Institutul de Cercetare-Dezvoltare în Turbomotoare construiește Centrul de Cercetare Avansat în sisteme de propulsie, care va fi integrat într-un lanț european de institute de cercetare. Unde și ce va face acesta?

motor hidrogen Foto: Rolls-Royce

Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare Comoti, din București, a scos la licitație în SICAP un contract de 44,5 de milioane lei pentru proiectarea, execuția și dotarea unui centru de cercetare în sisteme de propulsie. Denumit „Centru de cercetări avansate în domeniul sistemelor de propulsie – CCASP”, proiectul va fi amplasat în localitatea Bolintin Deal, din Giurgiu, iar aici vor fi efectuate cercetări teoetice și practice, în laborator, dar și experimentări pentru cele mai noi tehnologii în eficiență energetică, propulsie clasică, pentru motoare termice, dar și sisteme de propulsie noi, care să folosească materii prime revoluționare, cum este hidrogenul. Vizate sunt toate domeniile în care se folosesc motoare, dar cu accent pe aeronautică și transport.

Comoti este un institut de cercetare-dezvoltare în domeniul motoarelor și aplicațiilor celor mai moderne tehnologii în energie, aflat în coordonarea Ministerul Educației și Cercetării.

Iată cum descrie Comoti noul Centru: „Scopul achiziției este realizarea Centrului de Cercetari Avansate în domeniul Sistemelor de Propulsie (CCASP), apt să participe activ la programele europene de cercetare. Noua infrastructură va avea în componență 5 laboratoare: Laboratorul Central – Centru de Comandă, Laborator CDI – Experimentare a turbomotoarelor, Laborator CDI – Experimentare a motoarelor cu ardere internă, Laborator CDI – Experimentare materiale şi tehnologii avansate pentru sisteme de propulsie și Laborator CDI – Experimentare prelucrări de înaltă precizie. Se urmărește creșterea calității și competivității cercetării pe toate lanțurile de valoare adăugată, în domeniile de specializare inteligentă Energie și Materiale avansate, prin dotarea noului Centru cu echipamente, instalații, instrumente stiințifice, bazate pe tehnologii de ultimă generație, cu caracter unic în România, identificate de comunitatea stiințifică românească și europeană. Totodată se va asigura un mediu de cercetare și educație de un înalt nivel tehnico-stiințific, care va permite crearea și dezvoltarea de noi concepte inovative pentru sistemele de propulsie în aeronautică, navale, terestre, spațiu”.

Investiția a fost „prinsă” în Programul Operațional Competitivitate 2014 – 2020, astfel că finanțarea este asigurată, în cea mai mare parte, din fonduri europene nerambursabile. De asemena, potrivit reprezentanților Comoti, acest proiect este și parte din Strategia Dezvoltare Durabilă România 2030 – dezvoltarea de noi laboratoare – baze experimentale pentru motoare mari cu piston, până la 4,5 MW, turnare de precizie a paletelor de turbină, precum și dezvoltarea /dotarea Sectiei de microproducție cu echipamente noi.

Toate lucrările vor dura 12 luni, de la semnarea contractului cu firma câștigătoare a licitației, și se vor desfășura pe un teren de 7.800 metri pătrați din Bolintin, pe care Comoti este deja proprietar. Suprafața desfășurată a Centrului este de 3.045 metri pătrați.

Ofertele se deschid în 28 decembrie, departajarea lor se face în funcție de preț și experiența echipei de proiect.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: