Sistemul de siguranță 2+1 pe „Drumul Morții – DN 2”: CNAIR a finalizat proiectul tehnic pentru resistematizarea circulației pe DN 2 – E 85 / Banii vin din PNRR

API-DN-2-21

CNAIR a finalizat ghidul tehnic pentru resistematizarea circulației pe Drumurile Naționale cu o bandă pe sens și acostament consolidat, un proiect de siguranță rutieră care vizează DN 28 Strunga – Târgu Frumos – Iași și mai ales DN 2 – E 85 București – Bacău, cunoscut ca „Drumul Morții” sau „Drumul Crucilor”. Trecerea la sistemul suedez 2+1 este proiect finanțat prin PNRR și se va derula în paralel cu Autostrada Moldovei A7 care va prelua mare parte din traficul de tranzit.

În urmă cu un an, un Ordin al Ministrului Transporturilor propunea inclusiv posibilitatea de a reduce lățimea benzii de circulație pentru a lăsa suficient spațiu și pentru zona mediană și separatoare de sens, dar în ghidul tehnic pe care l-a publicat CNAIR banda de circulație rămâne totuși la 3,5 metri.

„Prezentul normativ stabileşte regulile şi condiţiile minime obligatorii care se aplică la amenajarea drumurilor în sistem de circulaţie 2+1. Sistemul de circulaţie 2+1 a fost implementat sub forma unui proiect pilot pe DN 2 km 30+200 – 40+200 iar rezultatele în ceea ce priveşte eficienţa pentru creşterea siguranţei rutiere sunt încurajatoare. Sistemul de circulaţie 2+1, este reprezentat de secţiuni de drum cu circulaţie alternantă, a cărei bandă centrală este utilizată ca bandă de depăşire alternativă pentru fiecare direcție, aşa cum este- prezentată în fig. 1. Pentru sporirea gradului de siguranţă rutieră, administratorul drumului, poate implementa măsuri suplimentare de siguranţă a circulaţiei în cadrul sistemului de circulaţie alternantă 2+1, precum amplasarea de parapete rutier, atenuatori de impact, stalpisori flexibili, iluminat etc.”, arată documentația publicată luna aceasta pe care a consultat-o Economedia.

Ghidul Tehnic permite continuarea proiectului de resistematizare rutieră 2+1 început în 2019 pe DN 2 în Ialomița. Practic, pe 10 kilometri, carosabilul prevăzut inițial cu o bandă pe sens și acostament lărgit a fost reconfigurat alternativ la sistemul 2+1, adică o bandă pe un sens și două benzi pe sensul opus, fiind 4 tronsoane de aproximativ 2,5 kilometri care alternează. Măsura a fost insistent cerută în ultimii 3 ani, după ce pe DN 2 (cunoscut drept Drumul Morții sau Drumul Crucilor) s-au produs mai multe accidente frontale cu numeroase victime.

Din 2019 și până la accidentul din septembrie 2021 nicio persoană nu și-a mai pierdut viața. Reconfigurarea drumului la modelul suedez 2+1 a dus, evident, și la reducerea vitezei, în zilele de vară, mai ales duminica după amiază, la trecerea de la două benzi la o singură bandă formându-se cozi. Între sensurile de mers sunt montate separatoare din plastic „popice”, suficient cât să împiedice pătrunderea voluntară pe contrasens. În iulie 2021, fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă anunța continuarea proiectului 2+1, dar solicita și implicarea ministrului internelor, Lucian Bode, pentru reducerea accidentelor prin prezența poliției rutiere în teren.

Comentarii

  1. O risipa. A7 trece in paralel. Mai bine il facea 2 benzi + 2 benzi pentru bicicleta si trotuar. Poate mai vor si oameni aia sa mearga linistiti intre sate si fara masini

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *