Grindeanu, despre renegocierea PNRR: Comisia Europeană a aprobat transferul celor 300 de milioane de euro de la M4 la Magistrala M6 Gara de Nord – Otopeni

Statie metrou sursa g4

Comisia Europeană a aprobat modificarea PNRR și transferul finanțării de 300 de milioane de euro de la Magistrala M4 Gara de Nord – Filaret la proiectul Magistralei M6 Gara de Nord – 1 Mai – Aeroport Otopeni, a anunțat vineri, 24 noiembrie, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu.

În 2021, Ministerul Transporturilor a inclus în PNRR prima secțiune a M4 de la Gara de Nord la Filaret (6 stații, lucrări la structură), însă licitația pentru execuția lucrărilor nici măcar nu a fost lansată fiind întârziată încă din 2022 în disputa dintre Primăria Capitalei și Ministerul Transporturilor. Ulterior, Ministerul Transporturilor a solicitat Comisiei Europene transferul banilor pe prima secțiune a M6 1 Mai – Băneasa (stația Tokyo) proiect matur (contract semnat în martie 2022) care va intra în faza de execuție la începutul anului viitor (Autorizația de Construire va fi emisă în decembrie 2023).

„S-a aprobat modificarea PNRR, Ministerul Transporturilor a fost printre primele (instituții) care a avut o modificare, M 4 cu M6 …este aprobat. Deci este parte a acestei schimbări ceea ce este un lucru foarte bun având în vedere acele borne pentru semnarea contractelor și termenele limită 2026 (n.r pentru finalizarea lucrărilor). Este un lucru bun acceptat de către Comisia Europeană ceea ce ne face optimiști că toate bornele și termenele pe care le avem pe toate componentele, feroviar, rutier, metrou să le atingem și toate sumele alocate Transporturilor să fie cheltuite”, afirmă Sorin Grindeanu.

Pe de altă parte, CNAIR încă nu are contract semnat pentru primul lot al Autostrăzii Unirii A8 (PNRR), lotul câștigat de Nurol fiind contestat la CNSC (aproape imposibil să fie semnat până la sfârșitul anului), iar CFR Infrastructură nu are contract pe primul lot de pe M 100 Caransebeș – Timișoara. Totodată, ARF a anulat luna aceasta și a doua licitație pentru 12 trenuri cu hidrogen.

Lucrările efective de foraj între 1 Mai și Băneasa ar urma să înceapă din primăvara anului viitor dacă se termină relocarea de rețele. Cele două utilaje TBM Alsim Alarko-Makyol sunt aduse la Tunari. Utilajul este compus din 28 de piese și are o greutate totală de 726 de tone, a precizat Metrorex: „Primul TBM (Tunnel Boring Machine), utilajul destinat să excaveze tunelurile lotului 1 al Magistralei 6 de metrou (1 Mai – Otopeni), a sosit în România. Utilajul de dimensiuni agabaritice, care va croi drumul subteran pentru Lotul 1.1 al noii magistrale de metrou, între stațiile 1 Mai și Tokyo, a fost transportat din Turcia în România, pe mare. TBM-ul care a ajuns în portul românesc la începutul lunii este primul dintre cele două utilaje care vor fi folosite de Asocierea ALSIM ALARKO – MAKYOL, antreprenorul care realizează proiectarea și execuția lucrărilor de structură de rezistență pentru Lotul 1.1: 1 MAI – TOKYO, al Magistralei 6. Scutul conține 28 de repere, însumând o greutate totală de 726 tone. Utilajul are un diametru de 6,57 metri. Sosirea scutului marchează, astfel un pas important în pregătirea demarării lucrărilor de construire pentru primul Lot al Magistralei 6 (1 Mai – Otopeni) linia care va asigura legătura rețelei de metrou a Municipiului București cu Aeroportul Internațional Henri Coandă – Otopeni”.

Pentru lotul 2 Băneasa – Otopeni, contractul cu Asocierea Gulermak – Somet este în etapa de proiectare. Contractul are o valoare de 1,3 miliarde lei, iar durata este de 48 de luni din care 12 pentru proiectare și 36 pentru execuție și include structura stațiilor și tunelurile, fără finisaje sau instalații. Secțiunea 2: Tokyo – Aeroport Henri Coandă are un traseu de 7,6 km și cuprinde 6 stații:

– Washington
– Paris
– Bruxelles
– Otopeni
– Ion I.C. Brătianu
– Aeroport Otopeni

Metrorex a desemnat asocierea Gulermak – Somet câștigătoare a licitației pe 28 februarie. Contractul de aproximativ 1,3 miliarde lei este finanțat dintr-un credit luat în 2010 de la Banca Japoniei și acoperă lucrările pentru structura ultimelor șase stații (nu este un contract la cheie precum metroul din Cluj-Napoca).

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *