Guvernul se pregătește să acorde un nou ajutor de stat companiei aeriene Tarom, în contextul în care ajutorul de salvare dat anul trecut a acoperit doar o parte din pierderile cauzate de pandemie și nu a adus compania pe linia de plutire. Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, spunea recent că ar putea fi vorba de 150-200 de milioane de euro.
Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere un proiect de ordonanță de urgență prin care vrea să creeze cadrul legal pentru finanțarea măsurilor prevăzute în planul de restructurare al companiei Tarom, afirmând că „acordarea unui ajutor de stat individual de restructurare este singura soluție pentru succesul restructurării Tarom și, în consecință, rentabilizarea companiei pe termen mediu și lung”.
Astfel, Guvernul va completa legislația cu un nou articol care să prevadă posibilitatea acordării ajutorului de stat individual de restructurare sub formă de subvenție de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, sub formă de garanție de stat emisă în condițiile legii și/sau de împrumut. De asemenea, se crează cadrul legal pentru ca Guvernul să poată aproba, prin hotărâre, forma ajutorului de stat, valoarea acestuia și condițiile de acordare. Totodată, se propune ca sumele achitate de la bugetul de stat pentru achiziționarea de aeronave noi în cadrul măsurilor de restructurare și nerecuperate, să se transforme la finele fiecărui an în capital şi să majoreze capitalul social deţinut de statul român la compania Tarom. Tot prin proiectul de act normativ se prevede posibilitatea finanțării de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, a sumelor reprezentând valoarea pagubei, respectiv, a deficitului de lichiditate provocat companiei de evenimente extraordinare.
Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, spunea la începutul lunii iunie că Tarom ar urma să primească un ajutor de stat de 150-200 de milioane de euro, injecţie de capital care trebuie aprobată de Comisia Europeană.
Ce ajutoare a primit Tarom până acum
În cursul anului 2020, în baza unei Ordonanțe de urgență a Guvernului și a unei Decizii a Comisiei Europene, Tarom a beneficiat de un ajutor de salvare, sub forma unui împrumut de Trezorerie în valoare de aproximativ 176 milioane lei (36,7 milioane euro), care ar fi trebuit să acopere necesarul de lichidități al companiei pentru perioada martie – august 2020, asigurând funcționarea normală a companiei până la implementarea unui program de restructurare.
Însă criza generată în transportul aerian de către pandemia COVID-19 a complicat situația financiară a Tarom, afirmă compania, ajutorul de salvare fiind utilizat în special pentru acoperirea pierderilor generate de pandemie, fără a reuși să echilibreze fluxul de numerar, așa cum era prevăzut în planul de lichidități pentru perioada martie – august 2020, prezentat la autorizarea ajutorului de salvare.
Ca urmare a instituirii restricțiilor de călătorie, atât la nivel național, cât și la nivel european și global, începând cu luna martie 2020, Tarom a înregistrat pierderi masive, generate de scăderea traficului aerian. În contextul disponibilității Comisiei Europene de a aproba, în condiții de urgență, ajutoare sub forma împrumuturilor ori granturilor destinate acoperirii pierderilor cauzate de pandemia COVID19,
Tarom a inițiat demersurile necesare pentru acoperirea pierderilor cauzate de această pandemie, estimate a ajunge la finalului anului 2020 la suma de 64,8 milioane euro. În urma analizei efectuate de Comisia Europeană, a fost acceptată doar compensarea pierderilor înregistrate pentru perioada 16 martie – 30 iunie 2020, în cuantum de 93.876.360 lei (aproximativ 19,3 milioane euro).
Având în vedere că pandemia COVID-19 a afectat în mod semnificativ sectorul transporturilor aeriene și după 30 iunie 2020, Tarom intenționează să solicite un nou ajutor de stat pentru acoperirea pierderilor generate de această pandemie până la sfârșitul anului 2020, ajutor care va fi dedus, în situația autorizării de către Comisia Europeană, din ajutorul de restructurare.
Tarom a elaborat astfel un plan de restructurare care a fost notificat Comisiei Europene de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii fiind în prezent în procedură de evaluare.
Ce vrea să facă cu banii
Principalele măsuri de restructurare pentru restaurarea viabilității companiei pe termen mediu și lung, sunt:
- Reînnoirea flotei, ceea ce presupune continuarea demersurilor începute deja de managementul Tarom. Procesul de modernizare va avea ca rezultat o flotă uniformizată care va permite reducerea semnificativă a costurilor, precum și servicii mai bune oferite clienților.
- Optimizarea comercială – va include optimizarea rutelor operate, generarea de venituri auxiliare prin negociere cu partenerii actuali și aplicarea unor strategii de pricing.
- Restructurarea de personal – procesul de restructurare propus de Tarom va avea ca scop atât redimensionarea direcțiilor/ departamentelor principale, cât și a departamentelor suport.
- Optimizarea Direcției Tehnice – Direcția Tehnică a companiei Tarom are una dintre cele mai pregătite echipe tehnice din regiune, specializată pe mai multe tipuri de aeronave, beneficiind de un hangar pe Aeroportul Henri Coandă – București și vor trebui implementate soluții pentru ca aceasta să se transforme într-o structură profitabilă pentru TAROM
- Optimizarea costurilor.
Planul de redresare al Tarom prevede că operatorul aerian naţional va reveni pe profit în 2024-2025 şi va avea aproximativ 1.000 de angajaţi.
„Avem un plan bun, pe care l-am discutat şi cu comisarul Vestager (n.r. vicepreşedintă executivă CE, comisar european O Europă pregătită pentru era digitală) de uniformizare a flotei, de plecări voluntare şi restructurare internă… Execuţia nu e încă la nivelul care să mă mulţumească. Fără o injecţie de capital la Tarom, în jur de 150-200 de milioane de euro… Pentru aceşti bani Tarom se angajează să redevină o companie suplă, cu aproximativ 1.000 de angajaţi, profitabilă din 2024-2025, pentru prima dată după enorm de mulţi ani. În perioada pandemiei, statele europene au investit 30 de miliarde de euro în companiile lor”, a precizat ministrul Drulă.
Anul trecut şi compania aeriană românească Blue Air a primit un credit de aproximativ 300 de milioane de lei cu garanţie de stat pentru sprijinirea activităţilor în pandemie, iar Ministerul Finanţelor a garantat un împrumut-ajutor de stat de 312 milioane lei pentru operatorul aerian de stat.
Tarom are și un nou director general, respectiv pilotul Radu-Cătălin Prunariu, fiul lui Dumitru Prunariu, primul român care a zburat în spațiul cosmic. Radu-Cătălin Prunariu este cel de-al optulea director general al Tarom, în ultimii trei ani.