Pandemia a adus unor companii mari o productivitate record, însă cu un volum de muncă, cel puțin la începutul pandemiei, dublat. Este și cazul Grupului Bosch, pentru care digitalizarea a fost foarte importantă. Compania este prezentă pe piaţa din România de peste 25 de ani şi numără peste 8.000 de angajaţi în cinci entităţi din ţară.
Raluca Romanu, General Manager la Bosch Service Solutions România Timișoara, a povestit pentru Economedia prin ce schimbări a trecut compania.
Vezi integral VIDEO cu Raluca Romanu, Bosch Timișoara
Filmare: Economedia. Montaj: Ovidiu Micsik / Inquam Photos
Cum ați reușit să vă adaptați în perioada pandemiei?
Raluca Romanu: Pot să spun că noi am fost printre norocoși, în sensul în care dispuneam deja de o structura tehnică bine pusă la punct și am putut într-o săptămână să avem mare parte din colegi lucrând de acasă și în două săptămâni pe toată lumea. Deci am fost chiar bine puși la punct din acest punct de vedere și serviciile s-au putut derula foarte bine, colegii s-au putut mobiliza exemplar. Am avut chiar nivel record de satisfacție și al clienților și al angajaților. Business-ul nu a scăzut, suntem bine.
A crescut productivitatea?
Raluca Romanu: În anumite cazuri da, avem colegii care se ocupă de IT global au trecut prin niște săptămâni extrem de grele la începutul pandemiei. Imaginați-vă că grupul care depășește 400 de mii de angajați a trecut dintr-o dată în online. Au fost depășiri de volume cu sută la sută, cu două sute la sută. În general ne străduim să păstrăm un echilibru de lucru, în ceea ce privește viața privată și viața în companie, ceea ce a devenit mult mai greu în pandemie. Oferim colegilor suport inclusiv în partea aceasta, în a se putea detașa, în a-și putea păstra un echilibru, pentru că este important.
Ținem la sănătatea și la securitatea oamenilor. Aș spune că acele companii care nu au putut să lucreze doar din home office au avut niște dificultăți în plus în asigurarea fluxurilor separate de intrare, de ieșire. Am avut colegii în alte site-uri unde a fost dificil de negociat cu clienții lucratul de acasă, datorită confidențialității datelor sau anumitor caracteristici speciale. În cele din urmă fiecare și-a găsit felul propriu, potrivit echipei sale de a trece cu bine.
Model hybrid de lucru?
Raluca Romanu: Noi da, cu siguranță. E adevărat că asta e și esența serviciilor noastre. Noi lucrăm, aici în România, servicii care sunt derulate la nivel global. Clienții noștri se întind pe toate continentele, pe toate fusurile orare. Pentru noi nu era nimic nou, doar scala la care am dus acest aspect. De la pondere de 5-10 la sută de work from home am ajuns la sută la sută. Da, cu siguranță colegii au ținut sus și productivitatea. E un efort. Unii dintre ei își doresc foarte tare să se întoarcă, alții sunt foarte bine așa cum sunt. Foarte probabil vom reveni în sistem hybrid.
Dat fiind faptul că noi în Timișoara am avut rată de infecție foarte mare, carantină, noi am ținut oamenii acasă. Acum în 7 iunie vom începe să deschidem treptat în condițiile în care nu crește rata de infectare, cu respectarea desigur a tuturor restricțiior, distanțării.
Investiții în electronice, digitalizare?
Raluca Romanu: În infrastructură da, unde a fost nevoie să investim a fost în numărul de laptopuri, pentru că pentru o parte de colegi aveam echipamente statice, aveam desktop-uri, dar ne-am mobilizat cu un efort fantastic al colegilor care s-au implicat din decembrie anul trecut cu tot ce a fost necesar.
Soluții noi de digitalizare nu am adus, pentru că le-am avut în casă, de la comunicare până la semnătură electronică, am fost pregătiți pentru asta.
Ce concluzii tragem după această pandemie?
Raluca Romanu: Că suntem mai puternici decât am crezut și, cel puțin în cazul nostru, că suntem înconjurați de niște oameni extraordinari alături de care putem trece prin orice.
În cazul companiei dumnevoastră ați observat niște posturi la care se poate renunța ori dezvolta?
Raluca Romanu: Industria noastră se uită la posibilitatea că joburile foarte rutiniere, poate cu un nivel mai scăzut de competență, să fie automatizate, fie în cele din urmă externalizate în alte părți ale lumii. Aș spune că suntem destul de pregătiți pentru asta, pentru că Timișoara este un hub de competență înaltă, atât în punct de vedere al specificului de limbă străină, cât și din punct de vedere al profilelor foarte înalte: avem specialiști în software, digitalizare, avem oameni care sunt la nivel avansat pe controlling, de achiziții la nivel global. Noi vedem oportunitate venind și din criză și din această pandemie.
Care ar fi această oportunitate?
Raluca Romanu: Business adițional. Am arătat clar că știm să facem lucruri mult mai avansate, suntem ceea ce se numește un hub european pentru serviciile din cadrul grupului de contabilitate, controlling, software. Ne-am dovedit valoarea și începem să ne dezoltăm.
Ce a fost cel mai greu?
Raluca Romanu: Separarea unii de alții, suntem o familie mare, lucrăm de foarte mulți ani împreună. Avem o chimie și o bucurie de a ne întâlni, de a lucra împreună. Ne-a lovit separarea și ne bucurăm încetul cu încetul că reușim să ne revedem.
Sfat? Ce ați învățat dumnevoastră în această perioadă și ce ar trebui să aplice ei?
Raluca Romanu: Digitalizare de 3 ori! Atunci când ești pregătit în acest aspect, ai și o capacitate de reacție mai rapidă și sustenabilă. Am apreciat, de exemplu, că guvernul s-a străduit să reacționeze destul de rapid, s-a străduit să sprijine economia mai ales industria care a fost lovită sau ramurile industriale care au fost lovite. Am avea nevoie în continuare să investească în digitalizare în a face lucrurile mai simple, mai accesibile, mai nebirocratice.