Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu îl acuză, într-o replică pe Facebook, pe fostul ministru de resort Cătălin Drulă că a anulat licitația pentru proiectarea și construirea Centurii Comarnic (profil de autostradă, parte din A3), după ce, joi dimineață, Drulă a atras atenția asupra proiectelor întârziate la autostrăzi și căi ferate finanțate prin PNRR, în special Autostrada Moldovei.
În reacția pe pagina de Facebook, Grindeanu spune că în cele 9 luni de mandat Drulă nu a inaugurat niciun kilometru de autostradă, a blocat licitația pentru secțiunea Băneasa – Otopeni a Magistralei de Metrou M6 și a anulat licitația pentru Centura Comarnic, la profil de autostradă.
Însă ce nu știe sau ce omite să spună Grindeanu este faptul că licitația pentru Centura Comarnic a fost lansată în vara anului 2020 (mandatul Bode) pe un Studiu de Fezabilitate prea vechi, din 2006, care nu corespundea exigențelor UE pentru protecția mediului și obținerea finanțării nerambursabile. Licitația a fost așadar suspendată încă din noiembrie 2020 (tot mandat Bode) pentru a fi anulată în primele zile ale lunii ianuarie, la începutul mandatului lui Drulă.
Ce îi reproșează Grindeanu lui Drulă:
„Îți reamintesc “performanțele” din mandatul tău de la Transporturi:
– 0 (Zero) km de autostradă
– anularea licitației pentru tronsonul de metrou M6 și crearea unor dificultăți majore cu Banca de Investiții a Japoniei
– anularea contractului pentru modernizarea DN71 Bâldana-Târgoviște
– anularea licitației pentru proiectarea și construirea Centurii Comarnic
– promisiunile multiple din seria “de luna viitoare începe revoluția infrastructurii iar autostrăzile din Moldova vor apărea ca ciupercile după ploaie!”
– un Studiu de fezabilitate “completat” pentru secțiunea de autostradă Târgu Mureș -Târgu Neamț (Moțca)
– lucrări de întreținere pe un fir de cale ferată care au costat 12 milioane de euro pe tronsonul Buzău-Făurei, despre care și acum crezi că au fost de modernizare.
– poze alături de șeful tău de atunci, Dan Barna.”
Cum a explicat Drulă anularea licitației unui proiect sortit eșecului? „Referitor la Contractul pentru Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic al Autostrăzii Comarnic- Brașov, acesta este pe cale de a fi semnat. Sunt niște discuții, lipsesc cei 5 kilometri de la Comarnic, ei au fost licitați într-o formă în care NU pot fi construiți, este o procedură care nu poate ajunge la bun sfârșit. Ofertantul ( n.r singurul) care a depus oferta pentru SF și PT la Comarnic – Brașov să preia și Centura Comarnic pentru proiectare. Sunt lucruri care s-au schimbat la Comarnic. Încerc să-l trec la categoria reparat din mers”, spunea Drulă în ianuarie 2021.
Centura Comarnic ar fi trecut prin albia râului Prahova
„Centura Comarnic (parte din Autostrada Comarnic – Brașov) este foarte aproape de un nou eșec răsunător, după răspunsurile aiuritoare CNAIR la neclaritățile ofertanților. Vedeți o analiză detaliată a acestor clarificări aici: https://bit.ly/2K1Ou7W
Așa cum am spus la lansarea licitației, studiul de fezabilitate datează din 2006 și prevede un traseu de-a lungul râului Prahova, prin albia acestuia, cu numeroase lucrări de deviere și regularizare a râului, fără un nod de descărcare în DN1 la nord de Comarnic. O licitație similară a fost anulată în 2015 din lipsă de ofertanți valizi”, atenționa Asociația Pro Infrastructură în noiembrie 2020, la suspendarea licitației.
Despre controversata modernizare a DN 71, Economedia a scris
aici.