Comisia Națională pentru Informatică și Libertăți din Franța a impus o amendă de 150 de milioane de euro pentru Google și una de 60 de milioane de euro pentru Facebook, sub acuzația că cei doi giganți nu permit utilizatorilor să refuze într-un mod facil plasarea de cookies, potrivit Le Figaro.
Valoarea amenzii aplicate Google este un record pentru sancțiunile aplicate de CNIL, după o amendă de 100 pentru același gigant IT, tot pentru subiectul legat de cookies.
„CNIL a constat că site-urile facebook.com, google.fr și youtube.com nu permit” refuzarea de cookies „la fel de simplu” ca în cazul acceptării lor.
Cele două platforme au la dispoziție trei luni pentru a se conforma cerințelor autorităților franceze, în caz contrar riscând o amendă suplimentară de 100.000 de euro pe zi.
Într-un mail transmis AFP, Google a anunțat că își va schimba practicile, în urma deciziei CNIL.
Cookies sunt mici fișiere informatice instalate de site-uri pe terminalele utilizatorilor, cu scopuri tehnice sau de publicitate țintită. Acestea permite urmărirea paginilor vizitate de utilizatori, pentru a plasa publicitate personalizată. Aceste practici sunt acuzate în mod frecvente că aduc atingere respectării vieții private a internauților.
De la intrarea în vigoare a regulamentului european privind datele personale (GDPR) în 2018, site-urile sunt obligate să respecte reguli mai stricte în ceea ce privește consimțământul utilizatorilor înainte de plasarea de cookies.
În sancțiunile impuse Google și Facebook, CNIL invocă contrastul între ușurința cu care internautul acceptă cookies și dificultatea de a le refuza. „Site-urile web facebook.com, google.fr și youtube.com propun un buton care permite acceptarea imediată de cookies”, explică CNIL. În schimb, „sunt necesare mai multe click uri pentru a refuza toate cookies-urile”.