INTERVIU Problema abandonului școlar: Cum pot companiile și ONG-urile să reducă una dintre cele mai grave probleme naționale/„A rămâne indiferent la problema abandonului școlar este ca și cum ai căra o bicicletă în spate în loc să te urci pe ea și să pedalezi”

WhatsApp Image 2022-04-20 at 16.02.50

În România, unu din patru copii din mediul rural renunță la școală înainte de a ajunge în clasa a VIII-a, lipsa resurselor materiale și rezultatele școlare foarte slabe fiind printre principalele cauze ale abandonului. Anual, peste 45.000 de copiii României abandonează școala, iar 44,3% dintre copiii din mediul rural se află în pragul sărăciei și a excluziunii sociale. Pentru a combate abandonul școlar, eMAG și Fundația Nouă ne pasă lansează campania „Educația nu se oprește niciodată”.

Într-un interviu acordat G4Media și Economedia, Tudor Vlad, președintele Fundației Nouă ne pasă (FNNP) și Tudor Manea, CEO eMAG, au vorbit despre cum ar putea preveni abandonul școlar, ce face mediul de business în colaborare cu statul pentru a reduce această problemă națională, precum și în ce alte direcții și-ar dori Fundația „Nouă ne pasă” să mai ajute, pe viitor.

Economedia: De ce credeți că abandonul școlar este un fenomen des întâlnit în România? Există doar motive financiare sau sunt și altele?

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Tudor Vlad, Președinte FNNP: Este un cumul de factori, din punctul meu de vedere, lipsa resurselor financiare este doar unul dintre ei. Trebuie să ținem seama și de faptul că modalitatea standard de predare nu face ca materia să fie interesantă pentru copii și că fără sprijinul părinților un copil normal nu poate obține rezultate semnificative la școală. Dacă le punem doar pe acestea trei împreună și ne uităm la o comunitate rurală unde părinții nu au nici bani pentru meditații și nici pregătirea necesară pentru a-și ajuta copiii la lecții, iar învățătorii și profesorii din școală nu au neapărat o chemare specială pentru cariera didactică, cred că rezultatul este de la sine înțeles. Din păcate, pe lângă aceste trei motive menționate aici pot apărea multe altele care țin de situația școlii și a comunității – clase simultane dacă nu sunt suficienți copiii în școală (un viciu al procedurii de finanțare a salariilor profesorilor), navetă incomodă sau scumpă, marginalizare datorită condiției sociale, etc.

Cum am putea preveni abandonul școlar?

Tudor Vlad, Președinte FNNP: Putem preveni abandonul școlar dacă tratăm corect toate aceste probleme menționate mai sus. Noi știm doar despre situațiile din comunitățile rurale unde am implementat centre after school. Aici, dacă le oferim copiilor din zona defavorizată a comunității o masă caldă la școală și îi pregătim separat, în grupe mici și omogene, rezultatele încep să apară. Acestor copii nu le lipsesc doar informațiile predate la școală, ci și încrederea în sine. Dacă profesorii cu care lucrează la after school înțeleg aceasta și reușesc să se apropie de ei pentru a le da curaj și a-i ajuta să se integreze în grupul colegilor, partea cea mai dificilă a problemei a fost rezolvată. Mai departe e doar treabă de calcule.

Ce face eMAG concret pentru a ajuta în această privință? Cum ajungeți mai aproape de copiii din mediul rural pentru a-i încuraja să nu renunțe la școală?

Tudor Manea, CEO eMAG: De peste 10 ani suntem implicați în programe de educație remedială alături de Fundația Nouă ne pasă, care a demonstrat că are un impact vizibil în comunitățile unde activează și poate schimba vieți. De asemenea eMAG pune la dispoziție platforma pentru donații pentru ca centrele din programul Nouă ne pasă să ajungă în cât mai multe locuri și să îi susținem împreună pe profesorii care s-au luptat pentru ca fiecare copil care le-a trecut prin mână să nu renunțe.

Cum ar trebui mediul de business să lucreze cu statul pentru a reduce sau rezolva această problemă națională?

Tudor Manea, CEO eMAG: Suntem într-un moment în care România nu se mai poate dezvolta fără educație și este nevoie de un demers de investiții constante atât din partea statului, cât și din partea companiilor pentru a îmbunătăți situația și a contribui la progres în societate. Pe lângă programe cu impact la nivel local, care sunt implementate de mulți ani, mediul de business contribuie și prin consultări cu autoritățile, împărtășind din experiențele actuale și oferind exemple de bune practici cu impact demonstrat, cum este și programul Nouă ne pasă în ce privește problema abandonului școlar.

Educația este prima direcție în care în care ne-am concentrat eforturile încă de acum mai bine de 10 ani și face parte din platforma noastră de sustenabilitate „Responsabilitatea noastră nu se oprește niciodată”. Noi am ales să ne ducem la vârful și la baza sistemului educațional cu investiții care să aducă un impact real în societate. Nu putem vorbi de un progres al societății dacă ne-am axa doar pe o direcție și i-am lăsa în urmă pe cei mai defavorizați dintre copii, este nevoie de un sistem incluziv.

Dacă la vârf ne-am concentrat pe centrele de performanță „Hai la olimpiadă” implementate în toată țara, la bază ne-am axat pe principala problema socială cu care ne confruntăm, abandonul școlar, atacând problema lipsei profesorilor și a analfabetismului funcțional ridicat, mai ales în zona rurală.

Pentru că suntem prezenți de atât de mulți ani, iar impactul programelor Fundației este unul demonstrat, am reușit să atragem o comunitate de oameni, dar și comunitatea de clienți eMAG care susțin anual educația cu donații. Acum ne dorim să ducem acest demers și mai departe și să aducem în atenția întregii societăți povestea profesorilor și a claselor care nu se lasă de educație și care pot inspira oamenii să fie parte din proiect.

Ce îi lipsește școlii românești pentru a preveni singură abandonul școlar?

Tudor Vlad, Președinte FNNP: Până acum i-a lipsit sinceritatea și o finanțare dedicată pentru a trata aceste situații. Acum se pare că problema a fost asumată și că au fost alocate și fondurile necesare. Dar după recuperarea masei de copii care sunt acum pe cale să renunțe la școală, ar trebui tratată cauza mai profundă – școala trebuie să se facă … doar la școală. Nici în rural și nici în urban nivelul copiilor nu trebuie să mai depindă de pregătirile care se fac în particular. Trebuie gândit un curriculum și un program școlar în care fiecare copil să aibă șansa să asimileze materia fără ajutorul părinților și al meditatorilor.

Ce impact pentru societate credeți că are fiecare copil salvat de la abandon școlar?

Tudor Vlad, Președinte FNNP: Un copil care nu termină școala are toate șansele să devină un adult dependent de ajutoare sociale. Pe de altă parte, un tânăr cu un parcurs educațional complet va intra automat în câmpul muncii. Impactul negativ al abandonului școlar poate fi calculat ca diferență dintre creșterea pe care o aduce economiei un om activ și format corect (atât profesional dar și etic și moral) și suma totată a ajutoarelor sociale pe care le va plăti statul pentru un cetățean care nu are nicio pregătire. Cred că a făcut o firmă de consultanță calculul acesta, dar ca idee generală, a rămâne indiferent la problema abandonului școlar este ca și cum ai căra o bicicletă în spate în loc să te urci pe ea și să pedalezi. Ceea ce ar trebui să înțeleagă toată lumea este că abandonul școlar din zonele rurale nu este doar o problemă a oamenilor din comunitățile respective, ci este problema noastră a tuturor. Noi plătim pentru acele ajutoare sociale.

Ați finanțat deja numeroase centre afterschool în toată țara. Ce rezultat au avut, au redus punctual abandonul școlar sau absenteismul? S-au îmbunătățit performanțele școlare ale elevilor care au beneficiat?

Tudor Vlad, Președinte FNNP: Programul nostru a fost lansat în anul școlar 2016-2017, cu un pilot făcut pe 6 comunități. Ulterior am tot extins, acum suntem prezenți în 84 de comunități; dacă n-am fi observat că există rezultate n-am fi continuat. Obiectivul nostru a fost să-i aducem la centrele after school Nouă ne pasă pe acei copii care nu au sprijin acasă pentru a ține pasul cu ce se predă la școală, să participe la cursurile centrelor timp de minim 3 ani și să promoveze evaluarea națională de la finalul ciclului gimnazial. Acolo unde centrele funcționează, absenteismul devine aproape inexistent, rezultatele la matematică și română însă nu sunt chiar la nivelul pe care ni l-am dori. Există o creștere de aproximativ 0,5 puncte la matematică și 1 punct la limba română într-un an școlar și cel mai important este că acești copii capătă o direcție și se integrează în comunitatea școlară. În general avem o abordare matematică, colectăm date și le întoarcem pe toate fețele, căutăm soluții împreună cu profesorii pentru rezultate mai bune, etc. Totuși, în lucrul cu profesorii care implementează centrele after-school aflăm tot felul de povești care ne fac ca, în unele cazuri, să ne bucurăm că un copil continuă să vină la școală și are astfel șansa de a-și trăi copilăria în loc să fie trimis la muncă de la 12 ani. Uneori această ”muncă” nu înseamnă neapărat mersul cu oile la câmp sau căratul nisipului cu roaba, există și variante la care de obicei refuzăm să ne gândim. În cazul acestor copii contează mai puțin dacă reușesc nota 5 la final de clasa a VIII-a, important este să rămână alături de noi.

Prin programul de granturi „Nouă ne pasă” finanțați proiecte din domeniul educației. Cum le alegeți pe cele câștigătoare?

Tudor Vlad, Președinte FNNP: Așa cum ne-am alege noii colegi dintr-o serie de CV-uri pe care le primim.

Cât donează clienții eMAG către Fundație pentru a susține educația și cum îi convingeți să o facă?

Tudor Manea, CEO eMAG: Clienții noștri au demonstrat o mobilizare exemplară atunci când am mers către ei și le-am cerut susținerea pentru a rezolva împreună probleme care ne priveau pe toți, fie pentru programele Fundației Nouă ne pasă, fie pentru a ajuta medicii din linia întâi sau, și mai recent, în sprijinul populației ucrainene afectate de conflictul militar. Pentru proiectele Fundație, clienții eMAG au donat aproximativ 6,7 milioane de lei în ultimii ani.

Ce fonduri a investit Fundația până în prezent în educație și care sunt planurile financiare de viitor?

Tudor Vlad, Președinte FNNP: Investiția Fundației în educație este de 20.067.090 lei până în prezent (octombrie 2012 – aprilie 2022).

În ce alte direcții și-ar dori Fundația „Nouă ne pasă” să mai ajute, pe viitor?

Tudor Vlad, Președinte FNNP: Deocamdată suntem concentrați pe pregătirea la nivel competitiv în domeniile STEM, pentru că  doar așa se pot forma profesioniști de valoare, pe reorientarea copiilor care nu văd în școală o cale de urmat și, mai de curând, pe formarea de programatori din rândul copiilor pasionați de informatică. Anul acesta vrem să relansăm un program care a intrat în așteptare odată cu pandemia, 140 de bătăi pe minut, un program prin care dorim să introducem practica sportivă în programul tuturor copiilor; avem convingerea că sportul trebuie să facă parte din procesul de formare, este o componentă esențială a procesului educațional. Din fericire sunt din ce în ce mai multe organizații care acționează în aceleași direcții cu noi, ceea ce ne dă curaj să mergem mai departe. După ce se rezolvă toate aceste probleme, o să mai vedem, nu cred că sunt șanse să ne plictisim.

Din 2016, programul „Nouă ne pasă” a crescut și a ajuns în cele mai îndepărtate și sărace zone: de la șase școli din cinci județe, programul a crescut la 84 de școli din 31 de județe, cu 2.422 de copii susținuți de 377 de profesori în anul școlar 2021 – 2022. În urma participării în program, prezența la școală a copiilor s-a îmbunătățit cu 80%, iar notele au cresc cu aproximativ un punct  în decursul unui an școlar.

Campania „Educația nu se oprește niciodată” face parte din platforma de sustenabilitate eMAG „Responsabilitatea noastră nu se oprește niciodată” și reprezintă și un omagiu pentru profesorii din programele de recuperare „Nouă ne pasă” dezvoltate de Fundația Nouă ne pasă, care îi învață pe copii că cea mai importantă lecție este aceea de a nu renunța.

Oricine poate susține programul Nouă ne pasă cu o donație direct din aplicație sau din site pe
www.emag.ro/nouanepasa atunci când achiziționează un produs și poate astfel contribui la
susținerea orelor de educație remedială pentru copiii cu risc de abandon școlar.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.