În 2023, rețeaua feroviară a UE avea 200.947 km de linii de cale ferată, cele mai mari densități regăsindu-se în și în jurul principalelor orașe și a altor centre ale populației, arată datele Eurostat, biroul statistic al UE.
Cea mai mare densitate a rețelei feroviare a fost înregistrată în Cehia, cu 123,2 metri de linii de cale ferată pe km². Alte țări UE cu densități ridicate au fost Belgia (119,2 m/km²), Germania (109,5 m/km²) și Luxemburg (104,8 m/km²).
La polul opus, cele mai mici densități ale rețelei feroviare au fost înregistrate în Grecia (14,0 m/km²) și Finlanda (19,4 m/km²). Densități scăzute au fost înregistrate și în Suedia (26,8 m/km²), Estonia (27,2 m/km²), Portugalia (27,8 m/km²), Letonia (28,9 m/km²) și Irlanda (29,8 m/km²). În România, procentul era de 45,3%, peste Bulgaria (36,6%), dar mult sub Ungaria (81,5%).
Extinderea liniilor feroviare de mare viteză în UE
În rețeaua feroviară a UE, liniile de cale ferată de mare viteză proiectate pentru viteze de 250 km/h sau mai mari depășesc adesea frontierele naționale, facilitând călătoria de mare viteză fără întreruperi în întreaga UE. Această rețea interoperabilă a înregistrat o creștere semnificativă în ultimul deceniu. Din 2013 până în 2023, aceasta s-a extins cu 2 744 km (+47,2%), ajungând la 8 556 km.
În 2023, Spania conduce cu 3 190 km de linii de mare viteză, o creștere de 66% față de 1 919 km în 2013, urmată de Franța cu 2 748 km (+35% față de 2 036 km), Germania cu 1 163 km (+32% față de 881 km) și Italia cu 1 097 km (+63% față de 675 km). Belgia a înregistrat 211 km de linii de mare viteză, iar Țările de Jos 90 km (ambele neschimbate față de 2013). Danemarca numără 57 km, inaugurați în 2019.