ASF în Parlament, explicații privind insolvența Euroins. Autoritatea de Supraveghere a dat amenzi “consistente” pentru Euroins, de 16 milioane lei, într-un an de zile şi jumătate, se apără șeful Autorității/ Vicepreședinte ASF: Piața românească de asigurări, în special pe segmentul de RCA, are o defecțiune structurală/ Gaură de 250 de milioane, după căderea Euroins

asigurare auto rca Sursa foto: assets.publishing.service.gov.uk

Fondul de Garantare a Asiguraților va trebui să acopere o “gaură” de 250 de milioane de euro, estimează ASF. Conducerea Euroins a fost sancţionată, iar ASF a dat amenzi “consistente”, de 16 milioane lei cumulate, într-un an de zile şi jumătate, a spus preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), Nicu Marcu, la audierea luni în comisiile de specialitate ale Senatului. Piața românească de asigurări, în special pe segmentul de RCA, are o defecțiune structurală, a spus azi Cristian Roșu, vicepreședinte al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). Cum s-a ajuns la două prăbușiri majore pe piața RCA în doar doi ani și la 4 pe perioadă mai lungă (Carpatica, Astra, City Insurance, Euroins)? De ce nu s-au luat măsuri la timp? De ce avem companii care controlează o parte atât de mare din piață? Ce se întâmplă cu păgubiții? Sunt doar câteva dintre întrebările lansate.

UPDATE: Preţul poliţelor RCA nu o să crească în urma falimentului Euroins pentru că deja sunt luate măsuri astfel încât tarifele practicate de către asigurători să rămână în piaţă cele din 2022, a declarat, luni, preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară, Nicu Marcu, la ieşirea de la audierile din comisiile reunite de specialitate din Senat, citat de Agerpres.

„Preţul poliţelor nu o să crească în urma acestui faliment pentru că deja luăm nişte măsuri cu privire la proiectul de Hotărâre de Guvern pe care l-am înaintat Ministerului de Finanţe astfel încât tarifele practicate de către asigurători, nu tarifele de referinţă, să rămână în piaţă cele din 2022. Deci efectul pe următoarele 6 luni până când dispare efectul ieşirii Euroins din piaţă se dispersează la celelalte companii”, a spus Nicu Marcu.

Întrebat dacă Fondul de Garantare a Asiguraţilor va avea banii disponibili pentru plata tuturor celor care au suferit în urma situaţiei de la Euroins, Nicu Marcu a răspuns afirmativ.

„Fondul de Garantare a fost constituit să aibă bani. Are resursele necesare pe care poate să le abordeze astfel încât să aibă bani să plătească toate despăgubirile pentru cei care sunt păgubiţi în urma companiei Euroins”, a declarat Nicu Macru.

UPDATE. Piața românească de asigurări, în special pe segmentul de RCA, are o defecțiune structurală, a spus azi Cristian Roșu, vicepreședinte al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). Conducerea ASF participă azi  în Parlament, la comisiile reunite de buget şi economică din Senat, pentru a da explicaţii cu privire la tarifele RCA şi la insolvenţa Euroins.

“Piața românească de asigurări, în special pe RCA, are o defecțiune structurală. Pornind de la asta, ce se întâmplă astăzi are reverberații mari în piață. În piața românească activează 8-9 companii ce fac RCA, în Marea Britanie sunt 200, în Italia 178, în Polonia sunt 35 de societăți. Dacă luăm 100 de procente si le împărțim la 35 media e de 3%. Când un jucător de 3% iese din piață, el nu distorsionează nimic. Nouă ne sunt semnalate falimente în vestul Europei, nu se simt. În România, nu avem decât 8 companii, nu avem cum să echilibrăm o astfel de piață”, a spus Roșu.

Acesta a spus că piața RCA e o piață foarte volatilă. “Avem poliță sub-anuală sau pe 12 luni, în perioadĂ de un an , această poliță eaxpiră, avem portofoliu foarte volatil”.

Companiile intrate recent în faliment (Euroins, City Insurance, Carpatica) făceau preponderent RCA, arată oficialii ASF. “Toate companiile din Europa din lume au RCA la “și altele”. Aceste companii ce au eșuat aveau 90 si ceva la sută din business bazat pe RCA și practicau tarife excesiv de mici”, transmit reprezentanții ASF.

Update 2. Dosare nefinalizate privind vechi falimente

“Dosare de la Asta nefinalizate – da, există și vor mai exista. Dosarele se supun judecăților interne și externe, ne vin dosare după ani de zile. Vom găsi dosare la Astra și peste 30 de ani, pentru că au avut și asigurări de viață. Important e dacă marea masă a fost acordată și da, Astra si Carpatica sunt aproape finalizate. La city avem 80.000 de cereri de plată onorate și 240.000 cererei de plată înregistrate”, a transmis conducerea ASF.

Update 3 – despre gaura Euroins. Există 140.000 de dosare Euroins, iar FGA (Fondul de Garantare a Asiguraților) va trebui să acopere o “gaură” de 250 de milioane de euro – estimare ASF.

Update 4 – motive și soluții. “Aceste companii au fraudat, noi i-am depistat. Aceste companii stăteau cu dosare sub masă, nu le plateau, a trebuit să le depistăm. Am făcut plângeri penale. Soluția principală e faptul că vom putea să avem toate informațiile în timp real, să le putem verifica” – vicepreședinte ASF.

“Companiile au fraudat, noi am constatat și am acționat” – Marcu.

Update 5. Intervenția de înghețare a prețurilor se va practica pe o perioadă limitată – șase luni, pentru ca seismul ieșirii din piață să nu se resimtă în creșterea RCA. Tarifele practicate în martie 2022 sunt, în medie, cu 30% mai mici față de ce se practică luna aceasta. ASF spune că s-a consultat cu Consiliul Concurenței.

Update 6. Despre prețurile RCA

Propunerea ASF presupune înghețarea tarifelor RCA la nivelul din martie 2022 (tarifele practicate de asiguratori, nu tarifele de referinţă), pentru o peroadă de șase luni. 

Update 7. Şeful Autorităţii de Supraveghere Financiară, Nicu Marcu a declarat luni, după audierea în comisiile reunite din Senat, despre o demisiei în urma scandalului de pe piaţa RCA, că ASF a identificat toate defecţiunile acestor companii şi a solicitat intrarea în faliment, notează News.ro. ”De ce trebuie să ne dăm demisia?”, s-a întrebat el. Marcu a fost întrebat şi despre salariul de 12.000 de euro, el precizând că toate veniturile sale şi ale colegilor se regăsesc pe site-ul Autorităţii şi dacă cineva doreşte ca aceste salarii să nu mai existe în forma actuală, în Parlament se poate modifica legea.

Știrea inițială. Conducerea ASF participă azi  în Parlament, la comisiile reunite de buget şi economică din Senat, pentru a da explicaţii cu privire la tarifele RCA şi la insolvenţa Euroins.

„Când am venit la ASF, City si Euroins deţineau aproape 80% din piaţa RCA. În niciun stat nu exista aşa ceva. Cele două companii au practicat tarife foarte mici nesustenabile, iar companiile serioase s-au retras. La Euroins s-au găsit extrem de multe deficienţe care ne-au determinat să impunem măsuri pe care să le aibă ei de îndeplinit. Controalele au fost dispuse aproape lunar, unele inopitate şi controale permanente, în urma cărora au fost amendate persoane fizice şi juridice şi s-a dus la destituirea conducerii companiei Euroins. Conducerea Euroins a fost sancţionaţă şi destituită la două, trei luni de când am venit. Am dat amenzi consistente, au luat amenzi de 16 milioane lei cumulate, într-un an de zile şi jumătate. Deci activitatea de supraveghere a ASF a fost una extrem de incisivă, numai că ASF s-a lovit de refuzul companiei de a da documente sau de a da documente neconforme cu realitatea. Aceste societăţi de asigurări sunt conduse după directiva europeană Solvency II care le permite să emită asigurări numai şi numai cu reasigurare. Adică riscurile lor se pot transfera pe reasigurare la un reasigurator, care poate fi inclusiv în Insulele Cayman. Ştiind ce găsisem la City Insurance, ASF a impus companiei Euroins să îşi readucă asiguratorul ca să îl putem să îl controlăm, având în vedere că reasiguratorul era în Insulele Cayman. Astfel, compania şi-a făcut reasiguratorul în Germania, asta făcând posibilă verificarea”, a afirmat Nicu Marcu, luni la audierea în comisiile Senatului, citat de News.ro.

El a adăugat că falimentele celor două societăţi au fost cerute de către ASF, însă le-a fost dată posibilitatea celor două companii să intre în legalitate.

„La ambele companii se vehiculează ideea că sunt două falimente pe mandatul nostru. Sunt două falimente cerute de noi, pentru că ştiu foarte bine că atunci când am venit, niciuna dintre companii nu era Albă ca Zăpada. Ambele companii erau Muma Pădurii pentru populaţie. Li s-a dat posibilitatea ambelor companii să intre în legalitate. Ambele companii au avut preţuri scăzute, plăţi întârziate şi de multe ori dosare neînregistrate în contabilitate. Noi am impus şi un indicator de lichiditate ca să ne asigurăm că vin şi cu bani lichizi, în afară de această reasigurare pe care ambele companii preferau să îşi ducă riscurile în proporţie de 90% la City Insurance şi la Euroins – 60 şi ceva la sută. Asta este stadiul şi derularea acţiunilor pe care noi le-am făcut în supravegherea şi controlul acestor companii. De fiecare dată toate elementele găsite care dădeau suspiciuni de ilegalităţi au fost trimise către Parchet. Am avut ezitări să facem publice rapoarte, pentru că fiecare dintre noi avem plângeri penale, trei colegi avem, una dintre plângeri mi s-a făcut de către City Insurance. Nu a fost uşor, li s-a dat timp ca în lege să îşi facă solvabilitatea, nu au acceptat. Soluţia finală aceasta a fost – solicitarea insolvenţei”, a completat Marcu, citat de News.ro.

 

 

Sursa foto: assets.publishing.service.gov.uk

Comentarii

  1. Nici o demisie evident!!
    Concluzie romaneasca: ASF a facut si-a dres, rezultatul e haos si dezastru si sfidare la adresa romanilor!
    Vor plati romanii acest haos si dezastru prin explozia preturilor la toate tipurile de Asigurari!
    Deja acum in Martie 2023, cand ne-a expirat Contractul de asigurare la Groupama pe PAID plus Asigurarea suplimentara, in noul Contract pretul total fata de anul trecut e mai mare cu 521 Lei!
    Dar, stati linistiti, ASF “protejeaza” interesele romanilor, o sa ne asigure imediat Ciuca si Ciolacu!
    J……..r!!!!
    18.01.2023: “Paguba lăsată în urmă de City Insurance a ajuns la 120 mil. euro. FGA a plătit în cursul anului trecut 665,6 mil. lei pentru un număr de 68.791 cereri de plată pentru toate societăţile de asigurare aflate în faliment, inclusiv Astra şi Carpatica. Plăţile doar pentru falimentul City Insurance au ajuns la 603 mil. lei din total.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *