PSD vrea să ,,spele” rușinea de la începutul anului 2018 atunci când, într-o gafă diplomatică grosolană, l-a lăsat pe premierul Japoniei Shinzo Abe fără primire oficială de același rang la Aeroportul Otopeni, situația penibilă fiind cauzată de demisia primului ministru, Mihai Tudose. Vicepremierul Sorin Grindeanu s-a întâlnit astăzi la Ministerul Transporturilor cu Excelența sa, Ambasadorul Japoniei la București, Hiroshi Ueda pentru discuții privind relațiile de colaborare bilaterale în domeniul transporturilor și mai ales a proiectelor strategice, niponii fiind implicați în două investiții majore : Podul peste Dunăre de la Brăila și Magistrala de Metrou M 6 Gara de Nord- Aeroport Otopeni.
Pentru al treilea pod suspendat din Europa ca lungime, supranumit ,,Golden Gate” de România, constructorul este o asociere italo-niponă, specialiștii japonezi de la IHI Infrastructure fiind responsabili cu întinderea cablurilor principale între blocurile de ancoraj, una dintre cele mai spectaculoase și dificile etape, recent încheiată.
Cât privește Magistrala de Metrou M 6 până la Aeroportul Otopeni, România ,,bifează” o contraperformanță : în 2010, România a luat un credit de peste 300 de milioane de Euro de la Banca Japoniei pentru construirea liniei, credit pentru care plătește dobândă, dar pe care încă nu îl folosește în lipsa unui contract semnat. Despre controversa și rentabilitatea secțiunii Băneasa-Otopeni, Economedia a scris aici.
În 2021, s-au împlinit 100 de ani de la stabilirea relațiilor diplomatice între România și Japonia, momentul fiind marcat chiar pe șantierul podului de la Brăila iar astăzi, la discuțiile cu ambasadorul Ueda, ministrul Grindeanu a subliniat că Japonia este unul dintre primul investitor asiatic din România : ,, Am discutat despre relațiile de colaborare bilaterale, în domeniul transporturilor și am pus accent pe proiectele de importanță strategică.