Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) a scos la licitație în SICAP un contract de 187 de milioane lei pentru cumpărarea a 8 nave multirol – cu multiple funcțiuni de care instituția ar avea nevoie pentru a efectua operațiuni de salvare pe mare și a contribui la stingerea incendiilor de pe alte nave sau platforme petroliere.
În prezent, IGSU nu dispune de nicio navă pentru desfășurarea de operațiuni specifice, lucru considerat deficitar, în nota de fundamentare a acestei achiziții, dar Inspectoratul este parte a unui program european – Programul Operațional Infrastructura Mare, prin intemediul căruia poate accesa fonduri nerambursabile pentru dotări. Cele opt nave sunt finanțate exact prin POIM și, aflăm din caietul de sarcini al licitației, nu vor desfășura activități doar în Marea Neagră, ci și în Marea Mediterană.
„Obiectivul achiziției vizează diversificarea mijloacelor tehnice de care dispun serviciile profesioniste pentru situații de urgență, în vederea acoperii a cât mai multe tipuri de risc. Achiziția are ca scop sporirea capacității de intervenție pe mare, ceea ce va conduce la creșterea numărului vieți salvate, bunuri recuperate, precum și reducerea impactului negativ asupra mediului în situații de urgență. Existența unor nave multirol acostate în portul Constanța va permite respectarea obligațiilor internaționale asumate de România (convențiile IMO, SOLAS și SAR și convenția SAR Marea Neagră)”, este descrierea achiziției.
În prețul contractului este inclus și trainingul personalului ce va deservi navele, însă aici nu intră, bineînțeles, comandantul, adjunctul și personalul navigabil, care trebuie să aibă deja o experiență pe mare. Nu este precizat de unde vor fi luați aceștia.
Fiecare firmă care dorește să depună ofertă trebuie să dovedească că a făcut livrări de cel puțin 50 de milioane de lei de produse silimilare în ultimii trei ani și, de asemenea, dacă dorește să subcontracteze părți de contract, trebuie să notifice autoritatea contractantă cu privire la firma subcontractantă și procentul care se subcontractează. Termenul de livrare este de 14 luni.
Ofertele se depun în 8 august, departajarea lor se face în funcție de preț, garanția acordată și termenul cât mai scurt de livrare.
IGSU este structură distinctă în MAI și este coordonată de secretarul de stat Raed Arafat. Conducerea efectivă a instituției este asigurată de generalul Dan-Paul Iamandi. Obiectivul IGSU vizează eficientizarea acțiunilor de prevenire și gestionare a situațiilor de urgență, în vederea menținerii sub control a riscurilor și asigurării stării de normalitate a vieții comunităților umane și este atins prin multitudinea de activități de prevenire și intervenție pentru stingerea incendiilor, descarcerare și prim-ajutor SMURD, salvarea persoanelor și limitarea pagubelor produse de inundații, alunecări de teren, mișcări seismice, epidemii, epizootii, înzăpeziri, secetă, asistența persoanelor aflate în situații critice, intervenția la accidente tehnologice, radiologice, nucleare, biologice sau alte tipuri de calamități naturale sau antropice.
Inspectoratul general și structurile teritoriale au în componență 42 de centre operaționale și peste 280 subunități operative.