Internet prin satelit. SpaceX și Google, parteneriat pentru a folosi rețeaua Starlink în serviciile de cloud oferite de Google

google, sediu Sursa foto: Pixabay

Google a anunțat semnarea unui parteneriat cu SpaceX, compania lui Elon Musk, pentru a folosi rețeaua de internet prin satelit Starlink cu serviciul său de cloud. Conform înțelegerii, SpaceX va instala terminale Starlink în toate centrele de date ale Google din întreaga lume, cu scopul de a utiliza cloud-ul pentru clienții Starlink și de a le oferi celor de la Google acces la rețeaua de internet prin sateliți rapidă.

Într-un comunicat oficial, Google anunță că parteneriatul său cu SpaceX va fi fructificat până la sfârșitul anului, iar clienții companiei vor putea beneficia de acces la date în zone izolate ale lumii. Primul terminal Starlink va fi instalat la centrul de date al Google din New Albany, Ohio, iar altele vor urma în lunile viitoare, inclusiv la nivel internațional.

Înțelegerea dintre cele două companii este oarecum naturală – în 2015, Google investea 900 de milioane de dolari în compania spațială, bani care au fost folosiți în mai multe scopuri, inclusiv dezvoltarea rețelei de sateliți Starlink. Până acum, SpaceX a lansat 1625 de sateliți din rețeaua sa care ar trebui să acopere întreg globul cu internet, dintre care 1550 se află pe orbită.

SpaceX a lansat un program beta pentru Starlink anul trecut, care numără deja peste 10.000 de utilizatori în SUA, Canada și câteva țări europene. De asemenea, peste 500.000 de potențiali clienți ai serviciului au ajutat la dezvoltarea sa cu un depozit de 100 de dolari.

„Aplicațiile și serviciile care funcționează în cloud pot ajuta la transformarea unei companii, fie că operează într-un loc cu acces foarte bun la internet sau într-o locație izolată”, subliniază Urs Hölzle, vicepreședinte al infrastructurii în cadrul Google Cloud. Conform unor surse, parteneriatul dintre Google și SpaceX ar fi fost semnat pe o durată de șapte ani.

Afacerea celor de la Google în ceea ce privește tehnologia cloud are poate cel mai mare potențial dintre serviciile pe care le oferă compania. Deși aceasta a adunat doar 7% din totalul veniturilor Alphabet la începutul acestui an, creșterea sa față de 2020 este una uriașă, de aproape 46%, mai mare chiar decât a serviciului de advertising pe care îl oferă gigantul.

Cu cine se bate Starlink

La fel ca în cazul cursei pentru inaugurarea turismului spațial, competiția pentru o rețea de internet prin satelit care să acopere toată suprafața planetei se dă între companiile lui Elon Musk și Jeff Bezos. Răspunsul fondatorului Amazon la Starlink este Kuiper Project, un proiect similar care vizează lansarea a peste 3000 de sateliți pe aproape aceeași orbită cu Starlink. Amazon se luptă pe mai multe fronturi însă, având de asemenea și o rivalitate cu Google în ceea ce privește serviciile de cloud, pe care le oferă prin Amazon Web Services. Project Kuiper ar urma să ajute la dezvoltarea acestor servicii, printr-o viteză și acoperire îmbunătățite.

Un alt nume important din acest segment este însă Microsoft, care oferă serviciul de cloud Azure, și care a fost primul care a încheiat un parteneriat cu SpaceX pentru a se folosi de sateliții Starlink. La data anunțării colaborării celor două, Microsoft și SpaceX anunțau că își vor „vinde împreună” serviciile, care vor consta în centre de date modulare, care funcționează pe tehnologia Azure și pot fi plasate oriunde în lume.

Sursa foto: Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *