INTERVIU Mădălin Pascu, Vodafone Business: „Digitalizarea îmbunătățește performanța unei afaceri și are un impact direct în scalare, eficientizare și costuri” (P)

Madalin Pascu

Vodafone Business susține România tuturor românilor și lansează Bootcamp-ul Deschis la nou. Deschis la tehnologie, prin care își propune să ajute antreprenorii să aibă afaceri mai puternice și eficiente. Mădălin Pascu, Digitalization Sales Manager la Vodafone Business, punctează cât de important este ca antreprenorii să înțeleagă că digitalizarea este un proces necesar, care îmbunătățește performanța unei afaceri și are un impact direct în scalarea acesteia, în eficientizarea unor procese și costuri.

  1. Ați putea împărtăși o poveste de succes a unei afaceri care a crescut după implementarea soluțiilor digitale oferite de Vodafone?

La începutul pandemiei o companie de retail a dorit ca într-un timp foarte scurt să vină în ajutorul persoanelor vârstnice care întâmpinau probleme în a utiliza platformele online, cu un serviciu de comenzi de alimente prin telefon.

Provocările erau multiple, cei care preluau comenzi erau angajați voluntari din alte detaprtamente ale companiei, lucrau exclusiv de acasă, aveau un program dinamic în funcție de disponibilitatea personală a fiecăruia. Apelurile multiple primite la un număr unic de contact trebuiau distribuite după un anumit algoritm pe telefoanele mobile ale angajaților disponibili.

Vodafone a implementat remote într-un timp record o soluție de tip centrală virtuală care sincroniza automat programul dinamic al angajaților și aloca apeluri în funcție de această sincronizare. Astfel compania a putut răspunde rapid noilor provocări ale pieței, tehnologia implementată aducând atât beneficii în plan economic cât și social.

  1. Ce provocări comune întâmpină antreprenorii în procesul de digitalizare și cum le abordați în cadrul bootcamp-ului?

Principala provocare o reprezintă bugetele limitate de investiții dar și percepția că tehnologia este scumpă. Privită ca un cost direct, intr-adevăr tehnologia poate fi scumpă dar rolul nostru este să arătăm beneficiile unei soluții și care sunt câștigurile reale pe termen lung ale unei astfel de implementări.

O altă provocare majoră este reticența angajaților la schimbare, în special în ceea ce privește digitalizarea. De multe ori tindem să supraestimăm tehnologia și vom vedea în exemplele prezentate în cadrul bootcamp-ului cum soluțiile de digitalizare optimizează prin preluarea sarcinilor repetitive într-o activitate de business, sarcini care nu ne plac, sarcini pe care angajatul, în cele mai multe cazuri, nu dorește să le execute. De exemplu, într-o activitate de birou, de introducere de date, în locul unor operațiuni repetitive de tip copy/paste, angajatul și-ar dori mai mult să fie implicat într-o activitate creativă care ar aduce o mai mare valoare business-ului respectiv.

  1. Puteți indica trei greșeli pe care antreprenorii le fac frecvent la lansarea unei afaceri și ce sfaturi ați oferi pentru a le evita?

Antreprenorii își cunosc foarte bine afacerea, recrutează specialiști în domeniul de activitate al firmei sau apelează la servicii de consultanță pentru diverse domenii unde nu au expertiză, de exemplu în zona de financiar, marketing, etc. Însă putem remarca o tendință îngrijorătoare în ceea ce privește consultanța în domeniul digitalizării. Aici, cred eu, identificăm una dintre greșelile comune în rândul antreprenorilor la început de drum. Aceștia riscă să piardă oportunitatea de a îmbunătăți eficiența și simplifica procesele. Digitalizarea reprezintă o necesitate strategică în peisajul de afaceri actual.

  1. Cât de importantă este digitalizarea afacerilor în peisajul competitiv de astăzi?

Scopul principal al digitalizării constă în optimizarea proceselor. Cu cât procesele interne, care reprezintă infrastructura cheie, se desfășoară mai precis, mai rapid și cu un cost mai mic, putem observa o îmbunătățire semnificativă a produsului sau a serviciului furnizat. Îmbunătățiri precum timpi de livrare mai mici, o producție mai eficientă, aspecte esențiale în mediul antreprenorial competitiv. Optimizând aceste procese și implicit profitabilitatea, un antreprenor poate observa un echilibru al raportului calitate-preț.

  1. Ce tendințe inovatoare anticipați că vor avea un impact semnificativ asupra mediului antreprenorial în viitorul apropiat?

Din punct de vedere tehnologic, tendințele sunt date de amploarea luată de Inteligența Artificială. În viitorul apropiat vom întâlni din ce în ce mai multe aplicații practice care vor utiliza AI-ul și vor schimba semnificativ modul în care desfășurăm astăzi anumite activități și în care interacționăm cu tehnologia.

  1. Ce subiecte cheie și abilități acoperă bootcamp-ul pentru a răspunde nevoilor diverse ale antreprenorilor?

La Bootcamp vom aborda în detaliu aspecte practice ale digitalizării, explorând modul în care tehnologia poate ajuta la eficientizarea proceselor, dar și a modului de colaborare intern și extern, cu parteneri, clienți. Astfel, împreună cu colegii mei, vom vorbi despre aspecte diverse, de la eficientizarea proceselor operaționale până la crearea unui brand personal, pornind de la studii de caz relevante. Vorbim deci despre o înțelegere exhaustivă a modului în care digitalizarea poate fi implementată și valorificată, pentru rezultate tangibile și durabile.

  1. Cum abordați specificitățile industriei fiecărui participant în cadrul bootcamp-ului pentru a le oferi soluții personalizate?

Vom pune accentul pe optimizarea proceselor, care se regăsesc în orice mediu în care o companie poate desfășura activități: la birou, în online, pe teren, în magazin, în producție sau în depozit. Ne propunem să acoperim toate aceste zone cu cât mai multe exemple concrete de soluții și strategii, adaptate contextului industriilor în care activează participanții.

  1. Cum îndrumați participanții în procesul de generare idei și decideți factorii esențiali în construirea unui plan de afaceri solid?

Recomand ca încă de la început, de la dezvoltarea planului de afaceri, antrepreorii să încerce să se consulte și cu specialiști în digitalizare. Vor descoperi soluții surprinzătoare despre cum își pot pune în practică ideile de business.

  1. Ce strategii recomandați pentru a naviga prin provocările asociate cu creșterea afacerii?

Creșterea unei afaceri vine de la sine cu acumularea de multe date informatice. Sunt date istorice provenite din diverse aplicații de business, CRM, ERP, WMS Sau date contabile, bazele de date cu clienți, date din vânzări, producție, km parcurși, curent consumat. Toate aceste date ascund informații prețioase pentru fiecare business. Soluțiile de tip Big Data Analytics ajută la corelarea și interpetarea acestor date pentru a obține predictibilitate, pentru a fi cu un pas înainte și pentru a avea un răspuns rapid la schimbările pieței în care activează compania.

  1. Care sunt cele mai comune greșeli pe care antreprenorii le fac atunci când iau în considerare digitalizarea și cum le pot evita?

De foarte multe ori digitalizarea este confundată cu elemente de infrastructură IT, cu echipamente IT. A digitaliza o afacere nu înseamnă să achiziționăm laptopuri, tablete, smartphone, adrese de mail, site web, sistem de supraveghere video sau licențe Microsoft Office.

Acestea elemente sunt doar baza peste care se adaugă soluțiile de digitalizare. Dacă avem o cameră video care înregistrează imagini în magazin, nu însemnă că am digitalizat un proces. În schimb, dacă folosim un soft inteligent care analizează în timp real imaginile de pe acea cameră și ne notifică când s-a golit frigiderul de sucuri pentru a fi realimentat la timp, atunci putem vorbi despre digitalizare și despre cum ne ajută tehnologia în a ne crește vânzările, în a fi mai eficienți.

  1. Cum vedeți evoluția conceptului de „Tech for Better”. Încurajați antreprenorii să își alinieze afacerile cu această misiune?

Întreaga platformă Deschis la Nou este un exemplu de Tech for Better, fiind un proiect adresat antreprenorilor români pregătiți să afle mai multe despre digitalizare, prin soluții concrete de tehnologie, încercate și testate. Îi încurajăm să fie deschiși la nou și să integreze digitalizarea în afacerile pe care le conduc, într-un mod cât mai organic, care să îi ajute ulterior să îmbunătățească performanțele și, de ce nu, să folosească tehnologia în folosul comunităților.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *