Grindeanu pregătește Ordinul de Ministru pentru introducerea sistemului suedez de circulație 2+1 pe șoselele cu acostament lărgit. Finanțare din PNRR pentru sistemul reversibil 2+1 pe „Drumul Morții” DN 2 București – Suceava

DN 2 șapte pasaje pietonale Buzău și Vrancea

Ministerul Transporturilor a publicat Proiectul de Ordin pentru introducerea sistemului de siguranță rutieră „2+1” pe drumurile cu acostament lărgit. Este vorba despre „modelul suedez” de siguranță, reversibil, cu două benzi clasice pe un sens și o singură bandă pe sensul opus, sistematizare care permite depășirea în siguranță și reduce riscul de accidente frontale. Astfel, pe șoselele cu acostament lărgit, „Drumurile morții” DN 2 București – Buzău – Bacău (cea mai periculoasă șosea din România), DN 6 București – Alexandria sau DN 28 în județul Iași, pot continua sau pot începe proiecte pentru implementarea sistemului 2+1.

Dincolo de Autostrada Moldovei A7 Ploiești – Pașcani (319 km) care va prelua posibil 70-80% din traficul de pe DN 2 – E 85, introducerea sistemul reversibil pe sectoarele cu acostament lărgit are finanțare prin PNRR. Reabilitarea DN 2 – E 85 s-a făcut în anii ’90 printr-un proiect finanţat cu fonduri europene, iar atunci s-a lărgit platforma drumului, dar carosabilul a rămas tot cu o singură bandă pentru fiecare sens, fluxul de trafic (MZA) fiind de peste 20.000 mașini, mult peste capacitatea de preluare a șoselei. Din acest motiv, șoferii care circulă cu viteză legală sunt „împinși” pe acostament de cei care vin cu viteză din spate și nu depășesc pe contrasens. În plus, camioanele care merg mai încet folosesc acostamentul, iar dacă doi șoferi depășesc în același timp nu rămâne suficient spațiu între mașini.

Proiectul de ordin al Ministrului Transporturilor: „Sistemul de circulație 2+1 prezintă soluții tehnice de amenajare a drumurilor pentru desfășurarea în condiții de siguranță a circulației alternante a vehiculelor pe drumurile administrate de C.N.A.I.R. S.A. cu următoarele caracteristici: platforma cuprinsă între 12-14 metri, două benzi de circulație în profil transversal și acostament consolidat. Acest sistem de amenajare a drumurilor presupune ca bandă centrală să fie utilizată ca bandă de depășire alternativă pentru fiecare direcție, în scopul reducerii riscului de producere a coliziunilor frontale și laterale între vehicule. De precizat faptul că sistemul 2+1 a fost implementat în țara noastră, în baza experiențelor internaționale, sub forma unui proiect pilot pe unul dintre drumurile naționale pe care s-au înregistrat foarte multe accidente de circulație soldate cu pierderi de vieți omenești, respectiv pe DN 2, sector km 30+200 – 40+200. Rezultatele obținute în urma monitorizării acestui sector de drum de către C.N.A.I.R. S.A. s-au dovedit încurajatoare, respectiv a scăzut numărul accidentelor rutiere și s-au redus ambuteiajele, ulterior aplicării sistemului de circulație 2+1.”

Pe DN 2, principala şosea care asigură legătura Capitalei cu judeţele din Moldova şi cel mai periculos drum din ţară sunt peste 500 de cruci, potrivit Libertatea, mai mult decât toate bornele kilometrice. Fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă spunea că a reușit includerea Autostrăzii Moldovei în PNRR tocmai arătând Comisiei Europene „crucile de pe DN 2” și a cerut sprijin la MAI pentru continuarea proiectului (detalii aici).

Pe DN 2 – E 85 sunt trei tipuri de sistematizare rutieră: acostament lărgit, folosit ca bandă de circulaţie, sistemul pilot 2+1 alternativ şi două benzi clasice 2X2, iar valorile de circulaţie sunt la nivel de autostradă, printre cele mai aglomerate tronsoane fiind zona Mărăcineni în judeţul Buzău, tranzitată de zeci de mii de vehicule, potrivit ultimului recensământ rutier.

Sistemul 2+1 a fost implementat și pe DN 28 în județul Iași după cum Economedia a transmis aici.

„Prezentul normativ stabileşte regulile şi condiţiile minime obligatorii care se aplică la amenajarea drumurilor în sistem de circulaţie 2+1. Sistemul de circulaţie 2+1 a fost implementat sub forma unui proiect pilot pe DN 2 km 30+200 – 40+200 iar rezultatele în ceea ce priveşte eficienţa pentru creşterea siguranţei rutiere sunt încurajatoare. Sistemul de circulaţie 2+1, este reprezentat de secţiuni de drum cu circulaţie alternantă, a cărei bandă centrală este utilizată ca bandă de depăşire alternativă pentru fiecare direcție, aşa cum este- prezentată în fig. 1. Pentru sporirea gradului de siguranţă rutieră, administratorul drumului, poate implementa măsuri suplimentare de siguranţă a circulaţiei în cadrul sistemului de circulaţie alternantă 2+1, precum amplasarea de parapete rutier, atenuatori de impact, stalpisori flexibili, iluminat etc.”, arată documentația publicată luna aceasta pe care a consultat-o Economedia.

Comentarii

  1. Nu ințeleg de ce se uita de
    “DN1B este un drum național din România, care leagă orașele Ploiești și Buzău”
    , care se suprapune peste drumul european E577. Șoseaua are patru benzi (două pe sens) de la Ploiești până la Albești-Paleologu, unde se ramifică șoseaua DN1D spre Urziceni.
    Aici e un trafic nebun de la Albești la Buzau, pt cca 35 km.
    E suficient loc de aplicare si mai mult:
    – papagalii de la CJ Prahova nu au centura la Mizil,
    – tir-uri fara numar,
    – cca 25 de km pot fi pe 2×doua benzi,
    – nicio șansă de centura la Valea Calugareasca ca sa se scape de tir-uri.
    Aici e simplu Grindi!
    Dar cum nu prea stii cu geografia iar consilierii tăi asemenea, evident că nimeni nu are proiecte!
    Doar ăia de la CJ Ph au proiecte cu spaga!😯

  2. ar mai fi o idee : sa transfome DN2 de la bucuresti la suceava in drum cu sens unic si asa ar putea sa-i spuna autostrada iar de la suceava la bucuresti sa faca E58 , E578 si DN1 cu sens unic si tot autostrada sa-i spuna . in felul asta se pot lauda cu autostrada de cateva sute de kilometri in cateva luni . is da-ti dracului de destepti si astia !!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *