Guvernul discută miercuri un memorandum pentru a începe negocierile cu privire la o rută-cheie de transport de călători și mărfuri între Marea Neagră și Marea Caspică, în ciuda faptului că există o prezență militară rusă activă în Marea Neagră în acest moment.
„Ruta internațională de transport Marea Neagră – Marea Caspică este un proiect lansat de România și Turkmenistan, în 2012, care vizează crearea unei rute de transport intermodal (maritim/fluvial și rutier/feroviar) între Europa Centrală și de Nord și Caucazul de Sud și Asia Centrală/regiunea Asia-Pacific, cu utilizarea, în plan cvadrilateral, a contiguității geografice a României (RO), Georgiei (GE), Republicii Azerbaidjan (AZ) și a Turkmenistanului (TM), a facilităților oferite de porturile Constanța (RO), Poti (GE), Batumi (GE) și Anaklia (GE) – în construcție, Baku/Alat (AZ), Turkmenbași (TM) și a potențialului dat de conexiunea directă între Portul Constanța și Fluviul Dunărea”, arată Executivul.
Acordul va prevedea, printre altele, scutiri/reduceri de tarife și taxe vamale mărfurilor aflate în tranzit, proceduri administrative, practici și
documente de transport simplificate, și asigurarea de facilități precum terminale de transport combinat, puncte de trecere a frontierei, stații de schimb gabarit, linii de feribot, porturi, ajutoare de navigare și tehnologia informației.
Executivul susține că această rută de transport inter-modal va contribui la dezvoltarea Portului Constanța și îi va spori importanța regională, astfel încât acesta să redevină un port-cheie la Marea Neagră.
Acest memorandum vine în plin conflict regional, în care Rusia are o prezență militară activă în Marea Neagră.
Încă din 2019, când Rusia avea o prezență militară doar în Crimeea, Radu Berceanu, fost ministru al transporturilor în perioada 2006-2007 și 2008-2010, atrăgea atenția că contextul geopolitic nu este favorabil unui astfel de proiect, chiar dacă acesta este unul bun.
„Proiectul ar fi bun, dar din cauza contextului actual, nu cred că e fezabil, nu cred ca există investitori care să bage bani în așa ceva. Si e vorba de bani mulți”, explica pentru Europa Liberă fostul ministru al transporturilor. El susținea că doar voința politică a statelor nu este suficientă, iar finanțarea nu poate să vină doar de la ele.