de interese de către membrii comitetului de selecție – dovezile furnizate sugerează suprapuneri sau relații ierarhice între candidați și membrii comitetului.
Dezvăluirea conflictului de interese – Dovezile prezentate indică suprapuneri între membrii comitetului anterior de numire și remunerare (care au fost implicați în elaborarea procesului de selecție) și candidați.
Numirile din septembrie 2022 – dovezile indică faptul că acești membri au fost numiți fără a fi supuși unei proceduri de selecție competitive și transparente.
Durata numirilor – dovezile sugerează că trei membri au fost numiți pentru mandate mai scurte decât mandatele necesare de 4 ani.
Remunerare – Dovezile sugerează că comitetul de numire și remunerare (format din membri ai consiliului de administrație) a fost implicat în stabilirea remunerației și a indicatorilor-cheie de performanță. Cum a fost prevenit conflictul de interese?
Numirile din ianuarie 2024 – Dovezile au indicat că membrii numiți în ianuarie 2024 au fost numiți pe baza unei proceduri de selecție anterioare pentru care nu a fost stabilită nicio listă de rezervă sau, în unele cazuri, fără nicio procedură de selecție.
Membrii consiliului de supraveghere Hidroelectrica în prezent, conform informațiilor publice:
- Petre Iulian Nicolescu
- Ana Bobircă
- Cristian-Nicolae Stoina
- Mihai Liviu Mihalache
- Carmen Radu
- Silviu Răzvan Avram
- George Marius Toniuc
Directoratul
Proces de selecție competitiv și transparent – vă rugăm să furnizați dovezi care să demonstreze că membrii consiliului de administrație au fost numiți pe baza unei proceduri transparente și competitive și că mandatul lor pe 4 ani și remunerația lor sunt legate de indicatori-cheie de performanță.
Membrii directoratului Hidroelectrica în prezent, conform informațiilor publice:
- Karoly Borbely
- Marian Fetița
- Ianăș Rădoi
- Bogdan Nicolae Badea
- Radu Ioan Constantin
-
Nuclearelectrica
Consiliul de Administrație
Anunțarea publică a posturilor din consiliul de administrație – dovezile furnizate indică faptul că au fost plasate anunțuri banale în secțiunea „mica publicitate” a ziarelor.
Proces de selecție competitiv și transparent – Dovezile indică faptul că selecția a fost efectuată pentru diferite domenii de expertiză și experiență profesională (juridic, economic și audit) în cadrul aceluiași proces de selecție.
Numiri – dovezile au indicat că nu a existat un comitet de selecție. Cum au fost efectuate numirile? Au fost verificate conflictele de interese și influența politică și ierarhică nejustificată?
Numirile din septembrie 2022 – Dovezile au indicat că membrii numiți în septembrie 2022 au fost numiți din nou fără a fi supuși unei proceduri de selecție competitive și transparente.
Remunerare – Dovezile sugerează că comitetul de numire și remunerare (format din membri ai consiliului de administrație) a fost implicat în stabilirea remunerației și a indicatorilor-cheie de performanță. Cum a fost prevenit conflictul de interese.
Numărul de membri în board – Dovezile furnizate indică faptul că, deși consiliul este compus din șapte membri, în prezent doar șase sunt în funcție.
Membrii consiliului de administrație Nuclearelectrica în prezent, conform informațiilor publice:
- Teodor Chirica
- Vasilica Grăjdan
- Elena Popescu
- Cosmin Ghiță
- Remus Vulpescu
-
Romgaz
Consiliul de Administrație
Anunțurile de angajare pentru membrii boardului – Anunțarea publică a posturilor din consiliul de administrație – dovezile furnizate indică faptul că au fost plasate anunțuri banale în secțiunea „mica publicitate” a ziarelor.
Proces de selecție competitiv și transparent – Dovezile indică faptul că selecția a fost efectuată pentru diferite domenii de expertiză și experiență profesională (juridic, economic și audit) în cadrul aceluiași proces de selecție.
Dezvăluirea conflictului de interese pentru comitetul de selecție – Dovezile furnizate sugerează suprapuneri între candidați și membrii juriului sau relații ierarhice sau influențe politice.
Dezvăluirea conflictului de interese pentru candidați – Dovezile indică suprapuneri între membrii comitetului anterior de nominalizări și remunerare (care au fost implicați în elaborarea procesului de selecție) și candidați.
Remunerare – Dovezile sugerează că comitetul de numire și remunerare (format din membri ai consiliului de administrație) a fost implicat în stabilirea remunerației și a indicatorilor-cheie de performanță. Cum a fost prevenit conflictul de interese.
Membrii Consiliului de Administrație Romgaz în prezent, conform informațiilor publice:
- Dan Dragoș Drăgan
- Aristotel Marius Jude
- Marius-Gabriel Nuț
- Răzvan Braslă
- Gheorghe Silvian Sorici
- Botond Balasz
- Elena-Lorena Stoian
-
SAPE
Consiliul de Supraveghere
Anunțurile de angajare pentru membrii boardului – Anunțarea publică a posturilor din consiliul de administrație – dovezile furnizate indică faptul că au fost plasate anunțuri banale în secțiunea „mica publicitate” a ziarelor.
Proces de selecție competitiv și transparent – Dovezile indică faptul că selecția a fost efectuată pentru diferite domenii de expertiză și experiență profesională (juridic, economic și audit) în cadrul aceluiași proces de selecție.
Membrii consiliului de supraveghere SAPE în prezent, conform informațiilor publice:
- Dumitru Nancu
- Nicolae-Cristian Popovici
- Laura-Eugenia Vădan
- Alexandru Ștefan Deaconu
Directorat
Proces de selecție competitiv și transparent – Prezentați dovezi care să arate că membrii directoratului au fost aleși pe baza unei proceduri transparente și competitive și că mandatul lor de 4 ani și remunerația aferentă sunt legate de indicatori cheie de performanță.
Membrii directoratului SAPE în prezent, conform informațiilor publice:
- Nicolae Bogdan Codruț Stănescu
- Luiza Marian
- Sorin Chiriță
-
CONPET
Consiliul de administrație
Anunțurile de angajare pentru membrii boardului – Anunțarea publică a posturilor din consiliul de administrație – dovezile furnizate indică faptul că au fost plasate anunțuri banale în secțiunea „mica publicitate” a ziarelor.
Proces de selecție competitiv și transparent – Dovezile indică faptul că selecția a fost efectuată pentru diferite domenii de expertiză și experiență profesională (juridic, economic și audit) în cadrul aceluiași proces de selecție.
Numiri competitive și transparente – Dovezile indică faptul că niciunul dintre candidații care au ajuns pe lista scurtă nu a fost numit.
Membrii consiliului de administație CONPET în prezent, conform informațiilor publice:
- Cristian – Florin Gheorghe
- Nicușor – Marian Buică
- Luminița – Doina Kohalmi – Szabo
- Oana – Cristina Tănăsică
- Florin – Daniel Gavrilă
- Andrei – Mihai Zaman
- Alin – Mihael Dănilă
-
CNCIR
Consiliul de administrație
Anunțurile de angajare pentru membrii boardului – Anunțarea publică a posturilor din consiliul de administrație – dovezile furnizate indică faptul că au fost plasate anunțuri banale în secțiunea „mica publicitate” a ziarelor.
Proces de selecție competitiv și transparent – Dovezile indică faptul că selecția a fost efectuată pentru diferite domenii de expertiză și experiență profesională (juridic, economic și tehnic) în cadrul aceluiași proces de selecție. Până în prezent, documentele privind selectarea a trei membri ai consiliului de administrație nu au fost furnizate.
Dezvăluirea conflictului de interese pentru comitetul de selecție – Dovezile furnizate sugerează suprapuneri, relații ierarhice sau influență politică între candidați și membrii comitetului.
Membrii consiliul de administrație al CNCIR în prezent, conform informațiilor publice:
- Pe site-ul CNCIR, datele nu sunt actualizate.
-
Oil Terminal
Consiliul de administrație
Anunțurile de angajare pentru membrii boardului – Anunțarea publică a posturilor din consiliul de administrație – dovezile furnizate indică faptul că au fost plasate anunțuri banale în secțiunile „anunțuri mici” ale ziarelor.
Proces de selecție competitiv și transparent – Dovezile indică faptul că selecția a fost efectuată pentru diferite domenii de expertiză și experiență profesională (juridic, economic și audit) în cadrul aceluiași proces de selecție. Dovezile de care dispunem par să indice că nu a fost efectuată verificarea cerințelor de eligibilitate.
Potențial conflict de interese – Dovezile furnizate sugerează relații ierarhice sau influență politică între candidați și membrii comisiei de selecție. Ele sugerează, de asemenea, suprapuneri între membrii comitetului anterior de nominalizare și remunerare (care au fost implicați în elaborarea procesului de selecție) și candidați.
Membrii * Oil Terminal în prezent, conform informațiilor publice:
- Aurelian – Ovidiu Andrei
- Sebastian – Valentin Bodu
- Cristian – Florin Gheorghe
- Ionuț – Stelian Micu
- George – Silvian Mișa
- George Teșeleanu
- Ramona Ungur
-
RATEN
Consiliul de administrație
Anunțurile de angajare pentru membrii boardului – Anunțarea publică a posturilor din consiliul de administrație – dovezile furnizate indică faptul că au fost plasate anunțuri banale în secțiunile „anunțuri mici” ale ziarelor.
Procesul de selecție competitiv și transparent – Dovezile indică faptul că selecția a fost efectuată pentru diferite domenii de expertiză și experiență profesională (juridic, economic și audit) în cadrul aceluiași proces de selecție. Dovezile indică că nu a fost efectuată verificarea cerințelor de eligibilitate.
Numiri competitive și transparente – Dovezile indică faptul că unul dintre membrii desemnați pentru consiliul de administrație nu a fost preselectat.
Membrii consiliului de administrație RATEN în prezent, conform informațiilor publice
- Marian Cătălin Ducu
- Nicolae Fulger
- Daniela Trancotă
- Gheorghe Ioniță
- Gheorghe Bărîcă
- Ionuț Mișa
- Ion Octavian Uță
- Probleme cu fuziunile
De asemenea, Ministerul Energiei a decis să transfere sau să fuzioneze alte trei întreprinderi de stat, pentru care, prin urmare, nu vor fi efectuate proceduri de selecție. „Deși România a indicat că această decizie s-a bazat pe dimensiunea societăților respective, nu a fost prezentată nicio dovadă pentru a justifica această decizie. Vă rugăm să furnizați clarificări și dovezi care să demonstreze că aceasta nu a fost o eludare a cerințelor etapelor”, atrage atenția Comisia Europeană.
Conform informațiilor Economedia, două dintre cele trei companii sunt Eurotest SA și Radioactiv Mineral Măgurele SA, care au fost transferate de la Ministerul Energiei la AAAS. Inclusiv cu transferul acestor companii au fost probleme, inițial încercându-se un transfer simultan printr-o Hotărâre de Guvern. Ulterior, după observații de la Ministerul Justiției, s-a făcut o Hotărâre de Guvern separată pentru Măgurele, care ulterior s-a transformat în Ordonanță de Urgență.