INTERVIU Ciprian Cazacu, CEO și co-fondator al easySales: Am început de la puțini clienți, dar au venit cu foarte mult feedback/ Noi folosim deja Inteligența Artificială și o folosim cât de mult se poate

Ciprian Cazacu EasySales

Vânzările online din România sunt ajutate să fie mai bine organizate de o firma înființată de doi frați, Ciprian și Iulian Cazacu, în 2017. Pe scurt, platforma pune marfa unui singur client la vânzare pe mai multe marketplace-uri și magazine online în același timp și are grijă să monitorizeze permanent stocul disponibil, să emită facturi etc.

Se cheamă easysales și începutul lor în business a fost și prima dezamăgire, pentru că s-au lovit de problemele din programul guvernamental Start Up Nation.

Acum, easySales are sute de clienți, este prezentă pe piețele din Ungaria și Bulgaria, plănuiește extinderea în Cehia și prin parteneriate strategice chiar in Grecia, iar în în 2025 tința este piața din Statele Unite.

Despre proiectul easySales, dar și despre cum se adaptează afacerea la noile schimbări tehnologice, cum ar fi Inteligența Artificială, am stat de vorbă cu Ciprian Cazacu, CEO și co-fondator al easySales.

Economedia: Sunteți un business-to-business. Cum funcționează platforma easy sales? Care este conceptul din spatele business-ului dvs.?

Conceptul nostru a apărut dintr-o nevoie pe care am identificat-o la primii comercianți care își doreau să își ducă produsele pe care le aveau pe site-ul lor la vânzare, și pe alte canale de vânzare care permiteau acest lucru.

Mai precis, dacă cineva vindea un mouse pe site-ul lui, își dorea să aibă facilitatea de a avea același produs la vânzare și pe eMag, Amazon, eBay, Altex, sau și pe Elefant, ceea ce reprezenta, tehnologic vorbind, o problemă pentru ei – era nevoie ca întreținerea acestor produse, listate în mai multe canale de vânzare anterior menționate, să se realizeze cât mai facil. De cele mai multe ori, costurile erau foarte mari, iar ei pierdeau oportunități, fiind prezenți doar într-un singur canal de vânzare. În plus, se confruntau și cu costuri logistice considerabile, chiar dacă reușeau să implementeze astfel de soluții, ceea ce făcea dificilă menținerea unei asftel de infrastructuri. Eu, împreună cu fratele meu, am avut ideea să construim această infrastructură în cloud, foarte simplă și ușor de folosit de către oricine, fără a necesita cunoștințe tehnice.

Prin doar câteva click-uri, cum spunem noi, să aibă toate produsele disponibile pe cât mai multe canale de vânzare și fără să aibă un cost foarte mare, astfel încât să împărțim costurile pe care le-ar avea fiecare în parte pentru toată baza de utilizatori pe care o avem noi în platformă. Astfel, ac estea devin accesibile,  nu reprezintă nici lunar un cost foarte mare și îi și ajută pe fiecare dintre acești vânzători de produse online să fie în cât mai multe locuri și cât mai simplu, cât mai automat, fără să mai aibă această grijă de a întreține toate produsele de peste tot. Totul, pentru că ce se întâmpla cel mai des era că aveau un singur produs pe stoc, pe care-l aveau listat în mai multe locuri.

În momentul în care venea o comandă, ei trebuiau foarte repede să intre pe toate aceste platforme și să modifice stocul, astfel încât să nu poată fi vândut același produs către mai multe persoane.  Prin interfața noastră, prin faptul că sincronizăm în timp real toate informațiile, toate comenzile din toate canalele de vânzare intră în același loc, adică în platforma noastră și schimbăm, actualizăm stocul în timp real pe toate canalele de vânzare, inclusiv pe site-ul lor, astfel încât produsul să fie disponibil doar pentru clientul care l-a achiziționat.

Economedia: Care sunt costurile pentru o firmă care se înscrie în platformă? Cum funcționează tipul ăsta de de business pentru o firmă care, așa cum a spus, vinde mouse, periferice de IT și e o firmă micuță?

Ciprian Cazacu: Nu adresăm doar companii mici. Am început într-adevar cu firmele mici. Însă în momentul de față, avem si clienți precum Decathlon, deci nu foarte mici. Nu este neapărat nevoie să fie un client mare sau mic sau într-o industrie anume. Suntem cross-industry, avem inclusiv clienți din pharma, home&deco, fashion, din orice domeniu. Abonamentele nostre sunt bazate pe subscripție și pe anumite intervale de comenzi între 0 și 300, între 301 și 1500 și tot așa si pornesc de la 29 Euro.

Oferim o perioadă gratuită de 14 zile, astfel încât fiecare comerciant să poată testa și să vadă dacă aplicația aduce valoare și beneficii… Pentru că e o idee de la care am început împreună cu fratele meu, încă din primul moment a fost ca platforma noastră să fie folosită de comercianți și business-uri, având scopul de a le aduce valoare. Dacă nu reușește să ofere valoare sau nu este utilă pentru business-urile lor din diferite motive, atunci considerăm că nu își îndeplinește scopul.

Dacă vorbim de un comerciant care vinde un singur produs, chiar dacă vindemii de bucăți din acel produs, este foarte posibil ca platforma noastră să nu-l ajute foarte mult și de aceea noi ne dorim ca în perioada de testare, care uneori se mai poate și prelungi, dacă este necesar, să vadă valoarea pe care i-o oferim.

Economedia: Ați spus că ați pornit în 2019 cu câți bani și de la cine? Cine a avut curaj să să vă dea bani să porniți genul ăsta de business?

Ciprian Cazacu: Noi am plecat întâi de la o altă idee. Am început prin Start-Up Nation. Era primul an, însă probabil pentru că era în primul an, programul avea o grămadă de neclarități. Am primit banii foarte târziu, un pic diferit față de ceea ce am scris noi în program și n-am mai putut să mai punem în aplicare ideea respectivă, dar am putut să refolosim o parte din banii respectivi pentru a achiziționa, laptop-uri, servere, să-i folosim astfel încât să începem business-ul. În afară de aceasta, a mai fost și contribuția noastră personală din credite, din salariu, din job-urile pe care le aveam la momentul respectiv. Așa am început, prin aceste două componente, și în special din dorința mea de a avea un business cu fratele meu mai mic – chiar a fost o dorință personală.

Cam așa am început, după care a urmat White Angels, două investiții prin SeedBlink, deci a urmat alt parcurs.

Economedia: Adică ușor-ușor  au început să vină și investiții serioase, nu doar economii personale și o contribuție a statului prin acel program?

Sincer să spun, pentru noi, experiența noastră cu Startup Nation se rezumă astfel: deși investiția a constat în niște echipamente, cred că, per total, timpul pierdut și toate documentele ne-au costat mai mult decât ne-au ajutat. Poate că eram și la început. Ulterior, da, prin toate rundele de investiții, până în prezent cred că am luat un pic peste 1.000.000 euro. Într-o companie la început de drum trebuie să fii întotdeauna răbdător, perseverent și să muncești foarte mult, pentru că după ce am făcut noi investiția inițială, au venit primii clienți. Apoi, am mers cu pitch-uri către primii investitori, le-a plăcut, au investit, am mai crescut numărul de clienți, am făcut o primă rundă pe SeedBlink, unde la momentul respective erau, cred, undeva la 15% din clienții noștri – chiar au investit și ei în noi. După aceea, a mai urmat o rundă de investiții prin SeedBlink, astfel încât să creștem și mai mult în alte țări, să ne extindem și tot așa.

Au fost puțini clienți la început, dar cel mai important lucru a fost că au venit cu foarte mult feedback, cu foarte multă informație din care am învățat, astfel încât să putem să le aducem în continuare și mai multă valoare. În felul ăsta am integrat ulterior și sisteme de facturare, sisteme de curierat, sisteme de depozitare, servicii SMSși multe, multe alte lucruri.

Pentru că, în momentul de față, s-a creat practic un ecosistem de ecommerce în platforma noastră, unde fiecare utilizator găsește ce are nevoie, astfel încât să-și eficientizeze business-ul – adică, efectiv, să-și digitalizeze afacerea.

Economedia: Impactul acesta al automatizării, al digitalizării, îl măsurați pentru clienți, îl măsoară și ei cumva? Adică pot să spună am un profit mai mare cu x% pentru că am digitalizat afacerea?

Noi măsurăm avantajele pe care le are un client în platforma noastră când este la început de drum, versus când este un an mai târziu. Cam așa facem, deci ă după prima lună pe care o petrecem în platformă și ulterior după luna a 13-a, la un an depărtare după ce a început să folosească platforma, observăm o creștere, în medie, de 2,8 ori a vânzărilor pe care le au un an mai târziu versus în momentul în care au intrat în platforma noastră . Acum nu știu dacă și clienții noștri își măsoară avantajele în acest fel, însă putem să spunem că am făcut un sondaj printre clienții noștri și ne-au spus că, în medie, ei economisesc între 3 și 7 oameni prin folosirea aplicației noastre. Deci, din punctul ăsta de vedere digitalizarea cred că le aduce o eficientizare destul de mare în business-urile lor, plus o creștere a vânzărilor care cred că este semnificativă.

Economedia: easySales s-a extins și la vecini, cum au făcut și alte firme din România și am văzut că sunteți în Ungaria și în Bulgaria. Aveți planuri de extindere către alte țări, către alte zone, să vă duceți mai departe în Europa, în Asia?

Am explorat, am avut multiple opțiuni, am câștigat anul trecut într-un program de la EBRD inclusiv un spațiu la o conferință din Taiwan. Am participat inclusiv acolo cu produsul nostru, care a prezentat mult interes. De asemenea, am participat și în Statele Unite la o conferință unde efectiv se făcuse coadă la standul nostru și părea că produsul nostru este de foarte mare interes. De asemenea, există oportunități regionale destul de mari, dat fiind vecinătatea țărilor în care noi suntem prezenți. Așa cum ai spus, în momentul de față suntem și în Bulgaria și în Ungaria, iar ca planuri de extindere, în urma acestor experiențe multiple, au rezultat doi vectori. Primul este unul pe termen mediu și lung, în care vizăm piața Statelor Unite. În urma experienței, ne-am dat seama că trebuie să ajustăm produsul astfel încât să aducem valoare și pieței de acolo, și comercianților de acolo care funcționează total diferit față de la noi. Al doilea vector este de a continua creșterea regională.

Și aici, oportunitățile sunt concretizate  prin parteneriate cu diverși furnizori din industria de e-Commerce din fiecare țară. Avem două țări pe care le vizăm mai accelerat decât altele, una este Grecia și cealaltă este Cehia. Este foarte probabil ca, în anul următor, cel puțin către una din aceste țări să continuăm extinderea. În același timp, continuăm să dezvoltăm produsul nostru pe care, mai degrabă în 2025, o să-l lansăm setat pentru piața din Statele Unite.

Economedia: Ce înseamnă pentru un antreprenor să fie deschis la nou și cât de mult înseamnă din partea asta de nou, digitalizare?

Ciprian Cazacu: În primul rând, un antreprenor trebuie să fie întotdeauna deschis la nou, să rămână disponibil să folosească cele mai noi tehnologii. Și atunci, prin natura cuvântului sau prin natura felului de a fi a unui antreprenor, ar trebui să fie întotdeauna flexibil și alert în tot ceea ce apare nou. Lumea firmelor e, cumva, o junglă, e o luptă, și pentru a fii întotdeauna în fruntea acestor companii sau în fruntea companiilor care reușesc, trebuie să fii totdeauna deschis la nou, la fel ca într-un război, să zicem, unde cei care au armele cele mai noi, cele mai bune, cele mai eficiente, reușesc. Aș face chiar o comparație. Dacă s-ar întâlni un soldat de evul mediu cu unul din timpul nostru, e clar că este total depășit. Cred că această atitudine, de a fi deschis la nou, trebuie să o aibă un antreprenor, astfel încât să reușească cu proiectul lui. Deci, din punctul ăsta de vedere, este obligatoriu să fii deschis la nou.

Economedia: Discuția din tehnologie de anul aceasta a fost dominată de subiectul „inteligența artificială”. Cum credeți că ar trebui să se apropie antreprenorii de domeniu, pentru că există o discuție vie în Uniunea Europeană, în Statele Unite, despre reglementare, despre ce poate ce nu poate face inteligența artificială în momentul de față, cât de mult să folosească inteligența artificială în business sau să nu folosească?

Ciprian Cazacu: Deocamdată, pot să spun despre noi că noi folosim deja Inteligența Artificială și o folosim cât de mult se poate. Întotdeauna lucrurile noi, inovația și lucrurile care sunt altfel decât suntem obișnuiți pot să trezească un scepticism în fiecare dintre noi, pentru că trebuie să facem lucrurile altfel, trebuie să ne adaptăm. Dar în același timp este obligatoriu pentru noi ca oameni, ca specie, dacă ne dorim să evoluăm și să fim azi mai buni decât ieri și mâine mai buni decât suntem astăzi. Dar da, este drept și este normal că trebuie verificată orice tehnologie, astfel încât să nu prezinte pericole pentru viitorul nostru. Deci sunt foarte îndreptățite toate aceste scepticisme, să spunem, pe care oamenii le au în ceea ce privește o tehnologie care este încă la început de drum. Mai precis, oamenilor le era frică de curentul electric, de becuri, , la început, dar și aceasta a trebuit să fie reglementat, astfel încât să nu pui mâna, să nu te curentezi. Cumva, standardizat.

Și cred că asta se încearcă în momentul de față și cu zona de inteligență artificială, astfel încât să poată fi dezvoltată într-un mod cât mai sănătos și cât mai bun pentru noi, oamenii, astfel încât să putem să evoluăm și să atingem noi posibilități pe care până acum nu le-am putut atinge pentru ca nu am avut tehnologia necesară. Dar este obligatoriu să o folosim.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *