Inflația lovește în sezonul turistic de iarnă. Rezervările sunt încă sub nivelul de dinaintea pandemiei în Europa

schi, ski, straja, partie Sursa foto: Skistraja.ro

Abia întorși din vacanța de Ziua Națională a României, mulți români își planifică vacanța de Crăciun. Și nu sunt singurii. O treime dintre europeni plănuiesc să călătorească în acest sezon de sărbători. Dar inflația, cu prețul energiei care afectează bugetele oamenilor, le schimbă planurile de călătorie și adaugă îngrijorări cu privire la cât de scumpă va fi această vacanță, arată o analiză realizată de analistul eToro, Bogdan Maioreanu.

Potrivit celui mai recent sondaj al European Travel Commision, țările preferate pentru următoarea călătorie a europenilor sunt Franța, Spania, Italia, Germania și Grecia. Primele trei țări pentru o călătorie de agrement sunt Franța, Italia și Spania, în timp ce Austria, Germania și Spania sunt primele trei țări pentru călătoriile de afaceri.

Din păcate, România nu este una din destinațiile preferate, reprezentând  mai puțin de 1% din preferințele de călătorie. Comparativ cu 2019, pentru România, performanța de până acum în turism arăta o scădere de 45% a sosirilor internaționale și o scădere de 39% a nopților rezervate, conform ultimului raport trimestrial al ETC.

În ultimul trimestru din 2022 și în primul trimestru din 2023, aproape 29% dintre europeni intenționează să călătorească în interiorul țării lor și aproape 8% în afara Europei, cu 3% mai puțin în fiecare categorie față de 2021. Dintre cei care călătoresc, aproximativ 62% intenționează să viziteze o altă țară europeană, o creștere de 12% față de anul trecut.

Inflația influențează și ea planurile de călătorie ale europenilor, un sfert dintre ei fiind îngrijorați de creșterea costurilor generale, iar 17% de situația finanțelor personale. În ciuda acestui fapt, datele arată că rezervările pentru vară au fost cu doar 3% sub nivelul de dinaintea pandemiei, iar această tendință a continuat și în octombrie. Dar estimările pentru sezonul de iarnă 2022/23 arată în acest moment al rezervărilor o scădere cumulată a vânzărilor de 27%.

Vacanțele sunt mai scumpe în acest sezon, ceea ce înseamnă că preocupările călătorilor cu privire la creșterea prețurilor sunt îndreptățite. De exemplu, în Alpii elvețieni, stațiunile cresc prețurile cu 9% pentru adulți în această iarnă pentru a face față costurilor ridicate ale energiei. Tendința este similară în Italia și Austria, destinații populare pentru practicanții  sporturilor de iarnă.

Două treimi dintre europeni plănuiesc călătorii de până la șase nopți, iar bugetul de călătorie cel mai frecvent este de 500 până la 1.000 de euro de persoană. Vacanțele în orașe sunt preferate de 20% dintre europeni, 15% caută patrimoniul cultural, 14% sunt în căutarea naturii și a experiențelor în aer liber și doar 13,5% a mării și a soarelui în sezonul de toamnă-iarnă.

Pentru europeni, criteriile de alegere a destinației sunt în ordine: vreme  plăcută, chilipiruri și oferte atractive, o destinație care să nu fie aglomerată, cu localnici prietenoși și primitori. Pandemia de Covid-19 a lăsat urme, alte criterii fiind rutele directe de transport fără nicio  restricție de călătorie, dar locul trebuie să aibă protocoale de sănătate sigure și eficiente în gestionarea Covid-19.

Privind spre viitor, potrivit WTTC (World Travel and Tourism Council), în următoarele 12 luni 63% dintre persoanele intervievate din 25 de țări intenționează să facă o călătorie de agrement, 27% dintre acestea plănuind trei sau mai multe călătorii. Însă revenirea la nivelurile de dinaintea pandemiei va dura ceva timp, Global Data estimând că, până în 2025 se preconizează că plecările internaționale vor ajunge la 98% din nivelurile din 2019. Companiile aeriene globale se așteaptă să ajungă la nivelurile de dinainte de pandemie într-un ritm diferit, potrivit IATA. În America de Nord revenirea este prognozată pentru 2023, în Europa pentru 2024, iar în Africa și regiunea Asia-Pacific pentru 2025.

Aproape două treimi dintre cei intervievați (61%) în sondajul WTTC menționat mai sus au declarat că preferă brandurile și destinațiile de călătorie care sunt mai sustenabile, în timp ce aproape jumătate (45%) au declarat că își vor cheltui banii doar cu branduri care sunt responsabile din punct de vedere social și ecologic. În timp ce tendința ESG capătă importanță în rândul consumatorilor, investitorii sunt și ei atenți.

Sursa foto: Skistraja.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *