Investitorii străini care monitorizează piața din România nu se uită, în general, la startup-uri aflate în primele faze de dezvoltare (early-stage), a explicat, într-un interviu pentru Economedia, antreprenorul român Daniel Ilinca, fondator Softbinator Technologies.
Întrebat dacă sunt „scouteri” străini prezenți activ în România pentru a căuta proiecte interesante în care să investească, Ilinca a răspuns: „Din ce știu, nu sunt foarte mulți și în general nu se uită la early-stage. Dacă ne uităm la dimensiuni mai mari, cu siguranță sunt destul de mulți, să zicem «scouteri», conectați. Sunt destul de multe fonduri care au apetit de a investi în Eastern Europe, în Central Europe și așa mai departe”.
Astfel, pentru primele faze de dezvoltare ale unui startup în România, antreprenorul recomandă folosirea metodei clasice a celor 3 F (family, friends & fools). „Dacă ești astăzi un startup și ești early stage, dacă nu ai tu banii tăi, poți să mergi pe un proces clasic. În primul rând ai cei trei F (family, friends & fools)”, a afirmat Ilinca. Potrivit lui, e foarte greu „să ridici bani” dacă nu ai un istoric în spate.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Ilinca a insistat că banii sunt destul de locali și că este mult mai ușor să strângi fonduri acolo unde ai o rețea decât într-o piață unde nu cunoști pe nimeni. Sunt foarte mulți antreprenori care cred că dacă au o soluție sau o idee interesantă ar merita mai degrabă să aducă fonduri din afară.
„Eu fiind foarte conectat cu SUA și am tot postat și pe social media și m-am tot conectat cu diverși oameni, vin [oameni] și îmi spun că „aș vrea să vin în Silicon Valley și să ridic bani”. Zic „ok, tu și alte câteva sute de mii de antreprenori care în momentul ăsta se uită spre Silicon Valley.” De ce ar investi un fond din Silicon Valley într-un business din România și într-un antreprenor pe care nu-l cunoaște, care e local, despre care nu știe nimic?”, s-a întrebat fondatorul Softbinator.
El a mai vorbit și despre importanța, pentru succesul unei afaceri, dezvoltării unei rețele de cunoștințe și contacte de business. „În business e mai important pe cine știi decât ce știi”, a spus fondatorul Softbinator Technologies, companie care s-a extins în Silicon Valley, SUA. El nu se referă la un sistem de „pile și relații”, ci la crearea unei rețele de contacte la care să apelezi ca antreprenor.