Japonia și-a intensificat eforturile pentru a recupera decalajul în materie de digitalizare, ți a început să spună unui public reticent că trebuie să se înscrie pentru a obține un ID digital sau ar putea pierde accesul la asigurarea publică de sănătate.
Inițiativa se referă la atribuirea de numere persoanelor, similar cu numerele de securitate socială din SUA. Mulți japonezi se tem că informațiile ar putea fi folosite în mod abuziv sau că informațiile lor personale ar putea fi furate. Unii consideră efortul My Number drept o încălcare a dreptului lor la intimitate, scrie Associated Press.
Astfel, sistemul care a luat startul în 2016 nu a prins niciodată pe deplin. Aparatele de fax sunt încă ceva obișnuit, iar mulți japonezi își desfășoară o mare parte din afaceri în persoană, cu bani lichizi. Unele proceduri birocratice pot fi efectuate online, dar multe birouri japoneze încă cer “inkan”, sau sigilii pentru ștampilare, pentru identificare și insistă ca oamenii să aducă formulare pe hârtie la birouri.
Acum, guvernul le cere oamenilor să solicite carduri de plastic My Number, echipate cu microcipuri și fotografii, care să fie conectate cu permisele de conducere și asigurarea publică de sănătate. Cardurile de asigurare de sănătate utilizate în prezent, care nu au fotografii, vor fi eliminate la sfârșitul anului 2024. Oamenii vor fi obligați să folosească în schimb cardurile My Number.
Acest lucru a stârnit reacții de respingere, o petiție online care cere continuarea cardurilor de sănătate actuale a strâns peste 100 000 de semnături în câteva zile.
Japonezii nu au încredere în felul în care autoritățile gestionează datele
Opozanții schimbării spun că sistemul actual funcționează de zeci de ani și că trecerea la sistemul digital ar necesita muncă suplimentară într-un moment în care pandemia încă pune la grea încercare sistemul medical.
Însă reticența față de trecerea la digital se extinde dincolo de sistemul de sănătate. După numeroase scandaluri legate de scurgeri de informații și alte greșeli, mulți japonezi nu au încredere în modul în care guvernul gestionează datele. De asemenea, ei sunt precauți cu privire la excesele guvernului, parțial o moștenire a regimurilor autoritare de dinainte și din timpul celui de-al Doilea Război Mondial.
Saeko Fujimori, care lucrează în domeniul drepturilor de autor în domeniul muzical, a declarat că ar trebui să obțină informații despre My Number de la persoanele cu care colaborează, dar multe dintre ele se feresc să le dea. Și nimeni nu este atât de surprins că are probleme în a obține aceste informații, având în vedere cât de nepopular este sistemul.
“Are un microcip în el, ceea ce înseamnă că ar putea exista o fraudă”, a declarat Fujimori, care are un My Number, dar nu intenționează să obțină noul card. “Dacă o mașină citește toate informațiile, acest lucru poate duce la greșeli și în sectorul medical.”
“Dacă acest lucru ar veni din partea unei conduceri de încredere și economia ar fi prosperă, poate că ne-am gândi la asta, dar nu acum”, a spus Fujimori.
S-ar putea ca ceva drastic să trebuiască să se întâmple pentru ca oamenii să accepte astfel de schimbări, la fel cum a fost nevoie de o înfrângere devastatoare în cel de-al Doilea Război Mondial pentru ca Japonia să se transforme într-o putere economică, a declarat Hidenori Watanave, profesor la Universitatea din Tokyo.
“Există rezistență întâmpinată peste tot”, a spus el.
Digitalizarea ar putea duce la pierderea unor locuri de muncă
Japonezii se mândresc în mod tradițional cu o manoperă meticuloasă, de calitate artizanală și mulți se dedică, de asemenea, să țină cu grijă evidența documentelor și să le arhiveze cu grijă.
“Sunt prea mulți oameni îngrijorați că locurile lor de muncă vor dispărea. Acești oameni văd digitalizarea ca pe o negare a muncii lor din trecut”, a spus Watanave, care își scrie numele de familie cu “v” în loc de obișnuitul “b”.
În plus, notează AP, procesul de digitalizare a unui număr My Number existent necesită mult timp și este foarte analogic. Trebuie să se completeze și să se trimită înapoi formularele trimise prin poștă. Termenul inițial de luna trecută a fost prelungit, dar numai aproximativ jumătate din populația japoneză are un My Number, potrivit guvernului.
“Ei continuă să eșueze în tot ceea ce este digital și nu avem amintiri de transformare digitală de succes din partea guvernului”, a declarat Nobi Hayashi, consultant și expert în tehnologie.
Hayashi a citat ca exemplu recent Cocoa, aplicația guvernamentală de urmărire a COVID-19, care s-a dovedit nepopulară și adesea ineficientă. El spune că efortul de promovare digitală trebuie să fie mai mult “orientat spre viziune”.
Luni, prim-ministrul Fumio Kishida a recunoscut îngrijorările legate de cardurile My Number. El le-a spus parlamentarilor că vechile carduri de asigurare de sănătate vor fi eliminate treptat, dar guvernul va face în așa fel încât oamenii să continue să folosească asigurarea publică de sănătate dacă vor contribui la un plan de sănătate.
Ministrul japonez al afacerilor digitale, Taro Kono, a recunoscut într-un interviu recent acordat agenției The Associated Press că este nevoie de mai mult pentru a convinge oamenii de beneficiile pe care le aduce trecerea la digital.
“Pentru a crea o societate digitalizată, trebuie să lucrăm la dezvoltarea unei noi infrastructuri. Cardurile My Number ar putea servi ca un pașaport care va deschide astfel de uși”, a declarat Kono. “Trebuie să câștigăm înțelegerea oamenilor, astfel încât cardurile My Number să fie folosite în toate tipurile de situații”.