Autoritatea de Supraveghere Financiară obligă administratorii de fonduri de pensii private la transparență maximă și îi pune să publice, de acum încolo, lunar, nu trimestrial, investițiile pe care le realizează cu pensiile private ale românilor. Totodată, administratorii vor fi obligați să publice și salariile pe care le obțin în cadrul societăților.
O normă a ASF în acest sens a fost publicată în această săptămână, în data de 5 iulie, în Monitorul Oficial și a intrat în vigoare imediat.
Astfel, printre obligațiile de transparență ale administratorului pentru activitatea fondurilor de pensii private, ASF a introdus de acum și următoarea obligație de publicare: „lunar, până la finalul lunii următoare, structura portofoliului de investiții, detaliată, pentru fiecare instrument financiar și pentru fiecare emitent, cu date referitoare la valoarea actualizată, în lei, și ponderea deținută în activul total pentru ultima zi a lunii”.
Anterior, la finalul anului 2020, administratorii au fost obligați să publice rapoartele de investiții trimestrial, față de semestrial, anterior, ca urmare a colapsului fintech-ului Wirecard, unde unul dintre cele mai mari fonduri de pensii avusese investiții.
Totodată, ASF obligă administratorii să publice valoarea remunerațiilor obținute de către conducere sau când există schimbări de amploare ale politicii de remunerare.
Așadar, o nouă obligație de transparență a administratorului pentru activitatea proprie va fi:
„Anual, în termen de 5 zile lucrătoare de la transmiterea către ASF a situațiilor financiare anuale însoțite de raportul anual al Consiliului/comitetului de remunerare […], informații relevante referitoare la politica de remunerare aplicabilă acelor categorii de personal ale căror activități profesionale au un impact important asupra activității administratorului, inclusiv personalului din structura de conducere, persoanelor care dețin funcții-cheie, precum și oricăror angajați care primesc o remunerație totală care se încadrează în treapta de remunerare a personalului din structura de conducere și a persoanelor care dețin funcții-cheie, inclusiv componentele fixe și variabile ale remunerațiilor, precum și cel puțin următoarele informații aferente exercițiului financiar precedent:
(i) valoarea totală a remunerației, defalcată pe remunerații fixe și remunerații variabile plătite de administrator personalului său, numărul persoanelor care au beneficiat de respectivele remunerații, inclusiv orice comisioane de performanță;
(ii) valoarea totală a remunerației defalcate pe categorii de angajați sau alți membri ai personalului;
(iii) o descriere a modalității de calcul al remunerației și al beneficiilor;
(iv) modificări substanțiale ale politicii de remunerare adoptate”.
Publicarea salariilor obținute în anul 2021 va avea loc în termen de 10 zile de lucrătoare de la data intrării în vigoare a normei ASF, adică maxim în jurul datei de 19 iulie.
Cei șapte administratori de pensii private Pilon 2 sunt: Aegon Pensii Private, Allianz Tiriac Pensii Private, BCR Pensii, BRD Pensii, Generali Pensii, Metropolitan Life Pensii, NN Pensii.