Mult prea introvertiții sau prea extrovertiții din cadrul generației Z se confruntă cu probleme de adaptare la locul de muncă. Cel mai recent studiu efectuat de specialiștii de la Intelligent.com în luna august, o platformă dedicată ajutorării tinerilor absolvenți pentru asigurarea unui loc pe piața muncii indică o continuă scădere în topul preferințelor angajatorilor. Controversata atitudine a acestora este principala problemă ce îi face pe angajatori să îi concedieze la scurt timp pe tinerii proaspăt ieșiți de pe băncile universităților.
Detalii despre sondaj
Intelligent.com a supus unui chestionar 966 de antreprenori, lideri de piață cu privire la criteriile de angajare a personalului spre a putea face posibilă cercetarea și a identifica atitudinea pe care aceștia o au față de angajarea recenților absolvenți de facultate din cadrul Gen-Z.
Au fost utilizate criterii demografice și întrebări de screening pentru a asigura implicarea celor care au ales să răspundă studiului. Aceste criterii au inclus vârsta (25+), venitul (>75.000 USD), rolul deținut în cadrul organizației, dimensiunea companiei (>10) și educația. Participanții au fost nevoiți, de asemenea, să treacă prin întrebări de screening pentru a se observa implicarea lor în proces.
Probleme întâmpinate la angajarea Gen Z
Astfel, 75% dintre companii susțin că majoritatea absolvenților de facultate recent angajați anul acesta nu au adus un randament satisfăcător companiei, 6 din 10 companii au concediat un proaspăt absolvent de facultate angajat anul acesta, iar 1 din 6 recrutori evită să îi angajeze.
Aceștia susțin că tinerii absolvenții nu sunt pregătiți pentru muncă, nu pot face față volumului de muncă și nu posedă o atitudine profesionistă. Balanța înclină negativ deoarece tot potrivit studiului 1 din 7 companii ar decide să evite angajarea lor în anul ce urmează. De asemenea, 9 din 10 manageri spun că proaspeții absolvenți de facultate ar trebui să urmeze cursuri de etichetă pentru a se putea adapta la piața muncii.
Se pare că totul constă în atitudinea pe care cei din această generație o exercită la locul de muncă iar, potrivit sondajelor, dorinţa de angajare a acesteia e în continuă scădere raportat la aportul pe care aceștia îl atribuie muncii. Anul acesta, 94% dintre companii raportează că au angajat recent absolvenți de facultate, doar că doar 25% afirmă că toate angajările de proaspăt absolvenți de facultate au funcționat bine, în timp ce 62% menționează că doar câteva au avut succes. În plus, 14% raportează că doar câțiva sau chiar niciunul dintre angajații recenți au avut succes. Se descrie că principalele motive pentru care angajările de acest fel nu ajung să fie stabile în timp sunt: lipsa de motivație sau inițiativă (50%), abilitățile precare de comunicare (39%) și lipsa de profesionalism (46%). Alți factori fiind: dificultăți cu privire la feedback (38%) și abilități slabe în rezolvarea problemelor (34%).
„Deși pot avea unele cunoștințe teoretice de la facultate, adesea le lipsește experiența practică, din lumea reală și abilitățile personale necesare pentru a reuși în mediul de lucru. Acești factori, combinați cu așteptările lucrătorilor experimentați, pot crea provocări atât pentru recenții absolvenți, cât și pentru companiile pentru care aceștia lucrează”, spune Huy Nguyen , consilier șef pentru educație și dezvoltarea carierei Intelligent.
Procentajele sunt în continuare îngrijorătoare cu privire la soarta tinerilor absolvenți astfel: 65% dintre managerii intervievați cred că proaspeții absolvenți au dreptul la obținerea unui loc pe piața muncii, iar 63% cred că aceștia sunt de o sensibilitate ce duce uneori la extreme. În plus, mai mult de jumătate dintre ei (55%) cred că aceștia nu sunt familiarizați cu noțiunea eticii muncii, iar 54% spun că nu răspund bine la feedback. În mod similar, 53% consideră că absolvenții de facultate din generația Z nu sunt pregătiți pentru a face parte din forța de muncă și dețin abilități slabe de comunicare.
21% dintre manageri raportează că absolvenții nu pot gestiona volumul de muncă. Aproximativ 20% spun că evită să se angajeze la scurt timp și 19% observă că adesea nu se îmbracă adecvat. Totodată, 19% consideră că adesea aceștia nu utilizează un limbaj adecvat pentru muncă, în timp ce 18% constată că au probleme cu punctualitatea. Aproximativ 17% cred că sunt adesea prea dificil de înțeles și gestionat, iar 15% spun că adesea predau sarcinile târziu.
Ce pot face Gen Z pentru a deveni mai angajabili
Huy Nguyen crede că multe dintre cazuri s-ar soluționa dacă s-ar lua inițiativa de a pune întrebări serioase, de a căuta feedback și de a-l aplica pentru a demonstra motivația. De asemenea, menținerea unei atitudini pozitive, respectarea deadline-ului și chiar implicarea în activități ce țin de domeniul voluntariatului.
Candidații care au oferit răspunsuri neutre sau ezitante în ceea ce privește angajarea unui proaspăt absolvent au fost întrebați ce i-ar motiva să aibă încredere în forța de muncă a generației Z, astfel 57% au indicat că arătarea inițiativei ar fi un factor cheie, iar 56% spun că este important să manifeste o atitudine pozitivă la locul de muncă.
În plus, 54% sunt mai înclinați să angajeze un candidat care demonstrează o etică puternică a muncii și 53% apreciază adaptabilitatea. A fi deschis la feedback (50%) și punctual și de încredere (49%) sunt, de asemenea, factori importanți.
Educația în rândul tinerilor este extrem de importantă, dar lipsa practicii este un criteriu esențial pe care angajatori îl au în vizor atunci când citesc CV- ul posibilului viitor angajat, iar deși practica se obține în timp cel mai esențial lucru pe care tinerii absolvenți ar trebui să îl aibă în vizor este atitudinea pe care aceștia o adoptă la interviul de angajare și mai ales, în cadrul programului de muncă, mai arată studiul.
Sursa foto: Yuliia Kaveshnikova | Dreamstime.com