Multe afaceri din România se plâng frecvent de lipsa de predictibilitate a legislației, de felul lipsit de transparență în care sunt discutate și adoptate modificările de taxe și impozite. Una dintre măsurile mult discutate a fost cea care prevedea eliminarea facilităților fiscale pentru programatori, măsură ce încă are nevoie de lămuriri din partea experților pentru a fi cât mai bine înțeleasă. Piața programatorilor a fost cea mai vizibilă, dar și alte firme care vând și dezvoltă diverse soluții digitale pentru alte business-uri s-au trezit că trebuie să acopere cumva aceste cheltuieli neprevăzute pentru a nu își pierde angajații sau pentru a nu le afecta veniturile.
Un exemplu este Kinderpedia, soluția digitală de management și comunicare pentru școli și grădinițe, care e prezentă în peste 2000 de școli și grădinițe din 27 de țări.
Kinderpedia este prezentă astăzi în România și în țări precum Portugalia, Spania, Bulgaria, Serbia, Polonia, Emiratele Arabe Unite, Qatar, Bahrain, Iordania, China, Coreea, Statele Unite, Peru etc. Deține hub-uri de dezvoltare în Lisabona și în Dubai și oferă suport utilizatorilor în limbile română, engleză, portugheză, spaniolă, italiană și arabă.
Kinderpedia a fost recunoscută în 2023 drept Software Product of the Year la Gala Premiilor de Excelență în Industria IT 2023, organizată de ANIS România. Kinderpedia a fost premiată în Gala Made in Romania 2023, un program Bursa de Valori București care indentifică si promovează companii de top din România. Bursa de Valori Bucuresti a lansat recent și cartea „Made in Romania: 15 companii pentru creșterea economiei românești și poveștile lor de succes”.
Economedia a discutat despre acest business și provocările pe care le întâlnește cu Evelina Necula, co-fondatoare a Kinderpedia.
Compania vrea să ajungă pe break-even în următoarele luni și să atragă o finanțare nouă, între 3 și 5 milioane euro.
Economedia: Cum este primit în școli și grădiniță produsul pe care l-ați dezvoltat?
Evelina Necula: Noi am dezvoltat o versiune beta încă din 2015 și în momentul în care am mers cu ea pe piață, răspunsul a fost foarte modest. În sensul în care ni se spunea „da, este foarte drăguț ce ați construit, dar nu suntem încă convinși că trebuie într-adevăr să ne mutăm de pe Whatsapp, de pe Facebook, de la avizier și să venim cu toată activitatea și toată comunicarea noastră într-un produs digital care are menirea aceasta să simplifice activitatea administrativă și să conecteze școala și familia”. Era mai degrabă ceva nice-to-have la momentul acela, decât o nevoie pentru educație.
Și au fost ani până prin 2017-2018 în care am făcut cercetare, am derulat proiecte pilot, am organizat conferințe și sesiuni de învățare pentru a crea acel bulgăre care să declanșeze schimbarea și să convingă școlile că au nevoie de tehnologie. Și în intervalul 2016-2018, cei mai mulți dintre utilizatorii noștri foloseau Kinderpedia gratuit. Am început am stabilit compania Kinderpedia SRL în 2018, când am atras și prima finanțare privată și abia atunci am început să avem un flux de venituri recurente, niște bani care, deși erau puțini în raport cu nevoile și cheltuielile noastre de la momentul acela și condițiile noastre de a crește produsul, totuși ne permiteau să mergem mai departe, să arătăm că există tracțiune, că există interes și că clădind pe acea bază putem să putem să dezvoltăm produsul.
Economedia: Cât de extinsă este aplicația acum?
Evelina Necula: Acum suntem în 2.000 de școli și grădinițe din 27 de țări. Practic am crescut în România, dar totodată am început gradual să ieșim din țară și am făcut asta prin trei mijloace diferite. Pe de o parte, ne-au găsit organic diverse școli și grădinițe din lume, pentru că noi am gândit Kinderpedia scalabilă chiar de la început. Ea a fost de la început multi-language, multi-currency. Soluția este în cloud, practic poate fi accesată de oriunde. Și ne-au găsit școli din Peru, din Iordania, din St Barts.
O altă direcție de creștere a fost cu ajutorul lanțurilor internaționale de școli și grădinițe și am început încă din 2019-2020 o colaborare cu Maple Bear, care este cea mai mare franciză educațională canadiană răspândită în 35 de țări din lume, cu 550 de unități.
Iar a treia direcție de creștere pentru noi a fost stabilindu-ne propriile echipe și propria prezență în diverse piețe și asta am putut să facem, evident, în limita resurselor pe care le-am avut. Ne-am orientat către Portugalia chiar înainte de pandemie, pentru că e o piață care, deși este mică, este internațională.
Și atunci versatilitatea Kinderpedia, ca un produs gândit de la început pentru piața educației globale, o făcea foarte potrivită pentru piața aceea. Și am crescut ulterior, începând cu 2021 și cu precădere 2022, și către zona Orientului Mijlociu, avem prezență în Dubai și de acolo cumva creăm un val prin care să promovăm Kinderpedia către zona piețelor asiatice. Acolo, educația privată, unde noi avem o afinitate foarte bună, este foarte dezvoltată și foarte dinamică. Dar și către zona Africii, unde avem șansa unui impact social semnificativ.
Economedia: În România, unde sunteți mai prezenți?
Evelina Necula: Suntem prezenți și în grădinițe, și în școli și în after school-uri și în centre de cursuri. Avem o pondere mai mare în educația privată, pentru că acolo am descoperit că luarea deciziei de a adopta o soluție precum a noastră este foarte pragmatică și se face pe criterii de calitate și de randament. Și atunci cumva este o limbă pe care noi, ca antreprenori, o vorbim foarte bine și ne este ușor să vorbim cu alți antreprenori și să le arătăm cum împreună putem să aducem valoare.
Totodată, am crescut bine, mai ales în ultimii ani, și cu ajutorul programului pilot de pilotare a catalogului electronic în școli și în sectorul public și considerăm că, mai ales odată cu răspândirea și cu cu lansarea fondurilor dedicate PNRR, vom vedea din ce în ce mai multă transformare a educației cu ajutorul tehnologiei și în zona publică.
Avem multe povești de succes și aici și acesta este un aspect de care toată lumea ar trebui să țină cont, ca atunci când ne uităm la segmentul public să ne uităm nu doar la ce cumpără școlile, ci și la ce folosesc în fiecare zi. Pentru că abia de acolo vine cu adevărat impactul, din acele soluții care ajung în mâinile profesori lor, ale elevilor, ale părinților, astfel încât să le simplifice modul de lucru.
Economedia: Cum percepeți toate schimbările fiscale din ultimii ani care vin dinspre Guvern, comunicate mai mult sau mai bine aplicate mai mult sau mai bine. Adică un business ca al dumneavoastră cum a fost afectat de toate modificările de impozitare din ultimii ani?
Evelina Necula: Evident că ne afectează și pe noi, ca pe toți antreprenorii, ne-a afectat eliminarea facilităților fiscale pentru programatori. Noi suntem un business de tehnologie și inovație, ceea ce înseamnă că o bună parte din cheltuielile noastre se duc în zona de cercetare-dezvoltare, o zonă în care angajăm și dezvoltăm permanent echipa de de programatori și nu a fost ușor să vedem aceste facilități eliminate.
Aș zice că în toți anii de când activăm pe piața aceasta ne-am dezvoltat cumva un mușchi al adaptabilității, cumva am învățat să anticipăm și neanticipabilul, să zic așa, și să să găsim căi de a ne adapta situațiilor curente, ceea ce cred că trebuie să facă la finalul zilei fiecare antreprenor. Desigur, ar fi minunat să avem mediu legislativ, un cadru fiscal mai stabil și mai predictibil, cu atât mai mult pentru companii cum este a noastră, care atrage capital internațional în România și care are și față de finanțatorii săi responsabilitatea aceasta de a arăta în transparență cum fondurile sunt folosite și cum avem într-adevăr o perspectivă asupra ce se va întâmpla cu investițiile noastre. Sperăm să se întâmple și asta, dar nu suntem extraordinar de optimiști, pentru că am trecut prin prea multe cicluri legislative ca să ne așteptăm că cei ce vin vor continua sau vor valida ideile celor dinainte.
Economedia: Și în contextul acesta cu multe schimbări, ce soluții ați găsit, de exemplu, la eliminarea acelei facilități și care e perspectiva pentru un termen scurt, cum cum vă vedeți business-ul evoluând?
Evelina Necula: Ca să ne adaptăm eliminării facilităților pentru angajații din industria IT a trebuit să realocăm fonduri din alte zone, deci automat a trebuit să devenim mai slăbuți și mai versatili în alte segmente. Asta a avut evident un impact asupra vizibilității, asupra ratei de creștere.
Ce vizează Kinderpedia pentru termenul mediu, scurt și mediu este să ajungem pe break-even și vom ajunge acolo în câteva luni, dar și să atragem o finanțare nouă, între 3 și 5 milioane euro, astfel încât să accelerăm creșterea atât în zona Europei, cât și a Orientului Mijlociu.
Economedia: Vedeți posibilă extinderea și către școlile publice, adaptarea acestei soluții?
Evelina Necula: Absolut. Avem o bază suficient de largă și suficient de multe povești de succes în zona școlilor publice încât, așa cum am făcut la început cu școlile private, să împingem acest bulgăre mai departe, pentru că vorbim de inerție. Și, din păcate, sistemul educațional până astăzi a lăsat această inerție să existe, nu a dat niște măsuri foarte ferme în ceea ce privește transformarea digitală și în continuare ea pare să treneze. Da, există acest proiect pilot al catalogului electronic, ceea ce înseamnă că școlile care aderă la proiect pot să folosească exclusiv catalogul electronic și să renunțe complet la cel pe hârtie, dar e un program care a început timid, care s-a dezvoltat încet. Am vrea să vedem din partea Ministerului Educației mai mult curaj, mai multă implicare în convingerea școlilor că acesta este viitorul și că nu e nevoie să fie obligatoriu și că nu trebuie să aștepte „mătura și fărașul digitalizării” să-i împingă din urmă și să-i aducă în secolul 21. Ar fi bine ca liderii școlilor, liderii care sunt astăzi în școlile publice să vadă asta ca pe o oportunitate de transformare de care pot beneficia chiar astăzi. Și tot timpul dintre momentul prezent și cel în care catalogul electronic va deveni obligatoriu va deveni o normalitate. Să fie o perioadă de învățare, o perioadă în care să poți să te dezvolți, în care să poți să greșești, să poți să faci mai bine și să-ți pregătești toată comunitatea școlară pentru un viitor eminamente digital.