Legea pentru reducerea emisiilor de CO2 ale camioanelor a primit aprobarea finală din partea țărilor UE/ Camioanele diesel trebuie să reducă emisiile cu 90% până în 2040/ Autobuzele diesel noi vor fi eliminate din 2035/ Ce țări s-au opus

camion, camioane, autostrada Sursa foto: Pixabay / Sabine

Țările Uniunii Europene au dat luni aprobarea finală în Consiliul European pentru o lege de reducere a emisiilor de dioxid de carbon provenite de la camioane, care va impune ca majoritatea vehiculelor grele noi vândute în UE începând cu 2040 să fie lipsite de emisii, scrie Reuters.

Legea va impune o reducere cu 90% a emisiilor de CO2 ale vehiculelor grele noi până în 2040. Aceasta înseamnă că producătorii vor trebui să vândă o mare parte din camioanele complet lipsite de emisii de CO2 – inclusiv vehicule electrice și cele care funcționează pe bază de combustibil pe bază de hidrogen – pentru a compensa orice vânzări rămase de vehicule noi cu emisii de CO2 în 2040.

Majoritatea camioanelor de pe drumurile europene funcționează în prezent cu motorină, care produce emisii de gaze cu efect de seră și poluanți atmosferici legați de cancerul pulmonar și de bolile respiratorii. Vehiculele de mare tonaj produc un sfert din emisiile generate de transportul rutier din Europa.

Producătorii de camioane vor trebui, de asemenea, să reducă emisiile de CO2 ale flotelor lor cu 45% până în 2030 – înlocuind obiectivul existent de 30% – și cu 65% până în 2035.

Începând cu 2030, 90% din autobuzele urbane noi vândute în UE vor trebui să aibă emisii zero, urmând să ajungă la 100% în 2035.

Grupul european ACEA a descris politica UE ca fiind cea mai ambițioasă din lume și a declarat că obiectivele vor fi atinse numai dacă guvernele le vor însoți cu o dezvoltare rapidă a 50.000 de puncte de încărcare electrică publice pentru camioane până în 2030.

Politica UE privind emisiile de CO2 ale camioanelor a fost aprobată de țările UE și de Parlamentul European, ceea ce înseamnă că poate deveni lege.

Aceasta în ciuda plângerilor recente din partea Germaniei și a deputaților de centru-dreapta din UE, care doreau ca politica să permită vânzarea unui număr mai mare de camioane cu motoare cu ardere internă după 2040, dacă acestea funcționează cu combustibili cu emisii neutre de CO2.

La votul de luni, doar Italia, Polonia și Slovacia s-au opus politicii, în timp ce Republica Cehă s-a abținut, a declarat pentru Reuters un oficial UE.

Pentru a obține sprijinul Germaniei, țările UE au adăugat luna trecută un preambul la lege, potrivit căruia Comisia Europeană va lua în considerare elaborarea unor norme în viitor pentru a lua în considerare, în vederea atingerii obiectivelor, camioanele care funcționează cu carburanți cu emisii neutre de CO2.