Investițiile statului au depășit 13,13 miliarde lei după primele patru luni ale anului, maximul ultimilor nouă ani (de când sunt publicate cifre detaliate), arată datele analizate de Economedia. Cifrele ridicate vin datorită accelerării absorbției de fonduri europene. Cu toate acestea, deficitul bugetar depășește investițiile, fiind de asemenea unul din cele mai ridicate din perioada analizată.
Cheltuielile cu investițiile s-au ridicat așadar la 13,13 miliarde lei, în perioada ianuarie-aprilie 2021, fiind cu 3,17 miliarde lei mai mari față de aceeași perioadă a anului precedent.
Această creștere vine în contextul în care oricum și anul trecut investițiile au crescut puternic, în primele patru luni, la 9,96 miliarde lei, cea mai mare sumă din 2013 până în prezent, în ciuda faptului că martie și aprilie 2020 au fost primele luni din criza coronavirus, cu lockdown general.
Cheltuielile de investiții au fost realizate în procente similare cu bani de la bugetul de stat și din fonduri europene. Mai precis, 6,26 miliarde lei au fost investiții finanțate din fonduri naționale, iar 6,86 miliarde lei au fost proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile.
Totuși, se remarcă o creștere mai accentuată a proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile postaderare, acestea reprezentând 52,3% din totalul cheltuielilor pentru investiții pe primele patru luni ale anului 2021, sumele cheltuite fiind cu 2,5 miliarde lei mai mari decât în perioada similară de anul trecut.
Specialiști consultați de Economedia afirmă că această creștere puternică a investițiilor, în special a celor cu finanțare europeană, vine în contextul în care proiectele din exercițiul financiar 2014-2020 ajung la maturitate și este accelerată cheltuirea banilor europeni pe aceste proiecte care trebuie încheiate în curând.
Recent, ministrul Transporturilor Cătălin Drulă anunța o execuție bugetară record pe fonduri europene. Potrivit lui, până pe 28 aprilie, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a reușit să absoarbă 1,384 miliarde de lei prin proiecte finanțate din fonduri europene.
Față de aceeași perioadă a anului trecut, este o creștere de aproape 14%, iar față de 2019 de 135%.
„Este rodul șantierelor de infrastructură deschise în toată țara! Acești bani se văd concret în proiectarea și execuția drumurilor expres și a autostrăzilor (de exemplu: A0, Autostrada Sibiu – Pitești, drumul expres Craiova – Pitești, A7, A8, Autostrada Transilvania, Podul de la Brăila) și în modernizarea liniilor de cale ferată – spre exemplu, Brașov – Sighișoara – Simeria – Arad sau București – Giurgiu”, afirma Drulă.
Cu toate acestea, creșterile puternice ale investițiilor în ultimii doi ani vin în contextul în care și deficitele înregistrate în primele patru luni din 2021 și 2020 sunt cele mai ridicate din ultimii nouă ani.
Investiții
(miliarde lei) |
Excedent/Deficit
(miliarde lei) |
Deficit % PIB | |
2021 | 13,13 | -20,7 | -1,81 |
2020 | 9,96 | -26,82 | -2,48 |
2019 | 6,8 | -11,4 | -1,1 |
2018 | 5,9 | -6,05 | -0,65 |
2017 | 2,9 | 1,4 | 0,17 |
2016 | 7,2 | 0,13 | 0,02 |
2015 | 5,3 | 6 | 0,85 |
2014 | 5,9 | -1,87 | -0,28 |
2013 | 9,7 | -7,5 | -1,2 |