Încă un an va trece fără autostradă completă între Nădlac și Sibiu și cu aceleași cozi între Margina și Holdea, lotul lipsă de doar 10 kilometri pe care România nu a reușit să-l construiască prin două Programe Operaționale UE, dar pe care UMB trebuie să-l termine în calendarul PNRR.
Apropierea Sărbătorilor de iarnă aduce acasă, probabil, sute de mii de români care lucrează în străinătate, iar pe lângă cozile din punctele de trecerea a frontierei cu Ungaria (decizia Schengen nu ține de România) conducătorii auto pierd zeci de minute bară la bară la ieșirea de pe Autostrada A 1 și intrarea pe DN 68 A la Margina în județul Timiș.
Potrivit informațiilor Economedia, sâmbătă, șoferii au ajuns să sune și la 112 din cozile formate la ieșirea de pe A 1. Cozile se formează și vara, în iulie și mai ales în august, o altă perioadă cu trafic intens pe A 1 spre și dinspre Nădlac II. Ba chiar Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, blocat în august 2023 la Margina a recunoscut că a pus mâna pe telefon și a sunat la Poliție pentru a-i trimite echipaj la dirijare după cum Economedia a scris aici.
Ce se întâmplă, de fapt, cu contractul UMB-EuroAsfalt
Contractul pentru proiectarea și execuția lotului Margina (Timiș) -Holdea (Hunedoara) a fost semnat în octombrie 2022 cu Asocierea UMB (România) -EuroAsfalt (Bosnia Herțegovina)/ în asociere pentru experința pe tuneluri, UMB neavând tunel în portofoliu. Ordinul pentru începerea proiectării s-a dat pe 5 decembrie 2022, iar în noiembrie 2023 UMB avea termen pentru predarea proiectului tehnic pe baza căruia să se dea Autorizația de Construire, ceea ce încă nu s-a întâmplat. Termenul de execuție este de 34 luni.
Cronologia promisiunilor pentru șantierul UMB
Sorin Grindeanu, ianuarie 2023 : ,,Constructorul UMB va începe lucrările la secțiunea lipsă de pe Autostrada A1 Lugoj – Deva în mai sau iunie, în avans față de termenul estimat” (detalii aici).
Sorin Grindeanu, iulie 2023 : ,,Constructorul român UMB va începe lucrările pentru finalizarea lotului 2 al Autostrăzii A1 Lugoj – Deva (lotul cu tuneluri din PNRR) peste aproximativ două săptămâni” (detalii aici).
Sorin Grindeanu, august 2023 : antreprenorul ,,a făcut un pic de organizare de șantier” (detalii aici).
CNAIR, septembrie 2023 : ,,UMB începe lucrările efective pe Autostrada A1 Lugoj – Deva de-abia în noiembrie după ce predă Proiectul Tehnic (PT) și după ce ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu semnează Ordinul pentru scoaterea din fondul forestier a 18 hectare de pădure, pe o lungime de 2 kilometri din traseul total de aproape 10 kilometri, precizează CNAIR într-un răspuns pentru publicația Opinia Timișoarei.
Sorin Grindeanu, octombrie 2023 : ,,UMB va preda proiectul tehnic al Autostrăzii A1 Holdea – Margina luna viitoare (n.r noiembrie) când ar urma să fie emise avizele necesare începerii lucrărilor/Cred că, pe parcursul lunii noiembrie și chiar în această dimineață am avut o discuție cu constructorul, vor termina și va fi acceptat proiectul urmând ca, după aceea fiind totuși și o perioadă de iarnă, când vremea va permite să intre la execuție.” (detalii aici).
Dincolo de estimările/promisiunile oficialilor din Transporturi, se pune întrebarea dacă proiectul tehnic a fost predat în termen și de ce întârzie avizul CTE CNAIR, mai ales că termenul de execuție este de 34 de luni, la limita calendarului PNRR.
În județul Timiș, UMB lucrează și pe șantierul Centurii Timișoara Sud.