Guvernul a amânat până la 30 noiembrie 2023 intrarea în funcțiune a sistemului pentru returnarea ambalajelor reciclabile, după ce a mai ratat un termen

reciclare, plastic, PET, deseuri Sursa foto: Pexels

Guvernul a amânat până la data de 30 noiembrie 2023 intrarea în funcțiune a sistemului de garanţie-returnare destinat ambalajelor nereutilizabile, prin care comercianții ar trebui să rețină o garanție de 50 de bani pentru fiecare produs ambalat și pe care să o returneze apoi clienților, după ce a ratat termenul de 1 octombrie 2022, după cum a scris Economedia recent aici.

UPDATE Proiectul a fost adoptat în ședința de Guvern de miercuri, a declarat ministrul Mediului Barna Tanczos.

Știrea inițială:

„Se modifică data de intrare în funcțiune a SGR, astfel încât, începând cu data de 30 noiembrie 2023, producătorii de produse ambalate în ambalaje SGR, prin intermediul administratorului SGR, să poată să-și îndeplinească obiectivele de returnare conform prevederilor legale”, se arată într-un proiect de hotărâre de Guvern pregătit pentru ședința Executivului de miercuri.

În plus, Guvernul stabilește că mai poate amâna termenul de intrare în funcțiune a SGR, la solicitarea motivată a administratorului SGR, adresată autorității publice centrale pentru protecția mediului, cu cel târziu 60 de zile înainte de împlinirea termenului de intrare în funcțiune a SGR.

Proiectul mai aduce o serie de modificări, printre care faptul că se reglementează obligațiile producătorilor de a îndeplini exclusiv în cadrul SGR obiectivele referitoare la deșeurile provenite de la ambalajele SGR. Sistemul de garanție-returnare se bazează exclusiv pe implicarea efectivă a consumatorilor. De aceea este posibil ca o parte din ambalajele folosite să se regăsească în sistemul public de salubrizare. Conform legislației europene din domeniul ambalajelor, obligația producătorilor este să finanțeze procesul de gestionare a deșeurilor provenite de la propriile produse. „Prin intermediul prezentei reglementări, producătorii optează să-și îndeplinească obligațiile pentru produsele ambalate în ambalaje SGR exclusiv prin intermediul SGR, inclusiv pentru a evita atât finanțarea paralelă cât și plata eventualelor penalități prin mai multe sisteme”, arată Executivul.

În plus, Guvernul clarifică obligația producătorilor și a comercianților de înregistrare în baza de date gestionată de administratorul SGR și de organizare a punctelor de returnare în parteneriat cu unitățile administrativ-teritoriale.

De asemenea, Guvernul instituie dreptul administratorului SGR de a solicita autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului modificarea valorii garanţiei, inclusiv diferenţiat pe tip de ambalaj, respectiv pe tip de material.

Mai mult, Executivul reglementează retragerea calității de administrator al SGR prin hotărâre de Guvern și modalitatea de desemnare a unui alt administrator prin organizarea unei noi proceduri de selecție.

Reamintim că de la 1 octombrie 2022 ar fi trebuit să fie aplicat sistemul de garanţie-returnare destinat ambalajelor nereutilizabile, prin care comercianții ar trebui să rețină o garanție de 50 de bani pentru fiecare produs ambalat și pe care să o returneze apoi clienților. Cel puțin așa scrie într-o hotărâre de guvern adoptată acum un an.

Totuși, autoritățile au întârziat mai mulți pași ai acestui sistem în ultimii ani. Astfel, administratorul sistemului de garanţie-returnare a fost numit abia la sfârșitul lunii august 2022, iar acesta ar avea nevoie de un an și jumătate pentru a putea să pună în practică îndatoririle care îi revin, notează avocatnet.ro.

Sursa foto: Pexels

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *